تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد سری هواوی میت ۶۰ با استفاده از تراشه‌های تقویت‌شده تماس ماهواره‌ای را پشتیبانی می‌کند.

سال گذشته، کمپانی هواوی از سری میت ۵۰ با پشتیبانی از ارتاباطات ماهواره‌ای رونمایی کرد، اما این سری گوشی‌های هوشمند تنها قادر بودند ازطریق ماهواره پیام‌ ارسال کنند و توانایی برقراری هیچ‌گونه تماسی وجود نداشت. باوجوداین، در گزارش‌های جدید، به‌نظر می‌رسد سازنده چینی قصد دارد با استفاده از تراشه‌های تقویت شده ارتباط ماهواره‌ای با قابلیت برقراری تماس و ارسال پیامک را برای نسل جدید پرچمدارش یعنی سری هواوی میت ۶۰ رونمایی کند که انتظار می‌رود با استقبال گرمی ازسوی کاربران روبه‌رو شود به‌خصوص که این سری قرار است با پشتیبانی از شبکه 5G وارد بازار شود.

براساس گزارشی از خبرگزاری‌های چینی، سری هواوی میت ۶۰ با استفاده از تراشه‌های تقویت‌شده (PA) که توسط تراشه‌سازان چینی اورکلاک شده می‌تواند تماس ماهواره ای را ممکن سازد. تراشه‌های PA به صورت اختصاصی برای سیستم ماهواره‌ای Tiantong-1 طراحی شده‌اند و کاربران با استفاده از می توانند تماس صوتی داشته باشند یا عکس و تصاویر داخل دستگاه‌شان را برای سایر کاربران ارسال کنند؛ حتی با استفاده از این قابلیت می‌توانند از برنامه‌های مکان‌یابی درصورت نبود اینترنت محلی استفاده کنند.

تراشه‌های PA نقش مهمی در دستگاه‌هایی که از ارتباطات ماهواره‌ای بهره می‌برند ایفا می‌کند. اکنون تراشه یادشده در سری گوشی‌های هوشمند میت X3 مورد استفاده قرار می‌گیرد و احتمالا در سری پرچمدار هواوی میت ۶۰ نیز به کارگرفته شود تا امکان تماس ماهواره‌ای دوطرفه و ارسال پیامک برای کاربران ممکن شود. تراشه‌های مذکور سیگنال دریافتی را از مدار ارتباطی (RF-IC) می‌گیرند و تا سطح خروجی مورد نیاز تقویت می‌کنند و به آنتن‌های می‌رسانند؛ چنین فرآیندی برای ارتباط ماهواره‌ای و برقراری تماس و ارسال پیامک امری ضروری محسوب می‌شود.

تماس ماهواره‌ای در سری هواوی میت ۶۰

همان‌طور که اشاره کردیم ساخت تراشه‌های PA که قرار است در سری هواوی میت ۶۰ استفاده شوند توسط کمپانی هواوی تولید نمی‌شوند و مسئولیت ساخت آن به یک شرکت تراشه‌سازی چینی ناشناس سپرده شده و هویت آن تاکنون نامشخص است. تنها با استفاده از این تراشه برقراری تماس ماهواره‌ای در میت ۶۰ امکان‌پذیر می‌شود، بنابراین اگر تا زمان معرفی و عرضه این سری تراشه آماده نشود، اضافه شدن چنین قابلیت به نسل بعد موکول می‌شود.

یادآوری می‌شود این خبر هنوز مورد تایید کمپانی هواوی قرار نگرفته، بنابراین این احتمال وجود دارد که اصلا چنین قابلیتی به گوشی‌های هواوی اضافه نشود. اما اگر فرض کنیم که خبر درست باشد، باید گفت سری هواوی میت ۶۰ به اولین نسلی تبدیل می‌شود که ازطریق ارتباط ماهواره‌ای قادر به برقراری تماس است. درحال‌حاضر، سری آیفون ۱۴ تنها از تماس‌ها و پیام‌های اضطراری ماهواره‌ای یا S.O.S پشتیبانی می‌کند. همچنین هواوی میت ۶۰ ازظر ظاهری احتمال شباهت زیادی به آیفون ۱۴ داشته باشد که با استفاده از سیستم‌عامل هارمونی او اس که قابلیت‌های فراوانی دارد و مشابه آی او اس طراحی شده می‌تواند بار دیگر زنگ خطر را برای اپل و سامسونگ به‌صدا در بیاورد.

ناگفته‌ نماند که اتصال ماهواره‌ای برای گوشی‌های هوشمند فناوری نوظهور محسوب می‌شود که بسیاری از کمپانی‌های سازنده قصد دارد هرچه زودتر گوشی‌های هوشمندشان را به چنین سیستمی مجهز کنند. حالا باتوجه‌به شایعات کمپانی هواوی قرار است پیشگام به‌کارگیری این فناوری باشند. البته این امکان وجود دارد غول کوپرتینویی با معرفی سری آیفون ۱۵ و پشتیبانی از تماس ماهواره‌ای همه را شگفت‌زده کند.

اخبار مرتبط: