شرکت هواوی در حراج 618 چین، با وجود ارائه تخفیف‌های کمتر نسبت به اپل و سایر برندها، شاهد رشد 42 درصدی سالانه در فروش گوشی‌های هوشمندش بود.

در جریان رویداد مهم خرید آنلاین چین، موسوم به جشنواره‌ 618، سهم بازار شرکت اپل علیرغم اعمال تخفیفات ویژه طی چند هفته‌ گذشته، کماکان روندی نزولی را تجربه کرد. مشتریان چینی تمایل بیشتری به خرید محصولات برندهای رقیب، به خصوص هواوی، از خود نشان دادند. شرکت هواوی که پیش‌تر به‌عنوان رقیبی جدی برای تصاحب جایگاه سامسونگ به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده‌ گوشی‌های هوشمند جهان شناخته می‌شد، در این جشنواره شاهد رشد خیره‌کننده‌ 42.4 درصدی در میزان فروش سالانه‌‌اش نسبت به سال گذشته بود. این رقم، هواوی را با اختلافی قابل‌توجه نسبت به سایر برندهای چینی در صدر جدول فروش قرار داد. نتایج این رویداد نشان‌دهنده‌ کاهش محبوبیت اپل در بازار چین است و می‌تواند به عنوان یک هشدار جدی برای این شرکت آمریکایی در راستای بازنگری در استراتژی‌های بازاریابی و فروش در این کشور تلقی شود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد در طول جشنواره‌ خرید آنلاین چین، قیمت برخی از آیفون‌های اپل تا سقف 326 دلار کاهش یافت. بااین‌حال، محبوبیت هواوی همچنان درحال افزایش است. کل فروش گوشی‌های هوشمند در چین طی این دوره‌، حدود ۶.۸ درصد رشد داشته است. براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط Counterpoint Research، گوشی‌های هواوی همچنان با تقاضای زیادی روبرو هستند. نکته‌ قابل‌توجه این آمار این است که هواوی، برخلاف رقبایش، کمترین میزان تخفیف را روی گوشی‌های سری Mate 60 و Pura 70 اعمال کرد، اما همچنان توانست از آن‌ها پیشی بگیرد. هواوی با افزایش خیره‌کننده‌ 42.4 درصدی فروش گوشی‌های هوشمند نسبت به سال گذشته، به عنوان برند پیشرو و موفق این رویداد معرفی شد. تقاضای بالا برای جدیدترین محصولات 5G هواوی، عامل اصلی این جهش قابل‌توجه بوده است.

اپل با تنها 2.7 درصد رشد فروش نسبت به سال گذشته، کمترین میزان افزایش فروش را در میان برندهای مطرح تجربه کرد. این غول فناوری مستقر در کالیفرنیا، در این بازه‌ زمانی بیشترین میزان تخفیف را بر روی محصولات خود اعمال کرد، به‌طوری‌که برخی مدل‌های آیفون تا سقف 2350 یوان (معادل 326 دلار آمریکا) کاهش قیمت داشتند. بااین‌حال، به‌نظرمی‌رسد این استراتژی نتوانسته است نظر خریداران چینی را جلب کند. این موضوع زنگ خطری جدی برای اپل به شمار می‌رود و می‌طلبد تا در مراسم رونمایی از آیفون 16، محصولی فوق‌العاده و جذاب ارائه دهد. درغیراین‌صورت، با کاهش تدریجی میزان فروش آیفون در چین روبرو خواهیم بود.

جشنواره‌ خرید آنلاین چین که با عنوان "618" شناخته می‌شود، در سال جاری از تاریخ 31 اردیبهشت تا 31 خرداد به‌مدت یک ماه تمدید شد. این بازه‌ زمانی طولانی‌تر نسبت به سال‌های گذشته، به لطف آغاز زودهنگام تبلیغات و تخفیفات توسط فروشگاه اینترنتی تِمال (Tmall) رقم خورد. به عقیده‌ تحلیلگران، فرصت بیشتر برای خرید با تخفیف، به رشد 6.8 درصدی فروش گوشی‌های هوشمند در این بازه زمانی نسبت به سال گذشته کمک شایانی کرده است. در میان برندهای مطرح، هواوی با استراتژی کارآمد خود و علی‌رغم ارائه کمترین میزان تخفیف، موفق به تثبیت جایگاه خود به عنوان رهبر بازار چین در این دوره شد.