گزارش‌ها نشان می‌دهد هواوی پتنتی را برای بهبود بازدهی و کارایی ویفر معماری پردازشی تراشه‌های اختصاصی کرین به‌ثبت رسانده که بیانگر تلاش‌های مدیران و مهندسان این کمپانی چینی در جهت خودکفایی ۱۰۰ درصدی به‌شمار می‌رود.

همان‌طورکه می‌دانید، تنش‌های سیاسی میان چین و ایالات متحده آمریکا باعث تحریم‌های سنگین علیه کمپانی بزرگ و پیش‌رو هواوی در سال ۲۰۱۹ میلادی شد که از مهم‌ترین آن قطع دسترسی به تراشه‌های 5G بود. پس‌ازآن، تیم مدیریتی و دانشمندان این کمپانی چینی تلاش مضاعفی را درجهت خودکفایی برداشتند و در اولین‌قدم سیستم‌عامل HarmonyOS را معرفی کردند که اکنون به‌عنوان سومین برنامه‌ نرم‌افزاری پس‌از اندروید و IOS شناخته می‌شود. ازسوی‌دیگر، چندی‌پیش، درکمال ناباوری دولت آمریکا، هواوی توانست با کمک بزرگ‌ترین کمپانی تراشه‌سازی چین یعنی SMIC تراشه کرین 9000S را با معماری پردازشی ۷ نانومتری معرفی کند که باعث خشم دولت‌مردان آمریکا شد.

در گزارش‌های روزهای گذشته، اطلاعات جدیدی درباره توسعه معماری پردازشی ۵ نانومتری به‌کمک SMIC به‌گوش می‌رسد، اما به‌نظر می‌رسد بازدهی آن فوق‌العاده پایین باشد، چراکه ماشین‌های لیتوگرافی DUV توانایی تولید معماری پیشرفته را ندارد. بااین‌‌حال، هواوی قصد دارد به‌بهای سنگین روند روبه‌رشد و مسیر خودکفایی را طی کند تا ثابت کند توانایی تولید بهترین دستگاه‌های هوشمند را بدون کمک شرکت‌های آمریکایی مانند کوالکام را دارد. طی سال‌های اخیر، هواوی برای تولید گوشی‌های هوشمند از کوالکام تراشه‌های میان‌رده با فناوری ارتباطی 4G خریداری می‌کرد، اما حالا با حضور کرین 9000S نیازی به پردازنده‌های موبایلی تراشه‌ساز آمریکایی وجود ندارد.

هواوی به‌ رقبای TSMC اضافه می‌شود

علا‌وه‌براین، امروز، شاهد رونمایی از مدرکی مبنی‌بر ثبت پتنتی برای بهبود بازدهی و کارایی ویفر معماری پردازشی در تولید تراشه‌های گوشی‌ هوشمند ازسوی هواوی هستیم که نشان می‌دهد غول فناوری چینی تلاش زیادی برای کاهش وابستگی و قطع ارتباط کامل با کمپانی‌های خارجی می‌کند. همچنین، تاریخ درخواست ثبت پتنت به ژوئن ۲۰۲۲ برمی‌گردد که فرآیند افزایش بازدهی و کارایی ویفر را توصیف می‌کند؛ درواقع به‌نظر می‌رسد هواوی رویای توسعه صفر تا صدی تراشه‌ها را در سر می‌پروراند. برخی کارشناسان عنوان کردند حضور هواوی دربخش نیمه‌رسانا زنگ خطری برای TSMC و سامسونگ خواهد بود، چراکه این غول چینی ثابت کرده دربخش‌های مختلف سریعا پیشرفت می‌کند و احتمالا طی مدت‌زمان چهار یا پنج سال به‌جایگاه قابل‌توجهی می‌رسد.

باتوجه‌به گزارش‌ها، کمپانی هواوی در توسعه سه سایت فوق‌العاده بزرگ در چین همکاری می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های کلانی را برای ساخت آن‌ها کرده است. همچنین، به‌نظر می‌رسد هواوی منابع مدار مجتمع و مادربرد را از کارخانه‌های Jinhua Integrated Circuit (JHICC) و Qingdao Aristocrat (Suppoly) تامین می‌کند که توانایی بالایی برای ثبت‌سفارش‌های ظرفیت بالا دارند. ازسوی‌دیگر، هواوی به سایر شرکت‌های چینی که با مشکلات مشابه تحریم دست‌وپنجه نرم می‌کند کمک‌های زیادی می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Pengxinwei (PXW) و Shenzhen Pengsheng Technology (PST) اشاره کرد.

وب‌سایت خبری تایوانی TrendForce گزارش کرد پتنت بازدهی و کارایی ویفر معماری پردازشی هواوی باعث خودکفایی کامل این کمپانی بزرگ می‌شود که بزرگ‌ترین تهدید برای TSMC و آمریکا محسوب می‌شود. ازسوی‌دیگر، اشاره‌ای به ادامه همکاری با SMIC نشده که نشان‌دهنده پایان قرارداد و حذف زودهنگام این تراشه‌ساز چینی از برنامه‌های هواوی است. در ادامه به‌جزئیات مختصری از چگونگی بهبود ویفر معماری پردازشی برای تولید تراشه‌ می‌پردازیم و می‌گوییم پتنت هواوی ازچه‌طریقی می‌تواند میزان مصرف انرژی را کاهش و عملکرد را افزایش دهد.

هواوی به‌ رقبای TSMC اضافه می‌شود

متن پتنت هواوی نشان می‌دهد این کمپانی قصد دارد دستگاهی را طراحی و توسعه دهد که از یک بازوی مکانکی یا یک دست رباتیم برای جابه‌جایی ویفرها و قراردادن آن‌ها برای مرحله پردازش یا کالیبراسیون برخوردار است. برای درک بهتر باید بیان کنیم مرحله کالیبراسیون شامل یک صفحه توری شکل و منبع نور ثابث می‌شود؛ همچنین، یک عنصر تصویربرداری روی بازوی دستگاه قرار دارد که وظیفه دریافت نور از منبع و انتقال به صفحه‌ توری را برعهده دارد. سپس صفحه گریتینگ و عنصر تصویر به‌ترتیب در دو طرف قرار می‌گیرد که سطح بالایی ویفر که مهم‌ترین بخش آن محسوب می‌شود را به‌سادگی تشکیل می‌دهد.

در پایان یادآوری می‌کنیم معماری پردازشی ۵ نانومتری توسط هواوی و SMIC توسعه یافته، اما قیمت نهایی آن برای سازنده چینی فوق‌العاده بالا و غیرمعقول به‌نظر می‌رسد. درحال‌حاضر، بازدهی این معماری پردازشی به‌دلیل استفاده از ماشین لیتوگرافی DUV کمتر از ۴۰ درصد است که نتیجه قابل‌قبولی را برای هواوی به‌‌همراه ندارد. با‌این‌حال، SMIC از دولت چین یارانه‌های زیادی دریافت می‌کند؛ درغیراین‌صورت، تولید معماری پردازشی ۵ نانومتری برای آن‌ها از دایره عقل خارج است، زیرا هزینه‌های سنگینی برای تولید ویفرهای آن وجود دارد. درصورت انتشار هرگونه اخبار تازه‌تر دراین‌خصوص آن را با شما به‌اشتراک خواهیم گذاشت.

اخبار مرتبط: