در سال 2020، یعنی دقیقا یک سال بعد از اینکه آمریکا نام شرکت چینی هوآوی را در فهرست نهادهای مشکوک قرار داد، قوانین جدید وزارت بازرگانی این کشور تحریم‌هایش را در زمینه واردات و صادرات تراشه‌های هوشمند آغاز کرد. و هوآوی جزو لیست شرکت‌های مورد تحریم بود. در ارتباط با شایعه بازگرداندنی تراشه Kirin برای P60 بیشتر بخوانید.

این قانون جدید به دلیل ترس از جاسوسی، شرکت‌های تولیدکننده تراشه‌های هوشمند با فناوری‌های آمریکایی را از ارسال محصولاتشان به هوآوی منع کرد. حتی تراشه اختصاصی خود هوآوی، یعنی تراشه کیرین که توسط واحد نیمه‌هادی HiSilicon ساخته شده بود نیز به واسطه قوانین جدید اجازه ارسال به کمپانی را نداشت. در نهایت اما، هوآوی موجودی تراشه‌های Kirin خود را تکمیل کرد و ایالات متحده هم بالاخره به شرکت کوالکام اجازه داد تا تراشه‌های قدرتمند Snapdragon 8+ Gen 1 خود را به این شرکت عرضه کند، اما یک مشکل در این میان وجود دارد.

این تراشه‌ها صرفا برای کار با سیگنال‌های 4G ساخته شده‌اند! بله، گوشی‌های میت 50 و میت 50 پرو که اخیرا منتشر شده‌اند نیز از این تراشه‌ها استفاده می‌کنند که به معنای عدم اتصال به شبکه 5G است. اما همچنان راهی برای دور زدن این موضوع وجود دارد. شرکتی به نام Soyealink در حال فروش یک کیس برای گوشی‌های سری Mate 50 است که به این تلفن‌ها اجازه می‌دهد به سیگنال‌های شبکه 5G دسترسی داشته باشند.

این کیس‌ها با قیمتی معادل 113 دلار فروخته می‌شوند و سیگنال‌های 5G را از شبکه‌های مستقل زیر 6 گیگاهرتز برای همه مدل‌های سری Mate 50 ارائه می‌دهند. اما بهتر است از بحث منحرف نشویم. اخیرا شایعاتی مبنی بر بازگشت تراشه‌های Kirin هوآوی در سال 2023 شنیده شده است، اما در بیانیه‌ای که هوآوی در صفحه Weibo خود منتشر کرد، این شرکت احتمال عرضه یک تراشه جدید موبایلی از نوع Kirin در سال آینده را رد کرد.

شایعه بازگرداندنی تراشه Kirin جدید برای سری گوشی‌های پرچم‌دار 2023 P60 در تیر ماه منتشر شد و ظاهراً قرار بود این تراشه با استفاده گره فرآیند 14 نانومتری تولید شود. احتمالاً هم قرار بود که این تراشه‌ها توسط بزرگ‌ترین کارخانه ریخته‌گری در چین، یعنی کمپانی SMIC تولید شوند. ردپای SMIC از این رو واضح است که تصادفاً این کمپانی از معدود کارخانه‌هایی است که می‌تواند با هوآوی همکاری داشته باشد، و تصادفاً تکنولوژی‌اش هم محدود به فرآیند 14 نانومتری است!

هرچه عدد گره فرآیند کوچک‌تر باشد، اندازه ترانزیستورها کوچک‌تر می‌شود و طبیعتاً تعداد ترانزیستورهای قرار گرفته در یک تراشه نیز زیادتر می‌شود. وجود تعداد بیشتر ترانزیستور هم باعث افزایش قدرت پردازش و کارایی تراشه می‌شود. سال آینده، اپل ممکن است از تراشه A17 Bionic در مدل‌های iPhone 15 Pro استفاده کند که با استفاده از گره فرآیند 3 نانومتری توسط شرکت TSMC ساخته شده‌اند. اگر هوآوی سعی کند با تراشه 14 نانومتری خود وارد این رقابت شود، قطعا شکست خواهد خورد. بنابراین، منطقی است که هوآوی این موضوع را انکار کند، چون بسیار بهتر است که فعلا از تراشه‌های پیشرفته‌تر 4G اسنپدراگون استفاده کند تا زمانی که ایالات متحده پایش را از روی گردن او بردارد.

کوالکام نسخه جدید تراشه را برای هوآوی میسازد

این تراشه‌های کوالکام با استفاده از گره فرآیند 5 نانومتری پیشرفته TSMC (که معمولا 4 نانومتری هم نامیده می‌شود - همانند تراشه‌های A16 Bionic مورد استفاده در مدل‌های آیفون 14 پرو) ساخته شده‌اند. همان‌طور که منبع خبری Android Police اشاره کرده است، یکی دیگر از مشکلات مهمی که بعد از تحریم برای هوآوی پیش آمد، بحث منع استفاده آن از تراشه‌هایی با معماری ARM است. این بخشی از مشکلات تراشه‌ای هوآوی است که اغلب توجه زیادی به آن نمی‌شود.

ایالات متحده هوآوی و شرکت چینی سازنده تلفن و تجهیزات شبکه ZTE را تهدیدی برای امنیت ملی خوانده است. برخی از مدیران هوآوی بر اساس گزارش‌ها احساس می‌کردند که وقتی دولت بایدن زمام امور را در دست بگیرد، این ممنوعیت‌ها لغو خواهند شد. دی ماه امسال دومین سال ریاست جمهوری بایدن خواهد بود و هنوز هیچ چیز تغییر نکرده است. و این موضوع نشان می‌دهد که هوآوی حداقل نباید به زودی انتظار برداشته شدن تحریم‌ها را داشته باشد.

با وجود تمام تحریم‌ها و کمبود امکانات، هوآوی هنوز هم سرپا است. گرچه دیگر قدرت سابق را ندارد تا بتواند به رقابتش با اپل و سامسونگ ادامه دهد، و شرکت زیر مجموعه Honor را هم فروخته است، اما با این وجود هنوز هم توانسته یک سیستم‌ عامل قابل اجرا را توسعه دهد (Harmony 3.0) و یک اکوسیستم بسیار موفق داشته باشد. چیزی که می‌توان در مورد هوآوی گفت این است که تسلیم ایالات متحده نشد و آن‌طور که آمریکا می‌خواست کمرش به خاک مالیده نشد.

بنابراین، گرچه تراشه‌های Kirin هوآوی قرار نیست در گوشی‌های پرچم‌دار سری P60 2023 استفاده شوند، اما این شرکت نوآور به توسعه راه‌حل‌هایی برای ادامه تولید گوشی‌های باکیفیت و هیجان‌انگیز ادامه می‌دهد. گوشی‌هایی که شاید تحت پوشش سرویس‌های مخابراتی آمریکا نباشند، اما طرفداران زیادی در بازار داخلی چین، آسیا و به زودی اروپا دارند.

خبر مرتبط: طرحی از گوشی سری P60 هواوی فاش شد