حدود 27 سال قبل، سرمایه‌گذاری مایکروسافت در مقادیری هنگفت و به‌شکلی غیرمنتظره، تبدیل به ناجی شرکت اپل شد و این غول آمریکایی را از دردسر رهایی داد.

در اواسط دهه 90 میلادی، شرکت اپل در شرایطی ناگوار به سر می‌برد و با شکست‌های پی در پی، در آستانه ورشکستگی قرار داشت. در سال 1997، این شرکت کالیفرنیایی نتوانست پاسخ درستی به سرمایه‌گذاری‌های مایکروسافت و IBM بدهد و با ضرری 1 میلیارد دلاری مواجه شد. در این هنگام، اپل سعی داشت با استفاده از محصولات جدیدش ورق را به نفع خود برگرداند اما متاسفانه دستگاه Newton این شرکت نیز با ضرر مواجه شد. از طرف دیگر، سیستم عامل System 7 OS که توسط این کمپانی ساخته شد هم در مقایسه با ویندوز 95 شرکت مایکروسافت قدیمی و نامناسب به نظر می‌رسید که باز هم شکستی دیگر را برای اپل رقم زد.

در این هنگام، سران کمپانی تقریباً تسلیم شده و حتی برخی از آنان، به دنبال شغل در جاهایی دیگر می‌گشتند اما در این بین، در حرکتی بسیار غیرمنتظره و در تاریخ 6 آگوست 1997، شاهد سرمایه‌گذاری مایکروسافت در اپل بودیم که تبدیل به نجات‌بخش این غول آمریکایی شد. مایکروسافت با سرمایه‌گذاری 150 میلیون دلاری در 27 سال پیش، ریسک بزرگی کرد که در نهایت پاسخ مناسبی نیز برایش به دست آورد. برخی تحلیل‌گران می‌گویند که این سرمایه‌گذاری باعث شد اپل از چنگال ورشکستگی رهایی یابد اما برخی دیگر نیز باور دارند که این مقدار، کمک بسیار کمی به حل مشکلات اپل کرد. به‌هر‌حال، امروز قصد داریم نگاهی به این واقعه تاریخی و اعتماد مایکروسافت به اپل، علی‌رغم ناامید شدن سایر سرمایه‌گذاران داشته باشیم.

خبر سرمایه‌گذاری مایکروسافت در اپل در سال 1997، در رویداد MacWorld Expo و توسط استیو جابز فقید عنوان شد. وی عنوان کرد که دلیل این سرمایه‌گذاری، بهبود توسعه و کار بر روی بازار مک است. مدیر عامل مایکروسافت، بیل گیتس نیز از طریق ارتباط ماهواره‌ای در این مراسم حضور یافت و به مردم اطمینان داشت که رابطه‌کاری میان مایکروسافت و اپل، هوشمندانه و سالم بوده و گامی در راستای پیشرفت هردو کمپانی خواهد بود. مایکروسافت عنوان کرد که نرم‌افزارهای مختلف خود از قبیل آفیس را به مدت طولانی، حداقل نیم دهه، برای دستگاه‌های مک عرضه خواهد کرد و به پشتیبانی از این سیستم عامل خواهد پرداخت.

ماکروسافت-و-اپل

با مبلغ 150 میلیون دلار، بخشی از سهام اپل توسط مایکروسافت خریداری شد و در نهایت شرایط این کمپانی را بهبود بخشید. این اقدام برای عده زیادی بحث برانگیز است که چرا مایکروسافت باید چنین هزینه هنگفتی را در شرکتی رقیب سرمایه‌گذاری کند و آیا بهتر نبود که اجازه می‌داد اپل پس از شکست‌های پی‌در‌پی در نهایت طعمه ورشسکستگی شود و برای همیشه از بین برود. واضح است که مایکروسافت نیز این سرمایه‌گذاری را در راستای ترحم و مهربانی انجام نداده و سود و منفعت خودش برایش در اولویت بوده است که در نهایت به این سود و منفعت نیز رسید.

همانطور که ذکر شد، مایکروسافت قبول کرد محصولات مختلف خود از قبیل آقیس را بر روی دستگاه‌های مک عرضه کند پس هر بار که یکی از این دستگاه‌ها فروخته می‌شود، به نوعی سودی برای این شرکت نیز به دنبال داشت. اگر اپل ورشکست می‌شد، یکی از منابع درآمد مایکروسافت یعنی دستگاه‌های مک برای همیشه از بین می‌رفت و این شرکت مجبور می‌شد به سود کمتر تن بدهد یا به دنبال منابعی دیگر باشد. از طرف دیگر، در آن زمان شرکت مایکروسافت تحت نظارت شدید مراجع قانونی قرار داشت و اگر به هر نحوی باعث سقوط اپل می‌شد، توجهات بسیاری را به خود جلب و دردسرهای بزرگی برای خود می‌تراشید که یکی از آنان بی‌اعتمادی مردم و مراجع قانونی بود.

از طرف دیگر، 150 میلیون دلار برای شرکتی چون مایکروسافت، هیچ هزینه خاصی نبود و در نهایت، اگر اپل موفق می‌شد شرایطش را تغییر دهد، سرمایه‌گذاری مایکروسافت سود فراوانی برایش به دنبال می‌آورد. حال، می‌بینیم که دقیقاً همین اتفاق نیز رخ داد و پیش‌بینی مایکروسافت درست از آب درآمد. در سال 2001، شرکت مایکروسافت این مبلغ را به سهام تبدیل و 18.1 میلیون سهام اپل را به دست آورد. در نهایت، این سهام را نیز با قیمتی برابر با 550 میلیون دلار فروخت و سه برابر سرمایه‌گذاری‌اش به دست آورد! حتی اگر برخی از افراد تاثیر این سرمایه‌گذاری در شرایط اپل را قبول نداشته باشند، مهم این است که امروزه این کمپانی با قدرت به جلو می‌رود و از شرایط ناگواری که داشت، فاصله قابل‌توجهی گرفته است. در حال حاضر، شرکت اپل ارزشی برابر با 3.17 تریلیون دلار دارد و به راحتی می‌توانیم بگوییم که آینده‌ای روشن و امن در اختیارش است.