پژوهشگران دانشگاه تیانجین چین موفق به ساخت رباتی شده‌اند که توسط سلول‌های مغزی انسان کنترل می‌شوند و به‌عنوان اولین هوش هیبریدی انسان ربات در جهان شناخته می‌شود.

براساس گزارشی که South China Morning Post منتشر کرده است این پژوهش می‌تواند به توسعه «هوش هیبریدی انسان ربات» منجر شود. به بیان ساده این فناوری از ادغام سلول‌های بنیادی مغز انسان و تراشه‌ها برای ساخت ربات اکشن فیگور استفاده کرده است. دراین پژوهش سلول‌های مغزی انسان روی تراشه‌های سیلیکونی کشت شد و کامپیوتر شروع به ارسال سیگنال‌های الکتریکی کرد. این سیگنال‌ها توسط محققان درک شده و گفتگو بین آن‌ها و کامپیوتر انجام شد.

اما ساز و کار آن به این شکل است که وقتی نورون‌های مغزی انسان با یک الکترود روی یک تراشه جفت می‌شود، می‌تواند رمزگذاری و رمزگشایی کند و پس از آن بعد مکانیکی‌اش شروع به حرکت می‌کند. محققان پروژه موردنظر را به‌عنوان «اولین سیستم تعامل اطلاعات پیچیده مغز هوشمند روی تراشه منبع باز» در جهان توصیف کرده‌اند.

سایت Newatlas نیز دراین مورد مطلبی را منتشر کرده است. براساس گزارش این سایت سلول‌های مغز زنده متصل به بیوکامپیوترها یا زیست‌رایانه‌ها روی یک تراشه می‌توانند با کمک سیستم تعامل هوشمند منبع باز (MetaBOC) رانندگی ربات‌ها را یاد بگیرند. هدف از این پروژه نیز بازگرداندن مغز انسان در بدن مصنوعی عنوان شده است. گفتنی است که علاوه بر هدایت ربات، ایمپلنت مغزی می‌تواند به آن کمک کند تا بدون چشم و تنها از طریق سیگنال‌های الکتریکی از موانع جلوگیری کرده، اهداف را ردیابی کند و از بازوی خود برای کنترل اشیاء استفاده کند.

همچنین South China Morning Post به نقل از محققان این پروژه نوشته است که پیوند ارگانوئیدهای مغزی، یک استراتژی امیدوارکننده برای بازیابی عملکرد مغز ازطریق جایگزینی نورون‌های عصبی از دست رفته و بازسازی مدارهای عصبی است.

اما MetaBOC یک برنامه منبع باز است که به‌عنوان یک سیستم رابط میان بیوکامپیوترها روی یک تراشه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی عمل می‌کند و به ارگانوئید مغز امکان درک پیرامونش را می‌دهد. دانشمندان دانشگاه تیانجین عنوان کرده‌اند که سیستم MetaBOC از ارگانوئيدهای توپی شکل استفاده می‌کند تا با این ساختار سه‌بعدی بتواند ارتباطات عصبی پیچیده‌تری مانند آنچه مغز انسان انجام می‌دهد، ایجاد کند.