بخشنامه جدید گمرک درمورد افزایش تعرفه تلفن همراه احتمالا قیمت گوشی‌های موبایل را در بازارهای داخلی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

گمرک در تاریخ 24 خردادماه امسال نرخ جدید حقوق ورودی را برای دستگاه‌های تلفن همراه اعلام کرده که براساس آن حقوق ورودی گوشی‌های همراه اقتصادی با ارزش کمتر از 150 دلار 16 درصد، حقوق ورودی گوشی‌های موبایل میان‌رده با ارزش بین 150 تا 600 دلار 6 درصد و حقوق ورودی موبایل‌های با ارزش بیشتر از 600 دلار 60 درصد خواهد بود. این درحالی است که با احتساب سود بازرگانی، هزینه‌های دیگر و مالیات بر ارزش افزوده تعرفه ورودی هر دستگاه موبایل تعیین شده و به قیمت بالاتری می‌رسد. ازاین رو پیش‌بینی ها دراین زمینه نشان از آن دارد که با افزایش تعرفه به افزایش شدید قیمت تلفن همراه در بازار و تورم برسیم. نکته جالب کمتر بودن نرخ حقوق ورودی موبایل‌های میان‌رده نسبت به موبایل‌های اقتصادی است که یک توجیه برای آن می‌تواند این قضیه باشد که دولت سعی دارد با این سیاست، بازار گوشی‌های اقتصادی را به نفع تلفن‌های همراه ایرانی مدیریت کند.

 تعرفه تلفن همراه

البته نرخ‌های تعیین شده برای تلفن‌های همراه برند اپل صدق نمی‌کند و گمرک تصمیم گرفته است محصولات این شرکت آمریکایی را با نرخ تعرفه بالاتری وارد کشور کند. یک نمونه ازاین مورد می‌توان به افزایش قیمت گوشی آیفون 13 اشاره کرد که سود بازرگانی بسیار بالاتری برای هردو رویه تجاری و مسافری برای این دستگاه‌ها تعیین شده است. بنابر اعلام گمرک سود بازرگانی گوشی‌های آیفون 13 که به شیوه تجاری وارد می‌شوند 96 درصد و سود بازرگانی گوشی‌های آیفون که به شیوه مسافری وارد می‌شوند دوبرابر این مقدار یعنی 192 درصد اعلام شده است. براین اساس این افزایش تعرفه می‌تواند باعث رکود در بازار تلفن همراه به‌دلیل گرانی این محصولات شود.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که طبق آمارها طی سه‌ماهه اول امسال واردات تلفن همراه به سمت دستگاه‌های اقتصادی سوق پیدا کرده و سهم بازار گوشی‌های پرچمدار به دلیل بالا بودن قیمت‌ها کم شده است.