ظاهرا همکاری iFixit و سامسونگ به پایان راه خود رسیده است و این دو کمپانی به‌دلیل بروز مشکلاتی قادر به ادامه کار با یکدیگر نیستند.

با عرضه هر تلفن همراه و محصول جدیدی، وبسایت iFixit به میدان می‌‎آید و با باز کردن محصول، نشان می‎‌دهد که شرکت موردنظر چه تغییراتی از لحاظ سخت‌افزاری در نسخه جدیدش اعمال کرده است. این وبسایت محصولات شرکت‌‎های مختلفی از قبیل سامسونگ، اپل و... را بررسی کرده و به میزان تعمیرپذیری دستگاه‌‎ها امتیاز می‎‌دهد و ذکر می‌‎کند که شرکت‌‎ها برای بهتر کردن تجربه کاربران، چه امتیازاتی را باید به دستگاه‎‌هایشان اضافه کنند. از سال ۲۰۲۲، این شرکت به صورت ویژه با سامسونگ همکاری کرده و قرار بود قطعات اصل برای تعمیر گوشی‎‌ها و تبلت‎‌های سری گلکسی را به بازار عرضه کند. حال، به پایان همکاری iFixit و سامسونگ رسیده‌‎ایم و این شرکت از واقعیت تلخی در مورد تلفن‎ همراه‌‎های این غول کره‌‎ای پرده برداشته است.

شعار همیشگی وبسایت iFixit قابلیت تعمیرپذیری بالا و فروش قطعات ارزان قیمت به عامه مردم بوده است. این دو ویژگی، دقیقاً همان دلیلی است که سامسونگ و این وبسایت به پایان همکاری کم عمر خود رسیده‌‎اند. این شرکت عنوان کرد که هزینه قطعات گوشی‌‎های سامسونگ بسیار بالا بوده و از طرف دیگر، قسمت داخلی آن طوری طراحی شده که کار تعمیرکردن را غیرممکن ساخته است. جزئیات این همکاری بدین شکل بود که شرکت iFixit اجازه داشت هر ۴ ماه یکبار، تنها هفت قطعه از محصولات سامسونگ را به هر فروشگاه تحویل دهد. اطلاعات بیشتری از مفاد قرارداد همکاری در دست نیست اما واضح است که چنین محدودیت‌هایی، قطعا کسب‌و‌کاری سودآور را به دنبال نداشته است.

تعمیر گوشی سامسونگ

شرکت iFixit در این راستا اعلام کرد: «ما نمی‌توانستیم قطعات را به قیمتی معقول و به تعداد کافی به تعمیرکاران عرضه کنیم و این کار کسب‌و‌کار سودآوری نبود. علاوه‌برآن، قیمت قطعات به قدری بالا بود که بسیاری از مشتریان تصمیم گرفتند دستگاه‌شان را به جای تعمیر، تعویض کنند! قطعات دستگاه‌های سامسونگ نیز همگی با چسب چفت و بست شده بود و به همین دلیل، مجبور بودیم باتری یا صفحه نمایش دستگاه‌ها را در مجموعه‌هایی چسب شده بفروشیم که خود این موضوع، هزینه این قطعات را به شدت افزایش می‌داد.»

اگر به اعداد و ارقام نگاه کنیم، خواهیم دید که باتری اصل گوشی گلکسی S22 در آمریکا قیمتی برابر با ۱۵۹/۹۹ دلار دارد! با‌این‌حال، می‌‎توانید این باتری را به‌صورت غیراصل در فروشگاه‌های iFixit به قیمت تنها ۲۲/۹۹ دلار خریداری کنید. همانطور که می‌بینید، قیمت محصول اورجینال تفاوتی فاحش با غیراصل دارد. حال با پایان همکاری iFixit و سامسونگ، این شرکت در زمان تعویض قطعات مجبور است تشخیص دهد که کاربر به قطعه غیراصل یا اصل نیاز دارد و بدین ترتیب، همیشه نخواهد توانست از محصولات اصل برای تعمیر استفاده کند.

قابل ذکر است که پایان همکاری این دو شرکت بدین معنی نیست که iFixit از این پس قطعات سامسونگ را عرضه نمی‌کند بلکه این شرکت از منتشر کردن دفترچه‌های راهنمای تعویض برای محصولات سامسونگ دست خواهد کشید. از این به بعد، کاربران برای تعمیر گوشی‌های خود و خرید قطعات اصل، بهتر است به وبسایت SamsungParts مراجعه کنند که برنامه ویژه‌ای نیز برای تعمیر گوشی‌های گلکسی S23 و گلکسی فولد 5 در نظر گرفته است.