طبق‌گزارش‌ها، شرکت هواوی میلیاردها دلار در ساخت یک مرکز تحقیق و توسعه (R&D) سرمایه‌گذاری کرده که به معنای سرمایه‌گذاری هواوی در ساخت تراشه است.

اگرچه به‌نظر می‌رسد شرکت‌های SMIC و هواوی در توسعه‌ فرآیند ساخت تراشه‌های 5 نانومتری برای نسل آینده‌ محصولات فناورانه موفق عمل‌ کرده‌اند، اما این شرکت چینی تا زمانی که به ماشین‌آلات EUV پیشرفته وابسته باشد، با محدودیت تکنولوژیکی روبرو خواهد بود. باتوجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، هواوی امکان دسترسی به این ابزارهای ساخت تراشه‌ شرکت‌هایی مثل ASML را ندارد. براساس گزارش‌های جدید، این شرکت برای رهایی از این وابستگی، دست به سرمایه‌گذاری کلانی در یک مرکز تحقیق و توسعه زده است. هدف اصلی این مرکز، توسعه‌ ماشین‌آلات پیشرفته‌ ساخت تراشه است؛ ماشین‌آلاتی مشابه با محصولاتی که شرکت‌های پیشرو در این زمینه تولید می‌کنند.

تحریم‌های تجاری آمریکا، شرکت هواوی را مصمم‌تر از گذشته به خودکفایی فناورانه کرده است. بااین‌حال، مسیر سرمایه‌گذاری هواوی در ساخت تراشه مملو از چالش و موانع است که نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و تلاش بی‌وقفه خواهد بود. براساس گزارش Nikkei، هواوی درحال‌ساخت یک مرکز تحقیق و توسعه‌ عظیم در نزدیکی شانگهای است. هدف اصلی این مرکز، توسعه‌ مستقل ماشین‌آلات پیشرفته‌ ساخت تراشه است. این ماشین‌آلات با محصولات شرکت‌های پیشرو در این عرصه مانند ASML، Canon و Nikon رقابت خواهند کرد. این اقدام هواوی پاسخی استراتژیک به محدودیت‌هایی به‌شمار می‌رود که بر شرکای این شرکت در حوزه‌ ریخته‌گری تراشه (Foundry)، از جمله SMIC و Hua Hong، اعمال شده است. این محدودیت‌ها، امکان خرید ماشین‌آلات لازم برای ساخت تراشه با فرآیندهای 14 نانومتری FinFET و 16 نانومتری FinFET را از این شرکا سلب کرده است.

درحال‌حاضر، شرکای ریخته‌گری هواوی، یعنی SMIC و Hua Hong، تنها قادر به استفاده از سیستم‌های لیتوگرافی 28 نانومتری هستند. این محدودیت، آن‌ها را در مقایسه با ایالات متحده با مشکل جدی قرار می‌دهد. مشکل دیگر این است که 90 درصد از این بازار توسط شرکت ASML کنترل می‌شود و همین موضوع، دلیل اصلی تلاش هواوی برای توسعه‌ مرکز تحقیق و توسعه‌ مذکور است. تاکنون، این شرکت حدود 12 میلیارد یوان (معادل 1.66 میلیارد دلار) برای احداث این مرکز سرمایه‌گذاری کرده است. پس‌از تکمیل، وسعت این‌مرکز به اندازه‌ 224 زمین فوتبال خواهد رسید و ظرفیت پذیرش بیش از 35 هزار کارمند را خواهد داشت.علاوه‌براین، هواوی با ارائه‌ بسته‌های حقوقی رقابتی، در تلاش است تا برترین استعدادها را در حوزه‌ نیمه‌رساناها جذب کند. این اقدامات نشان‌دهنده‌ عزم راسخ این‌شرکت برای غلبه‌بر موانع ژئوپلیتیکی و دستیابی به خودکفایی فناورانه در زمینه‌ تولید تراشه‌های نسل آینده است.

بااین‌حال، محدودیت‌های استخدامی مانع از جذب مستقیم شهروندان آمریکایی و دارندگان گرین‌کارت ایالات متحده توسط شرکت‌های چینی می‌شود. درنتیجه، هواوی برای پیشبرد اهدافش ناچاربه تکیه‌بر استعدادهای درخشان داخلی است. هنوز به‌طور قطع مشخص نیست که با تکمیل این مرکز تحقیق و توسعه، ماهیت همکاری میان SMIC و هواوی دچار چه تغییراتی خواهد شد. اما در شرایط فعلی، برای حفظ جایگاه پیشرو در عرصه‌ تولید تراشه‌های داخلی چین، این دو شرکت به هرگونه هم‌افزایی و همکاری مثبتی که بتوانند دست یابند، نیاز مبرم دارند.