کمپانی اینتل اعلام کرد پردازنده‌های نسل چهاردم Meteor Lake نه‌تنها با استفاده از هوش مصنوعی تجربه کاربری را بهبود می‌بخشند، بلکه قابلیت‌های جدید آن باعث شارژدهی بهتر لپ‌تاپ‌ها می‌شود.

براساس گزارشی از وب‌سایت خبری PCWord، راه‌های مختلفی برای کنترل توان و استفاده از پتانسیل‌های پردازنده‌های نسل گذشته اینتل وجود دارد؛ برای مثال، نسل جدید پردازنده‌های Meteor Lake اینتل با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی قادر به بهبود عملکرد لپ‌تاپ و مدیریت انرژی دستگاه‌ها تا حدود ۱۵ درصد شده‌اند. اضافه شدن چنین قابلیتی به تراشه‌های اینتل به افزایش تجربه کاربری حین اجرای بازی‌های ویدئویی یا رندرینگ کمک شایانی می‌کند.

روند پردازشی مانند گذشته عمل می‌کند، بنابراین ابتدا باید فهمید که پردازنده با چه‌سرعتی کار می‌کند و سپس به‌حالت اولیه بازمی‌گردد. حالا هوش مصنوعی می‌تواند فرآیند یادشده را تسریع کند که منجر به کاهش مصرف انرژی درحین پردازش‌های تراشه اینل می‌شود. استفاده از چنین فناوری جدیدی برای اولین بار روی پردازنده‌های Meteor Lake اتفاق می‌افتد، اما انتظار می‌رود طی ماه‌های آینده با توسعه پردازنده‌های جدیدتر با همه آن‌ها ادغام شود.

قدرت مدیریتی هوش مصنوعی پردانزده اینتل Meteor Lake

به‌کارگیری هوش مصنوعی در پردازنده‌های نسل چهاردم اینتل Meteor Lake، این فناوری تشخیص می‌دهد چه‌میزان انرژی برای تغذیه تراشه برای انجام یک رایانش موردنیاز است. سپس قدرت تراشه تبدیل به فرکانس‌ میشود تا عملکرد بهتری در دستگاه‌ها ارائه شود؛ این موضوع جنبه‌ای بسیار حیاتی برای لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود که به ظرفیت باتری وابسته خواهد بود. برهمین‌اساس، هوش مصنوعی با کاهش مصرف انرژی به باتری لپ‌تاپ‌ها کمک خواهد کرد و به‌عضو جدایی‌ناپذیر مقیاس‌بندی ولتاژ و فرکانس دینامیک تبدیل می‌شود.

طبق گزارش‌های رسمی اینتل، هوش مصنوعی می‌توان به‌میزان پاسخ‌گویی سیستم تا ۳۵ درصد و حتی در برخی موارد خاص مقدار بیشتری افزایش دهد. همچنین تمامی نسخه‌های نسل آینده اینتل از فناوری هوش مصنوعی بهره می‌برند؛ هوش مصنوعی می‌تواند با بازگردانی پردانزده به حالت عادی منجر به ۱۵ درصد کاهش مصرف انرژی در لپ‌تاپ‌ها شود. در نمودار پایین می توانید قدرت پردازنده‌های اینتل Meteor Lake را ببینید که با استفاده از هوش مصنوعی و بدون آن را به‌تصویر می‌کشد و به‌صراحت قابل تشخیص است که تراشه بدون هوش مصنوعی مصرف انرژی بسیار بیشتری دارد و برای بازگشت به‌حالت اولیه به‌زمان بیشتری نیاز دارد.

توان مدیریتی هوش مصنوعی پردازنده اینتل Meteor Lake

علاوه‌براین، اینتل با ساخت معماری‌های هیبریدی در قالب پردازنده‌های نسل دوازدهم Alder Lake و نسل سیزدهم Raptor Lake به‌پیشرفت‌های بزرگی رسیده است. پردازنده Meteor Lake شامل هسته‌های P-Core می‌شود که برای مدیریت رندرینگ به کمک پردازنده می‌آیند و هسته‌‌های الکترونیکی که برای کارهای پردازشی چندرشته‌ای طراحی شده‌اند؛ پردازنده نسل چهاردهمی با معماری هسته‌های (Redwood Cove) P-Core و (Crestmont) E-Core قطعا به دستاوردهای بزرگی می‌رسند.

اما هوش مصنوعی مهم‌ترین بخش پردازنده‌های نسل چهاردم اینتل Meteor Lake محسوب می‌شود با همکاری گروه مهندسی Efraim Rotem توسعه یافته که برای طیف وسیعی از حجم‌های کاری آموزش‌های لازم را دیده است. اما به‌‌نظر می‌رسد هوش مصنوعی پردازنده به‌صورت کامل از تعاملات با کاربر چیزی آموزش نمی‌بیند؛ این موضوع باید نکته‌ای باشد که طی نسل‌های آینده به هوش مصنوعی پردازنده اضافه شود تا بسیار کارآمدتر از نسل فعلی شوند. اکنون در گزارش‌ها مشاهده می‌شود که کمپانی اینتل روی مدل‌های مختلفی از هوش مصنوعی تحقیق می‌کند تا برای طیف وسیعی از کاربران مناسب باشد. برای مثال، گفته می‌شود که دنیای گیمینگ یکی از موضوعاتی به‌شمار می‌رود که روی آن تلاش‌های زیادی می‌شود.

در انتها انتظار می‌رود ماه آینده در یک رویداد، اینتل پردازنده‌های Core Ultra نسل اورا با اسم‌رمز Meteor Lake معرفی کند؛ بنابراین باید منتظر اخبار بیشتری از نسل چهاردهم پردازنده‌ها طی روزهای آتی باشیم.

اخبار مرتبط: