تسنیم خبری منتشر کرده مبنی‌بر اینکه صادرات میوه و تره‌بار برای استفاده از رویه واردات در مقابل صادرات و دریافت ارز دولتی به‌عنوان عامل مهمی در جهت آشفتگی بازار تلفن همراه و همچنین گرانی میوه و تره‌بار شده است.

رویه واردات در مقابل صادرات مزیت‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کسب امتیاز معافیت مالیاتی برای بازرگانان و پیشرفت و توسعه صنعتی برای کشور اشاره کرد. اما اخیرا عده‌ای به‌فکر صادرات محصولات کشاورزی و استفاده از امتیاز ارز دولتی درنظر گرفته شده برای واردات موبایل و کسب سود ازاین طریق افتاده‌اند.

طی روزهای اخیر با اعلام گمرک سود بازرگانی و به‌تبع آن تعرفه واردات تلفن همراه بالا رفته که خود منجر به افزایش قیمت موبایل در بازار داخلی شده است. این مساله باعث شده تا عده‌ای با اجاره دادن کارت بازرگانی خود به دیگران برای وارد کردن گوشی‌های قدیمی‌تر آیفون مانند آیفون 13 با قیمت نو و بالاتر از قیمت جهانی، در آشفتگی بازار تلفن همراه و افزایش قیمت‌ها نقش داشته باشند. از طرفی اواخر اردیبهشت سال جاری اعضای صنف و انجمن واردکنندگان موبایل با تشکیل یک جلسه اعتراضی نسبت به سیاست‌های موجود دراین زمینه و سوءاستفاده عده‌ای اعتراض کردند. شرکت کنندگان علاوه بر روند ناعادلانه تخصیص ارز، مساله افراد خارج از صنف که اقدام به واردات گوشی همراه می‌کنند را هم مطرح کرده و از اخلال در بازار توسط این افراد ابراز نگرانی کردند.

دلیل گرانی میوه و سبزیجات

براساس گزارش تسنیم دراین راستا مشاهدات نشان می‌دهد که تعدادی از افراد خارج از صنف تلفن همراه با فروش محصولات کشاورزی به‌‌دلیل ساده‌تر بودن صادرات این محصولات اقدام به استفاده از رویه واردات در مقابل صادرات کرده و این اقدام باعث کمبود این محصولات و همچنین عامل گرانی میوه و تره‌بار در بازار کشور شده است. این درحالی است که پیش ازاین براساس اعلام مسئولان مربوطه از صادرات لوازم خانگی برای واردات گوشی‌های رفرش استفاده می‌شد.

لازم‌ به‌ذکر است که در جلسه اعتراضی اعضای واردکنندگان تلفن همراه، فعالان حوزه تلفن همراه درمورد رانت‌های موجود دراین زمینه اعتراض کرده و خواستار رسیدگی و پیگیری دولت شده‌اند.