گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی چینی هواوی سیستم اینترنت ماهواره‌ای را در مدار پایین زمین یا به‌اختصار LEO را با عملکردی مشابه سرویس اینترنت استارلینک آزمایش می‌کند تا پشتوانه آن بتواند اینترنت فوق‌العاده پرسرعتی را برای گوشی‌های هوشمند هواوی فراهم کند.

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی هواوی به‌عنوان برترین و پیشرفته‌ترین مجموعه‌های حوزه فناوری در چین شناخته می‌شود که به‌دلیل معرفی قابلیت‌ها و تکنولوژی‌های فوق‌پیشرفته با تحریم‌های شدیدی ازسوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ میلادی مواجه شد. باوجوداین، هواوی به فعالیت‌ها و پژوهش‌هایش در عرصه‌های مختلف ادامه داد که با موفقیت‌های چشمگیری همراه شد؛ برای‌مثال، سیستم‌عامل اختصاصی HarmonyOS پس‌از اندروید و iOS به‌عنوان سومین نرم‌افزار برتر شناخته می‌شود که میلیون‌ها کاربر فعال دارد.

ازسوی‌دیگر، ایالات متحده آمریکا برای جلوگیری از پیشرفت‌های فزاینده و سریع این کمپانی بزرگ از ارسال تراشه‌های 5G خودداری کرد تا میزان محبوبیت و علاقه‌ کاربران در بازار داخلی و جهانی به محصولات‌ آن کمتر شود، اما چندی پیش هواوی با تولید سری گوشی‌های هوشمند میت ۶۰ و میت X5 رسما از تراشه 5G با معماری پردازشی ۷ نانومتری رونمایی کرد که با استقبال گسترده هواداران در چین مواجه شد. همچنین، این گوشی‌ها از فناوری ارتباط ماهواره Beidou برخوردار هستند که می‌توانند در مواقع ضروری پیام‌هایی را برای مخاطبان به‌همراه لوکیشن ارسال کنند.

اینترنت LEO

علاوه‌براین، امروز گزارش شد کمپانی بزرگ فناوری هواوی قصد دارد شبکه اینترنت ماهواره‌ای در مدار پایین زمین (LEO) را که قابلیتی مشابه سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک SpaceX را آزمایش کند. همان‌طورکه می‌دانید، استارلینگ بزرگ‌ترین سرویس LEO را دراختیار دارد و دراین خصوص مدیون موشک فالکون ۹ است که توانست پرتاب موشک‌های ماهواره‌ای به امری عادی در قرن بیست‌ویکم تبدیل کند. همچنین، هواوی جزئیات این آزمایش را در رسانه اجتماعی محلی Weibo به‌اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد تست‌های اولیه سرعت دانلودی معادل ۶۶۰ مگابیت برثانیه دارد.

درحقیقت توضیحات دقیق و جامع آزممایش سرویس اینترنت ماهواره‌ای مدار پایین زمین هواوی توسط دانشمند ارشد فناوری بی‌سیم 6G، وانگ جون، در رویداد بین‌المللی اکوسیستم صنعت اطلاعات هوافضادر اوایل ماه‌جاری میلادی به‌اشتراک گذاشته شد. گزارش‌ها نشان می‌ده کمپانی علاقه‌ بسیار زیادی به پشتیبانی فناوری ارتباط ماهواره‌ای برای گوشی‌های هوشمندش دارد و اکنون سری میت ۶۰ از قابلیت ماهواره‌های geostationary بهره می‌برند؛ این ماهواره‌ها درمقایسه‌با ماهواره‌ای LEO در سطوح بالاتری قرار دارند که برای گوشی‌های هوشمند مناسب نیستند.

