طبق اعلام سازمان توسعه تجارت در پی بخشنامه جدید گمرک مبنی بر ممنوعیت ورود تلفن‌های همراه برند آیفون سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که واردات آیفون 13 و مدل‌های پایین‌تر ممنوع نیست.

اخیرا درپی اعلام سود بازرگانی 96 درصد به ازای واردات گوشی‌های آیفون لوکس به شرط لغو ممنوعیت، گمانه‌زنی‌ها حاکی ازآن بود که به‌زودی واردات آیفون 14 و 15 به کشور آزاد می‌شود و اغلب کاربران منتظر اعلام رجیستری این گوشی‌ها و قانونی شدن استفاده از آن‌ها بودند. اما طبق بخشنامه‌ای که اخیرا گمرک کشور به سازمان‌های مرتبط ابلاغ کرده ورود جدیدترین تلفن‌های همراه ساخت کمپانی اپل به کشور به‌طور کلی ممنوع اعلام شده است. باوجود این سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که این ممنوعیت شامل گوشی‌های آیفونی که پیش ازاین به‌صورت قانونی به کشور وارد می‌شدند نمی‌شود و همچنان واردات آیفون 13 و مدل‌های قدیمی‌تر مانند آیفون 12 آزاد است.

خرید آیفون 13

این درحالی است که نرگس باقری زمردی مدیرکل دفتر واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت با اشاره به ممنوعیت آیفون 14 و 15 و مدل‌های بالاتر اعلام کرد مدل‌های قدیمی‌تر آیفون ممنوع نبوده و سود بازرگانی 96 درصد شامل تمام برندهای آیفون می‌شود که براین اساس احتمالا باید منتظر واردات آیفون 13 رفرش و ریپک با حقوق ورودی بسیار بالا باشیم. هرچند که گزارش‌ها حاکی از آن است بازار موبایل ایران از گوشی‌های از خط تولید خارج شده آیفون 13 اشباع شده است.

اما با وجود قانون ممنوعیت گوشی‌های آمریکایی مدل جدید همچنان عده‌ای از کاربران مصرانه اقدام به تهیه و استفاده ازاین تلفن‌های همراه می‌کنند. بااین حال کشمکش بین این گروه از کاربران و مراجع قانونی و دولتی همچنان ادامه دارد. مشاهده‌ها بیانگر آن است که کاربران آیفون 14 و 15 با دور زدن قوانین سختگیرانه راهکاری برای آنتن‌دهی این دستگاه‌های قاچاق پیدا کرده‌اند که خود تهدیدی برای بازار موبایل محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط: