گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی چینی هواوی قصد دارد برای گوشی‌های هوشمند سال آینده از تراشه‌ای با معماری پردازشی ۵ نانومتری استفاده کند، اما ماشین‌های لیتوگرافی DUV برای تولید‌ آن نیاز به یک الگوسازی چهارگانه دارند که بسیار گران و وقت‌گیر خواهد بود.

همان‌طورکه می‌دانید، طی سال‌های گذشته، کمپانی هواوی به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا نتوانست به تراشه‌های نسل جدید با ارتباط 5G دسترسی پیدا کند؛ برهمین‌اساس، با تلاش‌های بسیار و اکتفا به‌دانش داخلی توانست با همکاری بزرگ‌ترین شرکت تراشه‌سازی چینی، SMIC، پردازنده‌ای به‌نام کرین 9000S با معماری پردازشی ۷ نانومتری تولید کند؛ باوجود فناوری قدیمی، این تراشه سیلیکونی توانست ارتباط 5G و ماهواره‌ای را برای کاربران سری جدید گوشی‌های هوشمند هواوی ممکن کند؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

براساس آخرین گزارش‌ها از دنیای فناوری، معاون سابق بخش تحقیق‌وتوسعه کمپانی تایوانی TSMC که از بنیان‌گذاران لیتوگرافی نیز محسوب می‌شود با انتشار مقاله‌ای اظهار کرد هواوی برای تولید تراشه جدیدتر با معماری پردازشی ۵ نانومتری راه سختی را در پیش خواهد داشت. باتوجه‌به صحبت‌های این شخص می‌توان دریافت که تولید تراشه ۵ نانومتری با ماشین‌های لیتوگرافیکی DUV بسیار زمان‌بر و گران تمام می‌شود، اما امری غیرممکن نیست.

علاوه‌براین، شایعات تایید می‌کنند گوشی‌های سری P70 در سه نسخه مختلف درحال توسعه هستند و انتظار می‌رود اولین دستگاه‌‌های کمپانی هواوی باشند که سال آینده با معماری پردازشی ۵ نانومتری وارد بازار می‌شوند. بااین‌حال، هنوز اطلاعات کاملی درمورد اینکه کدام‌یک از گوشی‌های پرچمدار از آن بهره‌مند می‌شود به‌صورت‌کامل وجود ندارد. وب‌سایت خبری DigiTimes اظهار می‌کند گرانش از معماری ۷ نانومتری به ۵ نانومتری وجود دارد، اما هزینه‌های بسیار زیاد خواهد بود؛ همچنین، این نشریه نوشت کمپانی SMIC برای تولید معماری ۵ نانومتری به یک الگوی چهارگانه نیاز دارد.

تراشه شرکت هواوی

ازسوی‌دیگر، فرآیند تولید برای هواوی بسیار طولانی خواهد بود، بنابراین شاید وقت کافی برای توسعه یک تراشه سیلیکونی کرین نسل جدید با معماری پردازشی ۵ نانومتری نداشته باشد. گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد هواوی احتمالا باید گرانش به این فناوری جدیدتر را تا سال ۲۰۲۵ میلادی به‌تعویق بیاندازد؛ درغیراین‌صورت احتمالا تراشه‌ای با عملکرد بسیار ضعیف عرضه کند که آینده سری P70 یا سایر گوشی‌های هواوی را با خطر جدی روبه‌رو کند. همان‌طورکه می‌دانید، اکنون تنها ماشین‌های لیتوگرافی EUV از کمپانی هلندی ASML است که قابلیت تولید معماری ۵ نانومتری و ۳ نانومتری را دارد.

طبق آنچه گفتیم، ماشین‌های لیتوگرافی ASML قادر به‌تولید بهترین معماری برای تراشه‌های موبایل و خودروهای الکترونیکی است، اما اجازه فروش این ماشین‌ها به چین را نخواهد داشت، چراکه ایالات متحده به‌عنوان کنترل‌کننده صادرات در جهان نمی‌گذارند چین به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در حوزه هوش مصنوعی و تولید تراشه دست پیدا کند. بنابراین کمپانی تراشه‌سازی SMIC تنها می‌تواند معماری ۷ نانومتری را تولید کند و باید برای دست‌یابی به ۵ نانومتر تلاش‌های بسیار بیشتری صورت بگیرد.

باتوجه‌به اطلاعات موجود، هنگام استفاده از ماشین‌های لیتوگرافی DUV باید تراز دقیق در نوردهی‌ها انجام شود که می‌تواند بسیار زمان‌بر و پرهزینه‌ باشد؛ حتی باوجود رعایت این نکات احتمال بروز هرگونه ناهماهنگی و کاهش بازده در زمان تولید ویفرها وجود دارد. معاون سابق TSMC اظهار کرد الگوهای شش برابری برای فناوری معماری پردازشی ۵ نانومتری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و کمپانی هواوی باید به الگوهای چهارگانه دست پیدا کند تا بازدهی افزایش یابد.

ازآنجایی‌که محبوبیت گوشی‌های هوشمند هواوی در بازار جهانی بسیار پایین است، احتمالا میزان سفارش‌های این کمپانی برای تولید ویفرهای معماری پردازشی ۵ نانومتری بسیار کم باشد، چراکه اصل بازار هواوی در چین خواهد بود. درحال‌حاضر، صحبتی درباره آغاز همکاری بین ASML و SMIC وجود ندارد، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت چین برای مقابله‌با ایالات متحده آمریکا قصد دارد میلیاردها دلار برای کاهش وابستگی‌ها به کمپانی‌های خارجی هزینه کند تا بتواند با اکتفا به‌دانش داخلی صنعت تراشه‌سازی و هوش مصنوعی تولید کند.

اخبار مرتبط: