در سال 2020، شرکت اپل تراشه‌های یکپارچه سری ام را معرفی کرد و مسیری نو ابداع کرد که حال، شرکت هواوی تصمیم گرفته با تراشه‌های یکپارچه Kirin این راه را ادامه دهد.

تراشه‌های یکپارچه سری ام از سال 2020 در انواع مک‌های مختلف ساخته اپل استفاده شده و مزایایی ویژه به دنبال دارند. از همان سال تا به امروز، شرکت اپل سیاست یکپارچه بودنش را ادامه داده و از این هدف پیروی کرده است. حال هواوی نیز توجهش به مزایای این معماری جذب شده و ظاهراً قصد دارد تراشه‌های Kirin که برای کامپیوتر در دست ساخت هستند را با این معماری بسازد و DRAM و SoC را در یک پکیج واحد، تحویل کاربران دهد.

یک پکیج پردازنده عادی، قطعه‌های مختلفی دارد که در اطراف مادربورد لحیم می‌شوند. حال، با استفاده از معماری یکپارچه، SoC و DRAM بر روی یک قطعه قرار می‌گیرند و بدین ترتیب، تعامل و ارتباطشان با یکدیگر نسبت به سیستم‌های عادی، بسیار سریع‌تر خواهد شد. هرچه فاصله تراشه‌های DRAM از پردازنده و گرافیک بیشتر باشد، انتقال داده میان حافظه این سه زمان بیشتری می‌گیرد و در عوض، انرژی بیشتری هم مصرف کرده و گرمای بیشتری نیز تولید می‌کند. به گفته لیکری به نام jasonwill101 در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، هواوی نیز متوجه این مزایا شده و قصد دارد در تراشه‌های یکپارچه Kirin که برای کامپیوتر در دست ساخت هستند، از آن بهره بگیرد.

یکی دیگر از مزایای معماری یکپارچه، این است که به دلیل نزدیک بودن DRAM به SoC، پهنای باند بسیار بیشتری در اختیار تراشه قرار می‌گیرد. بدین ترتیب، هسته‌های پردازشی سیستم یعنی پردازنده، گرافیک و Neural Processing Unit می‌توانند در کسری از ثانیه به مقادیر عظیمی از داده دسترسی داشته باشند. بدین ترتیب، احتمال کاهش فضای رم در کارهایی که نیاز به همکاری پردازنده و گرافیک دارد، بسیار کم می‌شود و دیگر چیزی کاربر را در اجرای برنامه‌های موردنیازش محدود نمی‌کند. تنها نکته منفی این معماری، لحیم شدن قطعه DRAM به پکیج تراشه است که باعث می‌شود به هیچ وجه راهی برای ارتقای آن در آینده نداشته باشید و مجبورید تا آخر، با همین DRAM لحاظ شده توسط شرکت سازنده سازش کنید.

مشخص نیست عملکرد تراشه‌های یکپارچه Kirin چگونه خواهد بود و چقدر حافظه به آنان اختصاص داده شده است اما برخی شایعات، خبر از عملکردی دیدنی در این تراشه‌ها می‌دهند که ظاهراً در قسمت پردازش چند هسته‌ای، شباهت‌هایی به عملکرد تراشه‌های ام 3 شرکت اپل داشته است. این خبر تا به این لحظه چیزی بیش از یک شایعه نیست و باید منتظر تاییدیه رسمی آن از سوی شرکت هواوی بمانیم. با این حال، اگر این شایعات واقعی از آب در بیایند، رقیب دیگری در حوزه تراشه‌های با معماری ARM در دنیای کامپیوترها به بازار می‌آید و این صنعت را مهیج‌تر از پیش خواهد کرد.