به‌عبارتی‌دقیق‌تر، ماهواره‌های LEO به‌دلیل آن‌که در ارتفاعات پایین‌تری قرار دارند برای گوشی‌های هوشمند مناسب‌تر هستند و ارتباط بین گوشی‌های هوشمند با ماهواره‌ها با سرعت بیشتری برقرار می‌شود. برهمین‌اساس، کمپانی SpaceX تصمیم گرفت سرویس ماهواره‌ای را برای گوشی‌های هوشمند و اینترنت خانگی در مدار پایین زمین یا همان Low Earth Orbit ارائه دهد. همچنین، باید خاطرنشان کنیم ماهواره‌های LEO به‌صورت قابل‌توجهی کوچک‌تر از ماهواره‌ای GEO هستند که فرآیند تولید و صرفه‌جویی در زمان را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند؛ این نوع ماهواره‌ها ازنظر زیست محیطی نیز بسیار پایدارتر هستند و موجب ناهجاری نمی‌شوند.

LEO Internet مشخصات

گزارش‌ها نشان می‌دهد اعلام رسمی کمپانی هواوی برای بهره‌مندی از ماهواره‌های GEO در پشتیبانی از گوشی‌ هوشمند هواوی میت ۶۰ پرو با انتقاد بسیار از کارشناسان حوزه ارتباطات همراه شد، چراکه صعنت فناوری درحال حرکت به‌سمت استفاده از ماهواره‌های LEO است. پس‌ازآن، دانشمندان و مهندسان ارشد هواوی با انتشار مقاله‌ای پژوهشی اعلام کردند چندین برنامه کاربردی برای اتصال به ماهواره‌های مدار بسیار پایین زمین (VLEO) دارند که شامل به‌کارگیری هواپیما‌های بدون سرنشینی یا پهبادهای پیشرفته برای گوشی‌های هوشمند می‌شوند.

ازسوی‌دیگر، به‌نظر می‌رسد کمپانی چینی هواوی قصد دارد برای رسیدن موفقیت‌آمیز به ماهواره LEO از معماری اینترنت Starlink استفاده کند که دسترسی به اینترنت را برای کاربران در مناطق محروم و بدون پوشش سرویس اپراتورهای محلی فراهم می‌سازد. درهمین‌راستا، مقاله‌ای که توسط هواوی منتشر شد نشان می‌دهد اتصال ماهواره‌ای این کمپانی پتانسیل برقراری ارتباط در مناطق دور افتاده و ناشناخته را نیز دارد؛ بنابراین می‌توان گفت یک پله پیشرفته‌تر از آنچه SpaceX ارائه می‌دهد خواهد بود.

افزون‌براین، هواوی خاطرنشان کرد چگالی پوشش یک محدودیت کلیدی به‌شمار می‌رود که شبکه‌های ماهواره‌ای LEO با آن دست‌وپنجه نرم‌ می‌کنند؛ مقاله پژوهشی از سرویس استارلینک به‌عنوان یک مثال بارز استفاده کرد تا بتواند به کاربران بگوید چگالی پوشش درحقیقت چگالی ظرفیت اینترنت موجود در منطقه را اندازه‌گیری می‌کند. براساس گفته‌های پژوهشگران هواوی، کمپانی SpaceX برای اطمینان از چگالی اینترنت، ظرفیت 3.6 Mbit/s/km2 را در عرض‌های جغرافیایی متوسط (نقاط قرمز رنگ در تصویر) بهینه‌سازی کرده است، اما این مقدار ظرفیت هنوز تلفات دارد، چراکه بخش‌های عظیمی از آن در سطح اقیانوس‌ها قرار دارد.

در انتها باید اشاره کنیم، گزارش‌ها هیچ‌گونه اطلاعات بیشتری درباره پروژه هواوی منتشر نمی‌کنند و ما نمی‌دانیم این کمپانی از کدام ماهواره‌ها برای آزمایش سرویس ماهواره‌ای LEO استفاده خواهد کرد؛ منابع داخلی می‌گویند چین فرآیند پرتاب ماهواره‌های باند گسترده LEO را آغار کرده که یکی از‌ آن‌ها در ماه مارس سال‌جاری میلادی به‌کمک موشک Long March 2C صورت گرفت. اطلاعات نشان می‌دهد دراین موشک یک ماهواره‌سنج و شش فضاپیمای LEO ساخت GalaxySpaceX به‌فضا پرتاپ شد. در ماه ژوئن، پژوهشگران هواوی مستقر در پکن، این ماهواره‌ها را در دریای چین جنوبی آزمایش کرده بودند.

اخبار مرتبط: