هواوی، غول فناوری چینی، به‌دلیل نقض حق اختراع علیه شرکت مدیاتک، یکی از بزرگترین سازندگان تراشه در جهان، شکایت قانونی مطرح کرده است.

شرکت‌هواوی، غول فناوری چینی، در اقدامی حقوقی علیه شرکت مدیاتک، یکی از تولیدکنندگان بزرگ چیپ، به‌دلیل نقض حق اختراع در دادگاهی محلی در چین شکایت کرده است. این شکایت مدعی است که مدیاتک از فناوری‌های ثبت شده هواوی در زمینه ارتباطات شبکه، از جمله 5G، 4G و potentially 3G، بدون مجوز استفاده کرده است.

شرکت مدیاتک صبح امروز در بیانیه‌ای شکایت هواوی مبنی‌بر نقض حق اختراع را تایید کرد. با این حال، این شرکت تاثیر این شکایت را کم اهمیت جلوه داده و اعلام کرده است که در حال حاضر در روند رسیدگی قضایی قرار دارد از اظهار نظر بیشتر در این خصوص خودداری نموده است.

مدیاتک یکی از تولیدکنندگان پیشرو تراشه است که قطعاتش را به سازندگان اصلی گوشی‌های هوشمند و تبلت از جمله سامسونگ، آمازون، اوپو، سونی، ویوو و شیائومی عرضه می‌کند. این شرکت همچنین پیش از اعمال محدودیت‌های سختگیرانه صادراتی آمریکا در سال 2020، تامین‌کننده اصلی بخش گوشی هوشمند هواوی بود.

شکایت جنجالی هواوی علیه مدیاتک

براساس اطلاعات منابع آگاه، هدف اصلی شکایت هواوی از مدیاتک، تضمین دریافت حق امتیاز برای حمایت از فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R&D) درحال انجام خود است. همچنین، این اقدام به هواوی کمک می‌کند تا منابع درآمدی خود را تنوع بخشد، به ویژه پس از اعمال تحریم‌های ایالات متحده که ضربه شدیدی به کسب و کار گوشی‌های هوشمند این شرکت وارد کرد. هواوی دارای یک مجموعه گسترده از حق اختراع‌های ضروری استاندارد (SEP) است که برای فناوری‌های ارتباطات بی‌سیم حیاتی هستند و حدود 20 درصد از کل حق اختراع‌های مرتبط با 5G جهان را در اختیار دارد.

هواوی از سال 2021 و درپی سخت‌تر شدن تحریم‌های آمریکا، فعالیت‌های مربوط به صدور مجوز اختراعات خود را افزایش داده است. این شرکت قراردادهایی را برای صدور مجوز و تبادل مجوز با خودروسازان بزرگ اروپایی مانند فولکس‌واگن، مرسدس بنز، آئودی، بی‌ام‌و و پورشه امضا کرده است. در همین راستا، هواوی در سال 2023 با اوپو و سامسونگ نیز توافقنامه‌هایی در زمینه فناوری 5G منعقد کرد. سال گذشته نیز این شرکت با طرح ادعای نقض اختراع، از چندین شرکت ژاپنی خواستار پرداخت حق امتیاز شد.

بر اساس گزارش نیکkei Asia، هواوی در سال 2022 مبلغ 560 میلیون دلار درآمد از حق امتیاز اختراعات خود کسب کرده است و حدود 200 شرکت با این غول فناوری قراردادهای اعطای مجوز دارند. باتوجه به‌این‌موضوع، به‌نظرمی‌رسد هواوی با طرح شکایت علیه مدیاتک مصمم است تا با اجرای جدی‌تر قوانین مربوط به اختراعات و تلاش‌های گسترده برای اعطای مجوز، منابع درآمدی خود را تقویت کند.