طی یک هفته اخیر، کمپانی‌های زیادی از تراشه‌های نسل جدید رونمایی کردند؛ حالا نوبت به اینتل رسیده و این کمپانی از یک تراشه ۸ هسته‌ای با ۵۲۸ رشته پردازشی برپایه معماری RISC رونمایی کرد.

امروز خبری منتشر شد که کمپانی اینتل قصد دارد یک تراشه هشت هسته‌ای با ۵۲۸ رشته پردازشی برپایه معماری RISC بسازد که برای انجام کارهای خاص و فوق‌العاده سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعات نشان می‌دهد این پردازنده نه‌تنها قابلیت رایانش موازی غیرقابل‌‌تصوری دارد، بلکه از حافظه کش پنهان بالایی برخوردار است؛ برهمین‌اساس کارهای گرافیکی فوق‌العاده سنگین با استفاده از این تراشه بسیار آسان و سریع خواهد بود. برای مثال، یکی از مواردی که کاربران حرفه‌ای می‌توانند به‌راحتی انجام دهد استفاده از برنامه‌ها و ابزارهای Graph Analytics مانند «DARPA HIVE» است که حجم زیادی از تجزیه‌وتحلیل گراف درمقیاس پتابایت نشان می‌دهد که درمقایسه با محاسبات سنتی 1000 برابر Perf/W ارائه می‌دهد.

تراشه نسل جدید اینتل

تراشه نسل جدید اینتل از هشت هسته از بامجموع ۵۲۸ رشته پردازشی برخوردار می‌شود که هر هسته دارای ۶۶ رشته با ۱۹۲ کیلوبایت حافظه کش با ۴ مگابایت حافظه ایستا است. همچنین این تراشه برپایه معماری RISC ساخته می‌شود که از سیلیکون فوتوتیک برای هدایت باند‌های شبکه استفاده می‌کند؛ ازنظر طراحی و ابعاد باید گفت این تراشه مشابه سایر پزدازنده‌ها خواهد بود و از فناوری پل اتصال یا EMIB بهره‌مند می‌شود که قادر است رشته‌های نوری را به قالب پردازنده بیاورد.

به‌عبارتی دقیق‌تر، طراحی تراشه اینتل از ۱۶ پایپ‌لاین چند رشته‌ای (MTP) بهره می‌برد، اما باید گفت که پایپ‌لاین تک رشته‌ای (STP) عملکرد تک رشته‌ای ۸ برابری را ارائه می‌دهد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، این تراشه از معماری RISC استفاده می‌کند از ۳۲ ریجیستر در هر رشته استفاده می‌کند. علاوه‌براین، تراشه یادشده از یک کنترلر حافظه DDR5 مجهز می‌شود که از ماژول حافظه DDR5-4400، درگاه پرسرعت AIB و PCIe نسل چهارم پشتیبانی می‌کند.

کمپانی اینتل باتوجه‌به قابلیت شبکه‌ای سیلیکون فوتونیک یک اتصال دوبعدی را روی شبکه ایجاد می‌کند که از ۱۶ روتر متفاوت استفاده خواهد کرد؛ همچنین هسته‌های می‌‌توانند بدون‌نیاز به افزوندن سایر قابلیت‌های شبکه با دیگران در خارج یا داخل سیستم ارتباط داشته باشند. تراشه هشت هسته‌ای اینتل با معماری ۷ نانومتری TSMC از ۲۷.۶ میلیارد ترانزیستور برخوردار است و مساحت آن به ۳۱۶ میلی‌متر مربع می‌رسد که روی سوکت BGA-3275 قرار می‌گیرد.

سوکت BGA-3275 از ۳۲ درگاه ورودی و خروجی نوری با سرعت ۳۲ گیگابایت برثانیه و ۳۲ گیگابایت حافظه DRAM سفارشی DDR5-4400 پشتیبانی می‌کند. علاوه‌براین، تراشه یادشده می‌تواند از ۱۶ سوکت درقالب OCP درکنارهم برخوردار شود تا به‌مجموع ۱۲ هسته و ۸۴۴۸ رشته پردازشی با ۵۱۲ گیگابایت حافظه DRAM رسید.

تراشه ۸ هسته‌ای با ۵۲۸ رشته پردازشی

تیزری که توسط اینتل به‌نمایش درآمد نشان می‌دهد که کلاک اسپید و توان حرارتی (TDP) این تراشه هشت هسته‌ای به ۷۵ وات می‌رسد که انرژی فناوری سیلیکون فوتونیک را برای اتصال به شبکه دو بعدی را تامین می‌کند؛ درحالی‌که هسته‌های اصلی تنها ۱۶ وات از توان حرارتی را مصرف می‌کنند. فرکانس هسته‌های این پردازنده قدرت‌مند به ۳.۳۵ و ۳.۵ گیگاهرتز با توان ۳۵-۵۵ وات می‌رسد و سازنده ادعا می‌کند که عملکرد خطسا‌نی دارد، چرامه تعداد هسته‌ها تا ۱۰ برابر قابل افزایش خواهد بود.

اخبار مرتبط: