در آزمایش سیری iOS 18، هوش مصنوعی اپل یک قدم بزرگ به عقب برداشت. با وجود وعده‌های بزرگ اپل در مورد هوش مصنوعی، سیری جدید نتوانست انتظارات کاربران را برآورده کند.

لازم به‌ذکر است که سیری هنوز در مراحل توسعه قرار دارد و بخشی از نسخه آزمایشی سیستم عامل iOS 18.1 است. بنابراین آنچه قرار است در مورد آن صحبت کنیم، یک نقد کامل نیست، بلکه صرفاً برداشت‌های اولیه از ویژگی اصلی هوش مصنوعی اپل و وضعیت فعلی آن است.

خوشبختانه، سیری برخی از وعده‌های اپل در کنفرانس WWDC 2024 را عملی کرده است. برای مثال، صدای سیری طبیعی‌تر شده و طراحی این دستیار اپل نیز بهبود یافته است. هنگام فعال کردن سیری، نور دور صفحه آیفون روشن می‌شود و امکان تایپ کردن برای سیری با دوبار ضربه زدن در بخش پایین صفحه فراهم شده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت سیری در آزمایش سیری و هوش مصنوعی اپل این است که کاربر می‌تواند در حین درخواست، در صورت اشتباه یا ناقص بیان کردن جمله، صحبت سیری را قطع کرده و درخواست خود را اصلاح کند. با این قابلیت، سیری می‌تواند به‌طور دقیق‌تر درخواست کاربر را درک کرده و پاسخ مناسب را ارائه دهد.

siri-ios18

به‌عنوان مثال، اگر کاربر از سیری بپرسد که هوای فردا چگونه خواهد بود و سپس در وسط جمله بگوید “ببخشید، منظورم چهارشنبه است”، سیری بدون وقفه پیش‌بینی هوا را از سه‌شنبه به چهارشنبه تغییر می‌دهد. همچنین، اگر کاربر زمان تایمر را از 25 دقیقه به 15 دقیقه تغییر دهد، سیری به سرعت این تغییر را تشخیص داده و تنظیمات را بدون نیاز به لغو تایمر قبلی، به‌روز‌رسانی می‌کند.

سیری همچنین قادر به درک و پاسخگویی به برخی سوالات مرتبط بعدی است. به‌عنوان مثال، اگر از سیری قیمت سهام امروز اپل را پرسیدید و سپس گفتید “وضعیت گوگل چگونه است؟”، بدون نیاز به توضیحات بیشتر، قیمت سهام گوگل را به شما نشان می‌دهد. همچنین، اگر از سیری زمان غروب خورشید امروز را پرسیدید و سپس گفتید “فردا چطور؟”، پاسخ مناسب را دریافت خواهید کرد. اما سیری در برخی موارد عملکرد خوبی ندارد. مثلا اگر از سیری قیمت سهام اپل را پرسیدید و سپس پرسیدید که نسبت به سال گذشته چگونه بوده است، پاسخ می‌دهد که نمی‌تواند اطلاعات سهام سال گذشته را دریافت کند.

siiri

برخی کاربران با استفاده از دستیار صوتی سیری برای دریافت اطلاعات ورزشی با مشکل مواجه شده‌اند. به‌عنوان‌مثال، در پاسخ به پرسش درباره حریف بعدی تیم یانکیز، سیری توانست پاسخ صحیح یعنی تیم بلو جیس را ارائه دهد، اما در ادامه با پرسیدن نام بازیکن اصلی، تنها تعریف کلی از این نقش را ارائه کرد. همچنین، در مورد پرسش درباره حریف بعدی تیم نیویورک جاینتز، سیری توانست حریف و زمان بازی را به درستی اعلام کند، اما در پاسخ به سوال درباره حضور دانیل جونز به عنوان بازیکن اصلی، تنها پاسخ قبلی را تکرار کرد.

سیری همچنین در پاسخ به سوالاتی مانند چه کسانی ممکن است به عنوان معاون رئیس جمهور کامالا هریس انتخاب شوند نتوانست اطلاعات دقیق ارائه کند و تنها به ارائه لینک‌هایی به مقالات اکتفا کرد. علاوه‌بر این، سیری قادر به معرفی آهنگ پرفروش فعلی نیز نبود، درحالی‌که شرکت مادر آن مالک اپل موزیک است.

upate-ios-18

کاربر به دنبال ایده‌های جدید بود و از سیری پرسید که چه سوالاتی می‌تواند بپرسد. یکی از پیشنهادهای سیری این بود که بپرسد آیا بروکلی برای سلامتی مفید است. با وجود اینکه کاربر از بروکلی خوشش نمی‌آمد، این سوال را پرسید و سیری اطلاعات تغذیه‌ای بروکلی را نمایش داد و توضیح داد. اما وقتی کاربر پرسید که استیک چطور است، سیری به جای ارائه اطلاعات تغذیه‌ای، لیستی از رستوران‌های استیک محلی را نمایش داد.

برای شبیه‌سازی یک موقعیت واقعی، کاربری وانمود کرد که به رستورانی رفته و از سیری درخواست کمک برای محاسبه مبلغ انعام کرد. ابتدا از سیری پرسید که 20 درصد از 153 دلار چقدر می‌شود و سیری توانست جواب صحیح 30.6 دلار را بدهد. سپس کاربر سوال کرد که با احتساب انعام، کل مبلغ چقدر می‌شود، اما سیری به جای انجام محاسبه، فقط لینک‌هایی به ماشین حساب‌های محاسبه انعام ارائه کرد. با اینکه این محاسبه ساده بود، انتظار می‌رفت سیری بتواند آن را انجام دهد.

آگدیت-ios18

هوش مصنوعی جدید اپل، به نام Apple Intelligence، قرار است در پاییز امسال و پس از معرفی آیفون 16 عرضه شود. باتوجه به این تاخیر، انتظار می‌رود که نسخه آزمایشی فعلی دستیار صوتی سیری قابلیت‌های بیشتری داشته باشد. برخی معتقدند که هوش مصنوعی ChatGPT که قرار است در سیستم عامل iOS 18 عرضه شود، می‌تواند برخی از محدودیت‌های فعلی دستیارهای صوتی را جبران کند.