طبق اعلام رسمی وزارت ارتباطات، افزایش تعرفه اینترنت زمانی صورت می‌گیرد که اپراتورها برای بهبود کیفیت و پوشش مناسب متعهد شوند.

طی ماه‌های گذشته، اخبار و حواشی مرتبط‌با افزایش تعرفه‌های اینترنت به‌شدت افزایش‌ یافته و تمامی اپراتورها خواستار اصلاح آن هستند؛ بااین‌حال، وزارت ارتباطات و تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی برنامه‌ای برای بالا بردن تعرفه‌های اینترنتی در سال‌جاری نداشتند، اما هفته گذشته، اپراتورها با ارسال نامه‌ای به دفتر ریاست جمهوری خواستار افزایش تعرفه ۱۰۰ درصدی شدند؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

پیامک دولت برای فعال‌سازی بسته هدیه جهت اصلاح تعرفه‌های اینترنتی

چندی‌پیش، وزارت ارتباطات اعلام کرد اصلاح و افزایش تعرفه‌های اینترنتی در ایران تنها زمانی صورت می‌گیرد که اپراتورها شرایط مهمی را بپذیرند؛ درهمین‌راستا، روز گذشته، نمایندگان اپراتورهای ارتباطی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حضور یافتند تا برخی شروط این سازمان مانند افزایش 30 درصدی سرعت و پایداری اینترنت را بپذیرند. گزارش‌ها از خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد مهم‌ترین قوانین و شروطی که طرفین با آن به توافق رسیدند شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش سایت‌های نسل پنجم به 10 درصد تا پایان سال 1403
  • افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به 96 درصد تا پایان سال 1403
  • افزایش 30 درصدی میانگین سرعت اینترنت در شش ماه آینده

روز چهارشنبه، وزیر ارتباطات و فناوری، عیسی زارع‌پور، در جلسه هیات دولت درباره اصلاح تعرفه‌های اینترنت صبحت کرد و گفت برای جبران این‌موضوع قصد داریم یک بسته هدیه اینترتی برای کاربران درنظر بگیرم. اکنون با پذیرش شروط معین‌شده توسط اپراتورها، دولت با ارسال پیامی به کاربران اعلام کرد برای فعال‌سازی بسته اهدایی می‌تواند از تاریخ ۱۲ دی‌ماه به وب‌سایت رسمی خدمات دولت هوشمند به آدرس «my.gov.ir» مراجعه و شماره خودشان را وارد کنند تا بسته موردبحث برای آن‌ها فعال شود.

علاوه‌براین، باید یادآور شویم اپراتورها خواستار افزایش صددرصدی تعرفه اینترنتی بودند، چراکه ادعا می‌کنند افزایش بی‌سابقه تورم در کشور و ثابت ماندن تعرفه‌های اینترنتی طی پنچ سال گذشته باعث کاهش شدید قدرت سرمایه‌گذاری و روند توسعه تکنولوژی‌های برتر می‌شود؛ همچنین، آن‌ها در نامه به دفتر ریاست جمهوری اظهار کردند تمامی هزینه‌ها و مخارج اپراتورها به‌صورت ارزی تامین می‌شود و برای جبران کسری اصلاح تعرفه‌ها باید ۱۰۰ درصدی باشد تا آن‌ها بتوانند بهترین خدمات را دراختیار مشتریان قرار دهند.