گمرک بخشنامه‌ای منتشر کرده و براساس آن تعرفه و حقوق واردات گوشی تلفن همراه طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در رویه‌های تجاری و مسافری و پستی ابلاغ شده است.

وزارت صمت ابلاغیه‌ای براساس بخشنامه گمرک ایران منتشر کرده که حقوق ورودی گوشی تلفن همراه طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به‌شکل تجاری و سایر رویه‌ها را اعلام کرده است.

براساس ابلاغیه وزارت صمت، در رویه تجاری برای گوشی‌های بالای 600 دلار جمع حقوق ورودی 15 درصد و برای گوشی‌های زیر 100 دلار جمع حقوق ورودی 6 درصد است. درحالی‌که در رویه پستی و مسافری جمع حقوق ورودی گوشی‌های بالای 600 دلار با صفحه غیر لمسی 30 درصد و گوشی با صفحه کلید لمسی با ارزش بین 100 تا 600 دلار 8 درصد اعلام شده است.

طبق اطلاعات مندرج در جدول گمرک، گوشی‌هایی که ارزشی کمتر از ۱۰۰ دلار داشته باشند برای رویه تجاری، درصورتی که گوشی هوشمند باشند شامل ۴ درصد حقوق گمرکی، دو درصد سود بازرگانی  و در کل مشمول پرداخت ۶ درصد حقوق ورودی خواهند شد.

برای سایر رویه‌ها که شامل واردات مسافری و پستی است ۸ درصد حقوق گمرکی، ۴ درصد سود بازرگانی و در مجموع ۱۲ درصد حقوق ورودی می‌شود.

در همین رده قیمتی اگر گوشی دارای صفحه کلید غیرلمسی باشد، ۳ درصد حقوق گمرکی و ‍‍۱۱ درصد سود بازرگانی و در مجموع ۱۵ درصد حقوق ورودی تعلق می‌گیرد. برای این سری از گوشی‌ها اگر به‌شکل سایر رویه‌ها وارد کشور شود، رقم حقوق ورودی به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

جدول تعرفه واردات گوشی

به گوشی‌های ۱۰۰ تا ۶۰۰ دلاری در رویه تجاری فقط ۴ درصد حقوق گمرکی تعلق می‌گیرد. اما همین گوشی اگر به شکل مسافری و سایر رویه‌ها وارد کشور شود حقوق ورودی گوشی دوبرابر شده و به ۸ درصد افزایش می‌یابد.

برای گوشی‌ها با همین رنج قیمتی برای واردات تجاری درصورتی که دارای صفحه کلید غیرلمسی باشند ۴ درصد حقوق گمرکی و ۱۱ درصد سود بازرگانی که در مجموع ۱۵ درصد حقوق ورودی می‌شود. درصورتی که این مدل گوشی‌ها به شکل مسافری یا پستی وارد کشور شوند، مشمول ۸ درصد حقوق گمرکی و ۲۲ درصد سود بازرگانی و در مجموع ۳۰ درصد حقوق ورودی می‌شود.

اما واردات تجاری گوشی‌های بالا ۶۰۰ درصد چه هوشمند باشند و چه صفحه کلید غیرلمسی داشته باشند، مشمول پرداخت ۱۵ درصد حقوق ورودی می‌شوند.

واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به شکل مسافری و پستی شامل ۸ درصد حقوق ورودی می‌شود.

اما برای همین گوشی‌ها در رده قیمتی بالای ۶۰۰ دلار که دارای صفحه کلید غیرلمسی می‌شود که گوشی‌های لوکس را شامل می‌شود مشمول ۸ درصد حقوق گمرکی و ۲۲ درصد سود بازرگانی که در مجموع ۳۰ درصد حقوق ورودی می‌شود.