به‌نقل از یک منبع آگاه خبری کمپانی سامسونگ با عبور از بازدهی ۷۰ درصدی در تولید معماری پردازشی ۴ نانومتری رقابت شدید و تنگاتنگی را با TSMC آغاز کرده و می‌خواهد بخشی بزرگی از بازار نیمه‌رسانا را به‌دست آورد.

براساس آخرین گزارش‌ها از ماه اکتبر، به‌نظر می‌رسد کمپانی سامسونگ به پیشرفت و توسعه معماری پردازشی ۴ نانومتری ادامه می‌دهد تا بازدهی زیرلایه‌های این مجموعه به‌بیشتر از ۷۰ درصد برسد. باوجوداین، کمپانی کره‌ای باید تلاش‌های فراوانی در پژوهش‌هایش داشته باشد تا بتواند به بازدهی فوق‌العاده TSMC برسد و مشتریان بیشتری را دنیای سازندگان گوشی‌های هوشمند جذب کند؛ اکنون بیشتر کمپانی‌های بزرگ مانند اپل و شیائومی با TSMC برای ویفرهای معماری پردازشی ۳ نانومتری و ۴ نانومتری همکاری می‌کنند.

سامسونگ 3 نانومتری GAA

همان‌طورکه می‌دانید، تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ با معماری پردازشی ۴ نانومتری ساخته می‌شود، اما سامسونگ می‌خواهد با AMD نیز همکاری کند تا به‌موجب آن مشتریان بیشتر متقاعد به‌همکاری شوند. طبق گزارشی از رسانه کره‌ای Chosun، پردازنده‌های AMD Zen 5c با معماری پردازشی ۴ نانومتری تولید می‌شود و اگر سامسونگ بتواند به‌وعده‌هایش عمل کند، احتمال همکاری‌های جدیدتر برای سال‌های بعد با معماری ۳ نانومتری با فناوری GAA وجود خواهد داشت.

محقق متخصص در موسسه اقتصاد صنعتی و تجارتی کره، کیم یانگ پانگ، اظهار کرد که سامسونگ یک فرصت طلایی را برای افزایش سهم و شناخت بیشتر در بازار بزرگ نیمه‌رسانا جهان پیدا کرده و باید با تمام وجود از آن استفاده کند؛ کمپانی تایوانی TSMC بزرگ‌ترین مجموعه تولید محصولات نیمه‌رسانا محسوب می‌شود، اما نباید فراموش کرد سامسونگ متخصصانی دارد که همواره‌ تلاش می‌کنند بهترین باشد و این موضوع در سال‌های گذشته بار به‌اثبات رسیده است.

علاوه‌براین، کمپانی سامسونگ روی توسعه معماری پردازشی ۳ نانومتری با فناوری GAA کار می‌کند و تقریبا به بازدهی ۵۰ درصدی رسیده است؛ علم و فناوری می‌گوید فناوری Gate All Around یا به‌اختصار GAA بسیار پیشرفته‌تر FinFET است. بنابراین، غول فناوری کره‌ای در توسعه معماری ۳ نانومتری جلوتر از TSMC خواهد بود و می‌تواند طی یک یا دو سال آینده کمپانی‌های بزرگی مانند کوالکام یا اپل را متقاعد به خرید ویفرها با قیمتی مناسب‌تر و پیشرفته‌تر از مجموعه بزرگ سامسونگ کند.

سامسونگ 3 نانومتری GAA با بازده 50 درصد

طبق آخرین گزارش‌ها، از سال آینده، دو تراشه‌ساز بزرگ گوشی‌های اندرویدی یعنی کوالکام و مدیاتک برای تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ و دایمنسیتی ۹۴۰۰ از معماری پردازشی ۳ نانومتری با فناوری N3E استفاده خواهند کرد. بااین‌حال، چنین موضوعی می‌تواند دست‌خوش تغییر شود، چراکه آن‌ها به‌دنبال ویفرها با بازدهی بیشتر و قیمت مناسب‌تر هستند و اگر بخش نیمه‌رسانا سامسونگ بتواند چنین خواسته‌ای را جامه عمل بپوشاند، بدون شک تولید‌کنندگان تراشه به‌سمت آن جذب خواهند شد.

ازسوی‌دیگر، باید یادآور شویم کمپانی بزرگ TSMC تنها یک مشتری معماری پردازشی ۳ نانومتری دارد و آن‌هم اپل است که برای تولید سری آیفون ۱۵ و لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو نسل جدید از این فناوری استفاده کرد. بنابراین، می‌توان گفت از سال آینده رقابت شدیدی بین سامسونگ و TSMC آغاز می‌شود تا بتوانند سازندگان تراشه‌های پیشرفته مانند کوالکام، مدیاتک و اپل را برای خرید متقاعد کنند؛ البته کارشناسان براین‌باورند سال ۲۰۲۴ میلادی TSMC پیروز این رقابت بود، زیرا بازدهی مطلوب‌تری را ارائه خواهد داد، اما چیزی برای سال ۲۰۲۵ میلادی مشخص نیست.

اخبار مرتبط: