فضای دنیای تکنولوژی پر از اخبار مشکلات پردازنده‌های نسل جدید اینتل شده و حال این شرکت، طی اقدامی، دو سال گارانتی بیشتر برای این محصولات ارائه کرد تا جبرانی برای این دردسرها باشد.

مشکلات پردازنده‌های نسل جدید اینتل، یعنی نسل 13 و 14 تمامی ندارند و هر روز، گزارش‌هایی از عدم ثبات آنان مطرح می‌شود که برای دستگاه‌های مختلف، دردسرساز شده است. این شرکت سعی کرده با آپدیت‌های مختلف بایوس، عرضه پچ‌هایی برای eTVB یا حتی برنامه‌ریزی برای عرضه آپدیتی بزرگ در ماه جاری مشکل را حل کند اما براساس گزارش شرکت، ریشه آن سخت‌افزاری بوده و به نظر می‌رسد تمامی این کارها، نوعی راه‌حل موقت باشد که شاید در نهایت، مشکلات به‌وجود آمده را به تاخیر بیندازد.

در مصاحبه‌ای رسمی، شرکت اینتل عنوان کرد که پردازنده‌های نسل 13 و 14 قرار نیست به خاطر این مشکلات از بازار جمع‌آوری شوند و فروششان ادامه خواهد داشت. از طرف دیگر، وعده داد که مشتریان از طریق سرویس گارانتی و پشتیبانی این شرکت، قرار است توجه ویژه‌ای دریافت کنند و خیالشان از بابت مشکلات به وجود آمده راحت باشد. مشتریانی که مشکلات پردازنده‌های نسل جدید اینتل از قبیل بی‌ثباتی آن را تجربه کنند، می‌توانند اقدام به تعویض آن در مراکز مختلف این شرکت کنند. علاوه بر این امتیاز، گارانتی محصولات جدید نیز تا دو سال افزایش یافته و در این مدت، با هر مشکلی که مواجه شوید، بخش خدمات اینتل اقدام به رفع آن خواهد کرد.

شرکت اینتل عنوان کرد: «ما متعهدیم که از تمامی کاربرانی که پردازنده‌های نسل 13 یا 14 کامپیوتر را خریداری کرده و به مشکل بی‌ثباتی برخورده‌اند، پشتیبانی کنیم. ما پشت محصولاتمان هستیم و در روزهای آینده نیز اطلاعاتی از دو سال گارانتی بیشتر برای کل پردازنده‌های نسل 13 و 14 در خدمتتان قرار خواهیم داد. اگر شما هم از کسانی هستید که به مشکل برخورده‌اید، می‌توانید به مرکزی که کامپیوتر خود را خریده‌اید مراجعه و درخواست پشتیبانی کنید. اگر پردازنده را نیز به صورت پلمپ از خود اینتل تهیه کرده‌اید، به بخش خدمات مشتریان شرکت مراجعه کنید. برای دیرکرد در پاسخگویی پوزش می‌طلبیم و دلیل آن، پیچیدگی مشکل به وجود آمده است که در حال بررسی و حل آن به صورت کامل هستیم».

پردازنده‌های نسل 13 و 14 اینتل با 3 سال گارانتی عرضه می‌شوند و حال وعده دو سال اضافه نیز داده شده که با خرید این قطعات، 5 سال گارانتی دریافت خواهید کرد. این حرکت اقدامی ارزشمند از سوی اینتل است و تمامی کاربرانی که با مشکل مواجه شده‌اند نیز از طرف این شرکت به خوبی پشتیبانی می‌شوند و خدمات و توجه لازم را دریافت خواهند کرد. این گارانتی اضافه شامل کسانی خواهد شد که پردازنده‌ها را به صورت پلمپ خریداری کرده‌اند. اگر قطعه شما از انرژی 65 واتی یا بیشتر بهره می‌برد، شامل این شرایط شده و خیالتان از بابت هر مشکلی که در آینده پیش بیاید، راحت است.

مشکلات پردازنده‌های نسل جدید اینتل شرایط ناگواری برای این غول کامپیوتری به وجود آورده و باعث بی‌اعتمادی از سوی کاربران و همکارانش شده است. به گفته برخی منابع آگاه، این مشکلات باعث دور شدن کاربران از پردازنده‌های اینتل و کوچ آنان به سوی شرکت AMD و پردازنده‌های Ryzen آن شده است. این مسئله نه تنها فروش محصولات حال حاضر اینتل، بلکه سری جدید پردازنده‌هایش یعنی Intel Core Ultra 200 که با نام Arrow Lake شناخته می‌شود و برای عرضه در ماه اکتبر برنامه‌ریزی شده است را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در ماه دسامبر سال 2022، کمی پس از عرضه پردازنده‌های نسل 13 اینتل و کارت گرافیک‌های سری RTX 40 شرکت انویدیا، کاربران در انجمن ردیت شروع به گزارش ارورهای Out of Video Memory کردند. در طی سال 2023، مشکلاتی از قبیل کرش در بازی‌هایی چون The Callisto Protocol و Hogwarts Legacy گزارش شد که هردوی این عناوین با موتور Unreal Engine ساخته شده و در هنگام اجرا، نیاز به فعالیتی از سوی پردازنده داشتند. در حال حاضر، فروم‌های استیم از چنین گزارشاتی پر شده است.

