شرکت اینتل از ۳ پردازنده جدید سری Core نسل ۱۴ Core i7-14700K/KF، Core i9-14900K/KF و Core i5-14600K/KF با معماری Raptor Lake رونمایی کرد.

شرکت اینتل از ۳ پردازنده‌ جدید نسل ۱۴ سری Core رونمایی کرد که این ۳ پردازنده Core i7-14700K/KF، Core i9-14900K/KF و Core i5-14600K/KF نام دارند و در حقیقت نسخه‌های اورکلاک شده نسل قبلی هستند که از چند قابلیت نرم‌افزاری و ارتباطی جدید بهره می‌برند. همچنین مانند نسل قبلی، این نسل هم براساس معماری Raptor Lake توسعه یافته‌اند. البته نسخه Core i7 چند تغییر دیگر هم نسبت به نسخه نسل قبلی دارد و فقط یک نسخه اورکلاک شده نیست. در ابتدا به معرفی قدرتمندترین پردازنده نسل ۱۴ اینتل می‌پردازیم:

پردازنده Core i9-14900 در هر ۲ نسخه K و KF با افزایش سرعت نسبتا ناچیز نسبت به نسل قبلی سرعت ۶.۰ گیگاهرتزی را ارائه می‌دهد. اینتل به لطف این پردازنده موفق شده اولین شرکتی باشد که ۲ پردازنده با حداقل سرعت ۶.۰ گیگاهرتزی راهی بازار کند. درحقیقت نسخه 13900KS هم از این سرعت بهره می‌برد، اما عرضه عمومی نداشت و تولید آن به‌صورت بسیار محدودی صورت می‌گرفت. بنابراین پردازنده Core i9-14900 به‌عنوان اولین پردازنده با تولید انبوه و سرعت بالای ۶ گیگاهرتز راهی بازار می‌شود. البته به‌جز این مسئله تولید انبوه، تفاوت زیادی میان ۲ پردازنده وجود ندارد.

۳ پردازنده جدید سری Core نسل ۱۴

پردازنده Core i7-14700K/KF از هسته‌های کم‌مصرف بیشتری نسبت‌به نسل قبلی بهره می‌برد. نسخه نسل قبلی از آرایش ۸ + ۸ بهره می‌برد، در‌حالی‌که این پردازنده از ۸ + ۱۲ هسته بهره می‌برد و ۴ هسته کم‌مصرف بیشتر نسبت به نسخه نسل قبل دارد. علاوه‌بر آن سرعت پردازنده بالاتر رفته و حافظه کش آن نیز ظرفیت بیشتری دارد.

در نهایت، نوبت به پردازنده Core i5-14600K/KF می‌رسد. این پردازنده با حداقل ارتقا سرعت پردازنده نسبت به نسل قبلی همراه شده تا با نامی جدید راهی بازار شود. نسخه‌ای که پردازنده گرافیکی در آن تعبیه شده است، از همان گرافیک UHD Graphics 770 نسل قبلی بهره می‌برد.

قابلیت Intel Application Optimization یا بهینه‌سازی برنامه در این نسل برای اولین بار به‌کار رفته است. این قابلیت با استفاده از تمام هسته‌ها سرعت پردازش را بالا می‌برد. در نتیجه تا ۱۶ درصد عملکرد پردازنده در اجرای عناوین آزمایش شده بهبود می‌یابد، اما اینتل اعلام کرده همه بازی‌ها از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند و در نتیجه استفاده از آن ممکن است در برخی مواقع بی‌تاثیر باشد. علاوه‌بر آن اینتل از نرم‌افزار XTU رونمایی کرد که با استفاده از هوش مصنوعی سرعت تراشه‌های جدیدتر را ارتقا می‌دهد. همچنین مدار کنترلر حافظه بهبود یافته و اکنون از بیش از ۸۰۰۰ مگاهرتز XMP kits پشتیبانی می‌کند.

از نظر قابلیت‌های ارتباطی هم نسل ۱۴ با ارتقا نسبت به نسل قبلی همراه شده است. تراشه‌های این نسل از وای‌فای ۶/۶E و بلوتوث ۵.۳ و در برخی موارد از وای‌فای ۷ و بلوتوث ۵.۴ پشتیبانی می‌کنند. علاوه‌بر آن تکنولوژی تاندربولت ۵ هم قابل استفاده است که تا سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه دانلود و آپلود و در مواقع خاص از ۶۰ گیگابیت دانلود و ۲۰ گیگابیت آپلود پشتیبانی می‌کند. در انتها، با پشتیبانی از سری مادربردهای ۶۰۰ و ۷۰۰ با سوکت‌های LGA 1700 می‌توان دریافت که این پردازنده قابلیت اتصال به مادربردهای نسل ۱۲ و۱۳ اینتل را دارد.

اخبار مرتبط: