هواوی قصد دارد به‌شکلی کاملا مقتدرانه به بازار گوشی‌های هوشمند بارگردد و سری میت 60 این شرکت گواه روشنی بر این مدعاست.

با وجود عرضه سری جدید پیورا 70، هواوی همچنان در بازار داخلی چین خوش می‌درخشد. طبق‌گزارش‌ها، فروش سری میت 60 این شرکت به 10 میلیون دستگاه رسیده است. این دستاورد، رقبای هواوی، به خصوص اپل، را در یکی از مهم‌ترین بازارهای گوشی‌های هوشمند به چالش کشیده است.

براساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌ اجتماعی چینی ویبو، فروش کلیِ تمام مدل‌های سری میت 60 هواوی تا پایان ماه خرداد 1403 از مرز 10 میلیون دستگاه گذشته است. این دستاورد قابل‌توجه، به‌ویژه با درنظرگرفتن رقابت شدید در بازار گوشی‌های هوشمند چین که مملو از برندهای داخلی و رقیب قدرتمندی چون اپل است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

گزارش‌گر ویبو با نام Digital Chat Station، جزئیات دقیق فروش هر مدل خاص را ارائه نداده است، بنابراین نمی‌دانیم کدام عضو خانواده‌ میت 60 محبوب‌ترین بوده است. بااین‌حال، به‌نظرمی‌رسد موفقیت اولیه‌ میت 60، دردسری زودگذر برای اپل در بازار چین بوده است. چراکه پس از مدتی، اپل با اعمال تخفیف روی مدل‌های مختلف آیفون 15 توانست دوباره جایگاهش را در این بازار تثبیت کند.

با عرضه‌ سری میت 60، هواوی جهشی قدرتمند در بازار چین تجربه کرد. پیش‌ازاین، هدف فروش هواوی برای سری پورای 70 حدود 10 میلیون دستگاه درنظر گرفته شده بود که هم‌راستا با فروش فعلی میت 60 است (رقم نهایی فروش پورای 70 هنوز مشخص نیست). موفقیت میت 60 تا حدی بود که حتی فروش آیفون 15 اپل را در این منطقه با مشکل مواجه کرد.

در واکنش به‌این‌چالش، اپل مجبور به اتخاذ رویکردی غیرمعمول شد. این شرکت به ندرت دست به اعمال تخفیف بر روی مدل‌های موجود می‌زند، مگر در زمان معرفی نسل جدید همان محصول. بااین‌حال، برای مقابله با پیشروی هواوی، این غول فناوری مستقر در کالیفرنیا مجبور شد تا قیمت جدیدترین مدل‌های آیفون 15 خود را تا 318 دلار کاهش دهد تا بتواند سهم بازار خود را در چین بازیابی کند.

این تغییر استراتژیک به اپل اجازه داد تا با یک جهش 52 درصدی در میزان فروش سالانه‌‌اش در دوره‌ سه‌ماهه‌ی دوم سال 2024، به بازار چین بازگردد. لازم‌به‌ذکراست که هواوی در این مدت زمان از هیچگونه تخفیف برای سری Mate 60 استفاده نکرده است، بنابراین احتمالاً با پیروی از رویکرد اپل و اعلام کاهش قیمت Mate 60 در زمان معرفی رسمی سری Mate 70 (که گفته می‌شود از اولین تراشه‌ 5 نانومتری Kirin هواوی بهره خواهد برد)، بتواند به موفقیت بیشتری دست یابد.

طبق شایعات، هواوی در حال آماده شدن برای رونمایی از جدیدترین تراشه‌‌اش به نام Kirin 9100 است. گفته می‌شود این تراشه عملکردی به مراتب بهتر از اسنپدراگون 8 نسل 2 ارائه خواهد داد. این پیشرفت عظیم می‌تواند به معنای چالش جدی هواوی برای مدل‌های آیفون 16 اپل باشد.