در کنفرانس HDC 2024 امسال، شرکت هواوی از یکی از بزرگ‌تری ساخته‌های خود رونمایی کرد. سیستم عامل جدید HarmonyOS NEXT که جدیدترین نسخه از سیتسم عامل مستقل این شرکت است، با جزئیات کامل معرفی شد.

پس از سال‌ها کار بر روی نسخه پایه HarmonyOS که در چین با نام Hongmeng شناخته می‌شد، حال می‌توانیم نتیجه تلاش این غول چینی را ببینیم. در این سیستم، دیگر هواوی هیچ استفاده‌ای از کدهای مربوط به اندروید و لینوکس نکرده و این سیستم به صورت کامل با معماری مختص به خود هواوی و کدنویسی‌های اختصاصی این کمپانی خلق شده است.

هواوی وعده داد که سیستم عامل جدید HarmonyOS NEXT قرار است 30 درصد کارایی بهتر نسبت به نسخه قبلی و 20 درصد مصرف کمتر باتری به کاربران ارائه دهد. حال این سیستم وارد مرحله تست بتا شده و در این راستا از توسعه دهندگان و کاربران کنجکاو دعوت می‌کند که آن را بر روی دستگاه خود نصب و بررسی کنند. در نظر داشته باشید که نسخه بتا ممکن است چندان پایدار نباشد و استفاده از آن مشکلاتی ایجاد کند.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های سیستم عامل جدید HarmonyOS NEXT یکپارچه بودن آن در تمامی دستگاه‌ها با اندازه‌ها و ویژگی‌های مختلف است. بدین ترتیب، توسعه‌دهندگان فقط لازم است یک بار اپلیکیشن خود را طراحی کنند و در نهایت به لطف این سیستم، بر روی تمامی دستگا‌ه‌ها با هر اندازه‌ای، این اپلیکیشن به نحو احسنت قابل استفاده خواهد بود. در کنفرانس این شرکت، برنامه‌هایی چون Taobao، Yiche و Bilibili تست و بدون مشکل بر روی دستگاه‌های مختلف اجرا شد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب HarmonyOS NEXT، امکان ادامه فعالیت‌تان با اپلیکیشن‌های مختلف است. تصور کنید که بر روی تبلت‌تان تماسی ویدئویی دارید؛ حال می‌توانید این تماس را بدون مشکل و تنها در کسری از ثانیه، به گوشی‌تان منتقل کنید! بدین ترتیب، اشتراک‌گذاری داده در دستگاه‌های مختلف به طرز تصورنشدنی آسان می‌شود. برای مثال، شما می‌توانید با گوشی‌تان عکسی را کات و بر روی تبلت‌تان پیست کنید و از سرعت بالای انجام این عملیات نیز لذت ببرید.

Harmony Intelligence

هواوی نیز مانند رقبا، با سیستم عامل جدید HarmonyOS NEXT وارد دنیای هوش مصنوعی شده است. ویژگی‌های هوش مصنوعی این شرکت Harmony Intelligence نام دارند و امکانات جذابی به کاربر می‌دهد که در زیر به آنان اشاره کرده‌ایم:

  • قابلیت AIGC: به کمک آن می‌توانید از خطوط مختلف، تصاویری واقعی بسازید، تصاویر موجود را رنگ آمیزی کرده یا حتی عکس موردنظرتان را بزرگ کنید.
  • تعمیر صدا به واسطه هوش مصنوعی: این قابلیت مختص افرادی است که اختلالات گفتاری دارند و به کمک هوش مصنوعی، توانایی‌شان برای برقراری ارتباط بهبود می‌یابد.
  • قابلیت Xiaoyi Sees the World: این قابلیت مختص کسانی است که نابینا هستند یا بینایی‌شان مشکل دارد. هوش مصنوعی، تصاویر موجود را با جزئیات کامل برایشان شرح می‌دهد تا تصوری در ذهنشان ایجاد کند.
  • کنترل قابلیت‌ها با هوش مصنوعی: سیستم عامل جدید HarmonyOS NEXT اجازه می‌دهد که برنامه‌های ترد پارتی از ویژگی‌های هوش مصنوعی برای خواندن نوشته، پر کردن فرم به صورت هوشمند یا ترجمه تصاویر و نوشته‌ها استفاده کنند.

عرضه سیستم عامل جدید HarmonyOS NEXT تغییراتی را نیز برای دستیار صوتی هواوی، یعنی Xiaoyi به همراه دارد. این دستیار صوتی حال Xiaoyi Intelligent Agent نام گرفته و از قابلیت‌های مدل Pangu Big Model 5.0 بهره می‌برد. از این پس این دستیار نیازی به کلمه احضار ندارد و می‌توانید تنها با کشیدن یک آیتم به درون منوی مربوطه، آن را فعال کنید. این باعث می‌شود دستیار صوتی بتواند راحت‌تر کارش را انجام بدهد و برای مثال، بتواند یک متن را برایتان خلاصه کند یا از روی یک عکس، جدولی پر جزئیات برایتان خلق کند.

در HarmonyOS NEXT شرکت هواوی مثل همیشه اهمیت زیادی به امنیت کاربران خود داده است. بدین ترتیب، نسخه‌ای جدید از Star Shield معرفی شده تا بیش از پیش در حفظ امنیت داده‌های کاربران بکوشد. از قابلیت‌های این سیستم امنیتی جدید می‌توان به بلاک کردن برنامه‌هایی که حداقل‌های امنیتی را ندارند، رمزگذاری پیشرفته و مجهز داده‌ها در سرتاسر دستگاه‌ها، رمزگذاری هر داده با کدی منحصر به فرد و ذخیره آن بر روی حافظه دستگاه، گرفتن اجازه‌های غیرضروری از برنامه‌ها برای رعایت حریم شخصی کاربر و... اشاره کرد.

سیستم عامل جدید هواوی هنوز در دست توسعه است اما مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد و انتظار می‌رود در چهار ماهه آخر سال 2024 به صورت عمومی عرضه شود. مراحل تست بتای این سیستم عامل آغاز شده و هواوی از کاربران و توسعه‌دهندگان در راستای ارتقا و رفع مشکلات آن کمک می‌خواهد.