به تعوق افتادن رونمایی از میت 70 هواوی به علت عدم تکمیل HarmonyOS NEXT، سیستم عامل داخلی این شرکت اعلام شده است.

به تعوق افتادن رونمایی از میت 70 هواوی که پیش از این برای مهرماه برنامه‌ریزی شده بود، به‌دلیل نیاز به زمان بیشتر برای تکمیل سیستم عامل داخلی HarmonyOS NEXT است. هواوی قبلا اعلام کرده بود که قصد دارد به‌طور کامل از اندروید خارج شده و به سیستم عامل خودساخته HarmonyOS سوئیچ کند تا از تحریم‌های تجاری ایالات متحده رها شود. متأسفانه داشتن بلندپروازی برای توسعه یک پلتفرم سفارشی پیچیده یک چیز است و اجرای آن در چند سال آینده سناریویی کاملا متفاوت است.

احتمال دارد که چیپست Kirin برای میت 70 تعیین شده باشد و دلیل تاخیر نباشد. زمان دقیق عرضه خانواده میت 70 مشخص نشده است و تنها اطلاعات منتشر شده در X این است که عرضه این سری به سه ماهه چهارم موکول شده است. جالب اینجاست که ماه عرضه اولیه میت 70 مهرماه است که در همان سه ماهه ذکر شده قرار می گیرد، بنابراین ممکن است هواوی قصد رونمایی در آبان یا آذر را داشته باشد. در این شایعه به چیپست Kirin مورد استفاده اشاره نشده است، اما شایعه قبلی ادعا کرده بود که Kirin 9100 از لیتوگرافی 5 نانومتری SMIC استفاده خواهد کرد.

huaweimate 70

باوجود ادعاهای قبلی مبنی‌بر موفقیت هواوی در تولید آزمایشی چیپست خود با لیتوگرفی 5 نانومتری، شایعه جدیدی حاکی‌از استفاده مجدد از فناوری 7 نانومتری با بهبودهای نسل سوم برای این چیپست دارد که منجربه افزایش تراکم نسبت به Kirin 9010 موجود در سری Pura 70 می‌شود. حتی اگر هواوی در انتخاب چیپست مردد باشد، بزرگترین چالش بدون شک پلتفرم HarmonyOS NEXT خواهد بود. فراموش نکنیم که ایالات متحده در سال 2019 تحریم‌هایی علیه هواوی وضع کرد که فعالیت‌های تجاری این شرکت را به شدت محدود کرد.

احیای مجدد و توسعه یک سیستم‌عامل اختصاصی در حدود پنج سال کمتر از معجزه نیست، اما یکی از موانع اصلی موفقیت هواوی گسترش اکوسیستم برنامه های کاربردی است. پیش بینی می شد که HarmonyOS NEXT حدود 4000 برنامه به لیستش اضافه کند، اما اکنون هدف افزایش این رقم به 500 هزار است. طبیعتا نتایج به صورت یک شبه حاصل نخواهد شد، بنابراین باید منتظر بمانیم و پیشرفت هواوی را برای دیدن توانایی آن در غلبه بر موانع و عرضه رسمی سری میت 70 در اواخر امسال زیر نظر داشته باشیم.