سرور ابری جدید هواوی در ریاض فعال شده که به کشور‌های آفریقا، خاورمیانه و آسیای مرکزی سرویس می‌دهد و در کنار آن، هواوی قرارداد بزرگی با عربستان امضا کرده است.

هواوی، ابرشرکت چینی حوزه تکنولوژی سرورهای سرویس ابری جدیدی را در عربستان سعودی با نام «سرور اطلاعات ابری هواوی در ریاض» راه‌اندازی کرده است. این سرور تمام بخش‌های لازم یک سرور ابری کامل، از جمله سرویس پایگاه داده یا دیتابیس (data base)، حافظه برای آپلود و سرویس‌های هوشمند را در خود گنجانده است.

این سرور برای ۳ منطقه مختلف یعنی آفریقا، خاورمیانه و آسیای مرکزی در دسترس است. داده‌ها در این سرویس مطابق قوانین هر کشور ثبت می‌شود و هواوی قصد دارد تا ۶۸ سرویس ابری مختلف را در زیر‌شاخه‌های دیتا، هوش مصنوعی و نرم‌افزار‌هایی برپایه رایانش ابری ارائه کند.

این شرکت از هوش مصنوعی Pangu ۳ برای راه‌اندازی سرویس‌های خود بهره می‌برد، بنابراین صنایع مختلف مانند تجاری، دولتی و تولیدی می‌توانند به‌سادگی از سرویس‌های هوش مصنوعی بهره ببرند.

هدف هواوی از تعبیه این سرور، کمک به کسب و کار‌های چینی برای ورود و استحکام روابط با شرکای منطقه است. همچنین این حرکت بخشی از عملیات «عربستان سعودی برای ورود به فضای ابری جهان» است.

Pangu ۳ هوش مصنوعی

درکنار سود این عملیات برای هواوی، عربستان هم بی‌نصیب نخواهد ماند، زیرا هواوی وعده آموزش ۲۰۰ هزار توسعه‌دهنده در عربستان طی ۵ سال آینده را داده است. همچنین هواوی از هزار شرکت محلی برای توسعه ۲ هزار استارت‌آپ پشتیبانی خواهد کرد.

جکلین شی، رئیس بخش بازاریابی و فروش جهانی هواوی درباره این مسئله گفت: «سرویس ابری هواوی با اهداف بزرگی راه‌اندازی شده است و با وجود سرویس‌دهی در آفریقا، خاورمیانه و آسیای مرکزی، تمرکز هواوی روی عربستان سعودی خواهد بود. از نکات بارز این سرویس می‌توان به امنیت بالا و قابل اعتماد بودن آن اشاره کرد. ما می‌خواهیم بهترین گزینه برای کاربران را ارائه کنیم».

با توجه به تحریم آمریکا و در پی آن تحریم تعداد زیادی از کشورهای غربی، توسعه محصولات و روابط در بخش‌های دیگری مانند خاورمیانه گزینه خوب و منطقی برای هواوی به‌نظر می‌رسد و می‌تواند یک قدم بزرگ دیگر از هواوی برای بازگشت به موفقیت دوران قبل از تحریم باشد.

با وجود ادامه تحریم‌ها، تغییر رئيس هیئت مدیره هواوی در ابتدای سال ۲۰۲۳ نویدبخش روزهای خوبی بوده است. او پس از انتصاب اعلام کرد که ۲۰۲۳، سال بازگشت هواوی به وضعیت عادی خواهد بود. در همین زمینه، ماه گذشته گزارش مالی هواوی منتشر شد که نشان‌دهنده رشد فروش در نیمه اول ۲۰۲۳ بود.

همچنین عملکرد هواوی در بازار گوشی‌های هوشمند پس از نبود دسترسی به تراشه‌های پیشرفته با ضربه محکمی مواجه شد. با این حال، اخیرا هواوی موفق به تولید تراشه‌های بهتر و به‌کارگیری آنها شده است. مثلا چند هفته قبل از گوشی‌های سری میت ۶۰ رونمایی کرد که با تراشه جدید، از فناوری شبکه 5G پشتیبانی می‌کند که چند سالی به دلیل تحریم‌ها در گوشی‌های هواوی وجود نداشت. همچنین این گوشی از سرویس ارتباط اضطراری ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کند که پیش از این فقط در آیفون ۱۴ مشاهده شد.

اخبار مرتبط: