گوشی‌های هواوی هشدار امنیتی مبنی بر بدافزار بودن اپلیکیشن گوگل به برخی از کاربران خود ارسال کرده است، اما احتمالا یک اشتباه در سیستم گوشی است.

از دیروز، کاربران در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار تصاویری مشابه هستند. براساس این تصاویر، گوشی‌های هواوی به کاربران هشدار امنیتی ارسال کرده و اپلیکیشن گوگل را به‌عنوان ویروس معرفی می‌کند. براساس گزارش منتشر شده از کاربر ردیت توسط وب‌سایت خبری 9to5Google، یک پیام هشدار روی پرچمدار ۴ سال قبل هواوی یعنی P30 ظاهر شده است. در این اعلان نوشته شده «خطر امنیتی. اپلیکیشن گوگل ویروسی شده است. توصیه می‌شود فورا آن را پاک کنید (uninstall) کنید». همچنین پاک کردن گوگل پایین صفحه در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. اما کاربر این دستگاه با اسکن آن متوجه شد ویروسی داخل دستگاه وجود ندارد.

کاربر دیگری در ردیت تجربه‌ای مشابه روی گوشی P30 Lite داشت. او نوشت: «من هم این هشدار را دریافت کردم. جالب اینجاست که من اصلا از گوگل استفاده نمی‌کنم و برای همین ترسیدم. البته پیش از این اتفاق مشابهی نیفتاده بود، اما با توجه به زمان‌بندی این اتفاق احتمالا مشکل به‌روزرسانی باشد». در اخطار هواوی اپلیکیشن گوگل در دسته «ویروس تروجان SMS-PA» قرار داده است. برنامه‌های تروجان ویروس‌هایی هستند که با ظاهری متناسب با اپلیکیشن عادی کاربران را فریب می‌دهند. پس از اینکه کاربری آن را نصب کرد، اپلیکیشن دسترسی‌هایی مشابه با کاربر را در اختیار هکر قرار می‌دهد. برخی از تروجان‌ها هم با ثبت و ارسال اطلاعات بانکی فرد، در سرقت مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هشدار هواوی به اپلیکیشن گوگل

در برخی دیگر از هشدارها نوشته شده است «این برنامه در حال ارسال پیامک خصوصی، ترغیب کاربران به پرداخت با محتوای بزرگسالان، دانلود/نصب برنامه‌ها به‌صورت خصوصی یا سرقت اطلاعات خصوصی شناسایی شد که ممکن است باعث آسیب به دارایی و نشت حریم خصوصی شود. توصیه می‌کنیم فورا آن را uninstall کنید». اگرچه مشخص است برنامه گوگل ویروس ندارد، هواوی از قصد این هشدار را ارسال نکرده و صرفا یک اشتباه در سیستم گوشی به‌شمار می‌رود. همچنین گوشی‌های هواوی دسترسی رسمی به اپلیکیشن گوگل ندارند و بعید نیست این مسئله در اشتباه هواوی تاثیر داشته باشد. علاوه‌بر آن سیستم امنیتی گوگل هم هفته گذشته اپلیکیشن‌های Samsung Message و Samsung Pay را بدافزار تشخیص داده بود و این دست مسائل رایج هستند.

درصورتی که این پیام روی گوشی هواوی شما هم ظاهر می‌شود، می‌توانید با مراجعه به اپلیکیشن مدیریت گوشی و پاک کردن حافظه پنهان یا کش (Phone Manager app > clear the cache) این مشکل را تا قبل از عرضه به‌روزرسانی و به‌صورت موقت برطرف کنید.

اخبار مرتبط: