سیستم عامل مستقل و خودساخته شرکت هواوی، یعنی HarmonyOS در چین روز به روز به محبوبیت بیشتری می‌رسد. با این حال، به نظر می‌رسد هواوی قرار است بابت اپلیکیشن‌های HarmonyOS هزینه گزافی از توسعه‌دهندگان به‌عنوان کارمزد بگیرد!

سیستم عامل HarmonyOS در سال 2019 و به دنبال تحریم‌های گسترده آمریکا بر علیه این غول چینی خلق شد. این سیستم عامل به نوعی جایگزینی برای اندروید بود که هواوی از این سال به بعد بر روی دستگاه‌های خود اعمال کرد. HarmonyOS در حال حاضر موفق شده با 17 درصد سهم بازار چین، رتبه دوم را از آن خود کند و به محبوبیت زیادی دست یابد.

جالب است بدانید سهم بازار سیستم عامل اپل در چین فقط 16 درصد است و این یعنی هواوی موفق شده حتی از این غول آمریکایی نیز جلو بزند! رتبه اول بازار نیز همچنان در دست اندروید قرار داشته و گوگل 68 درصد بازار چین را با سیستم عامل مشهور و محبوبش، از آن خود کرده است. افزایش قابل توجه محبوبیت هواوی باعث شده به فکر گرفتن کارمزد گزاف بابت اپلیکیشن‌های HarmonyOS بیوفتد و مشکلاتی برای توسعه دهندگان به بار آورد.

در حال حاضر، هواوی هیچ هزینه کمیسیونی برای خلق اپلیکیشن برای HarmonyOS از توسعه‌دهندگان دریافت نمی‌کند. با این حال، بر طبق گزارشی از بلومبرگ، غول چینی استراتژی خود در این زمینه را تغییر داده و قصد دارد 20 درصد کارمزد از تمامی توسعه‌دهندگانی که اپلیکیشنان را بر روی این سیستم عامل عرضه می‌کنند، دریافت کند!

HarmonyOS apps

مسئله دریافت کارمزد از اپلیکیشن‌های HarmonyOS در صنعت گوشی‌های هوشمند چیز جدیدی نیست و تا به الان می‌توان گفت جا افتاده است زیرا شرکت‌هایی چون اپل و گوگل نرخ کمیسیونی بین 15 تا 30 درصد دریافت می‌کنند. با‌این‌حال، هواوی تا به این لحظه کارمزدی دریافت نکرده و بیانیه‌ای نیز در مورد این خبر به صورت رسمی منتشر نکرده است.

موفقیت‌های اخیر غول چینی به نظر می‌رسد بیشتر به حوزه سخت‌افزار مرتبط باشند و چندان دستاورد نویی را در زمینه نرم‌افزاری شاهد نباشیم. با عرضه سری میت 60 در سال گذشته، فروش این شرکت به طرز قابل توجهی افزایش یافت و این کمپانی به سود مناسبی دست یافت. سری میت 60 از تراشه‌های سری Kirin که ساخته هواوی است استفاده می‌کنند و برخلاف تمامی تحریمات آمریکا، از شبکه 5G نیز پشتیبانی می‌کنند.

گوشی پرچم‌دار جدید این شرکت، یعنی پیورا 70 نیز در ماه آوریل منتشر و فروشی بسیار سریع و موفق را تجربه کرد. سودها و موفقیت‌های پی در پی هواوی نشان از بازگشت قدرتمندش به بازار داشته و بر طبق داده‌های آماری، به نظر می‌رسد این موضوع بر فروش شرکت اپل در کشور چین تاثیرگذار بوده است. این کمپانی سری میت 70 را نیز در دست ساخت دارد و انتظار می‌رود در سال جاری، بین ماه‌های سپتامبر و اکتبر این غول پرچم‌دار نیز به بازار عرضه شود.

گوشی میت 70 گفته می‌شود اولین دستگاه هواوی خواهد بود که نسخه پایداری از سیستم عامل جدید هواوی، یعنی HarmonyOS NEXT بر روی آن از پیش نصب خواهد شد. در این آپدیت، به طور کامل پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی به پایان می‌رسد. این سیستم عامل جدید در حال حاضر مراحل تست را پشت سر می‌گذارند اما پیش نمایش‌هایی که به طور محدود برگزار شده است نشان می‌دهد افکت‌های انیمیشنی آن بسیار سریع‎تر از اندروید به اجرا درمی‌آیند.

در زمینه کارمزد اپلیکیشن‌های HarmonyOS باید منتظر بیانیه‌ای رسمی از سوی خود هواوی بود تا بدانیم که نرخ شایعه شده واقعیت دارد و برنامه و استراتژی این غول چینی در این زمینه چه خواهد بود. در صورت تایید، واکنش توسعه‌دهندگان به این موضوع قطعاً مثبت نخواهد بود.