طبق اعلام رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی واردات انواع آیفون براساس بخشنامه جدید گمرک به کشور ممنوع شده است.

عبدالمهدی اسدی رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، درخصوص بخشنامه اخیر گمرک ایران مبنی بر ممنوع شدن ورود گوشی‌های تلفن همراه با نام تجاری کمپانی اپل، اعلام کرد که این بخشنامه پر از ابهام است و با تشبیه آن به فیلم‌های پایان باز فشار تمام داستان را به گردن این نهاد دانست. بخشنامه گمرک که سود بازرگانی تعیین شده برای واردات تمام انواع آیفون را درصورت لغو ممنوعیت بعضی از مدل‌های غیرقانونی 96 درصد اعلام کرد و باعث شده بود تا کاربران گوشی‌های ممنوع آیفون 14 و 15 برای رجیستر شدن این تلفن‌های همراه منتظر باشند. اما به فاصله کمی ورود قانونی این دستگاه‌ها به کشور تکذیب شد و همچنان بر ممنوعیت آن‌ها تاکید شد.

واردات تمام انواع آیفون

براین اساس این ابهام شکل گرفت که آیا ورود تمام انواع گوشی‌های ساخت کمپانی اپل به کشور ممنوع شده یا خیر، که موضوع بخشنامه با واکنش سازمان توسعه تجارت همراه شد. نرگس باقری زمردی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در این زمینه اعلام کرد که این ممنوعیت شامل مدل‌های قدیمی‌تر آیفون که قبلا به‌صورت قانونی به کشور وارد می‌شدند نمی‌شود اما سود بازرگانی تعیین شده مربوط به تمام مدل‌های آیفون است.

این درحالی است که طبق گفته عبدالمهدی اسدی گمرک اعلام کرد که واردات تمام انواع آیفون به‌کشور بسته شده و از 16 خردادماه اجازه ورود آیفون 13 هم داده نمی‌شود. اسدی زمان آخرین جلسه انجمن واردکنندگان با مسئولان اداره گمرک را در چهارشنبه هفته گذشته بیان کرد و همچنین افزود که قرار است امروز (یکشنبه 13 خرداد) جلسه‌ای هم با سازمان توسعه تجارت برگزار شود و درباره موضوعات مورد بحث تعیین تکلیف شده و مسائل روشن شود.

اخبار مرتبط: ممنوعیت واردات همه مدل‌های آیفون؛ حتی گوشی‌های قدیمی‌تر اپل مشمول قوانین سختگیرانه‌تر شد