در ماه فوریه سال 2024، کاربری به نام Sebastian Castellanos در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) این مشکل را مطرح و از الگوی ایراداتی که در پردازنده‌های نسل 13 و 14 اینتل به چشم می‌خورد، ابراز نگرانی کرد. به دنبال آن، نشریه‌های مختلف نیز این مشکل را به صورت گسترده مطرح کردند و پیشنهاداتی چون آندرکلاک و کاهش ولتاژ جهت افزایش ثبات مطرح شد. در ماه آوریل، شرکت انویدیا گزارشی منتشر و در آن عنوان کرد که بی‌ثباتی‌ها از سوی کارت گرافیک‌های این شرکت نبوده بلکه پردازنده‌های اینتل مسئولند. به دنبال آن، شرکت‌های سازنده مادربورد، آپدیت‌هایی برای بایوس منتشر کردند که ولتاز پردازنده‌های اینتل را کاهش می‌داد. این آپدیت نیز مشکلات زیادی از لحاظ کارایی برای کاربران به بار آورد.

در ماه می 2024، اینتل در بیانیه‌ای به شرکت‌های سازنده مادربورد اطلاع داد که برای این پردازنده‌ها، از تنظیمات پیش‌فرض اینتل استفاده کنند و تنظیمات دلخواه خود را اعمال نکنند تا مشکلی پیش نیاید. سرانجام در ماه ژوئن 2024، اینتل در حین جستجو برای پیدا کردن دلیل ایرادات پردازنده‌هایش، مشکلی در میکروکدهای eTVB پیدا کرد و آپدیت بایوسی برای حل آن به صورت فوری عرضه شد. با این حال، رفع این ایراد نیز در بی‌ثباتی‌ها هیچ تاثیری نداشت. در ماه جولای 2024، ویراستار نشریه HardwareTimes از اینتل درخواست پس گرفتن محصولاتش را کرده اما با مخالفت این کمپانی روبرو شد. در همین ماه، دو کانال یوتیوب Level1Techs و GamersNexus به عنوان اولین رسانه‌های گیمینگ، ایرادات بی‌ثباتی پردازنده‌های اینتل را در یوتیوب مطرح و خستگی گیمران از این بابت را گزارش دادند.

در ماه جولای 2024، کانال یوتیوب GamersNexus از ایرادی مربوط به اکسیداسیون در برخی از نسخه‌های پردازنده‌های اینتل نسل 13 و 14 خبر داد که احتمالاً دلیل این بی‌ثباتی‌ها بوده است. در همین ماه، اینتل گزارش داد که نسخه‌های لپ‌تاپ پردازنده‌های نسل 13 و 14 با این مشکل مواجه نبوده و این فقط مربوط به دسکتاپ‌هاست. به دنبال آن، اینتل تایید کرد که بالاخره ریشه مشکلات پردازنده‌های نسل 13 و 14 را کشف کرده که مربوط به تغییرات ولتاژ است و با یک میکروکد، قرار است اقدام به رفع آن تا ماه آگوست کند. این شرکت تایید کرد که مشکل اکسیداسیون نیز در برخی از نسخه‌های این دو نسل پردازنده وجود داشته و برای پردازنده‌هایی که به ایراد برخورده‌اند، دیگر کاری نمی‌توان کرد. در ماه جاری، شکایتی از اینتل به خاطر ایراد داشتن پردازنده‌هایش به اجرا درآمد. حال این شرکت جهت کسب اعتماد خریداران، دو سال گارانتی بیشتر به عنوان آخرین راهکار به آنان تقدیم کرده است.

زمان عرضه میکروکد برای رفع مشکلات پردازنده‌های نسل جدید اینتل، همزمان با عرضه پردازنده‌های قدرتمند Zen 5 از سوی شرکت AMD است. باید دید تا آن زمان اینتل راه حلی قابل اطمینان و مناسب برای این ایرادات پیدا کرده یا باز هم باید منتظر آپدیت‌های بیشتری باشیم تا با خیال راحت از دستگاه‌های دارای این پردازنده استفاده کنیم.