به مدت دو سال، شرکت هواوی بخشی از بودجه تحقیقات ایالات متحده را فراهم می‌کرد و به برخی از دانشمندان نیز در این راستا جوایزی اعطا می‌کرد. این پول‌های هنگفت از طریق شرکت Optica Foundation جابجا می‌شد که بسیاری به مشکوک بودن این رابطه شک داشتند و حال با قطع ارتباط هواوی و Optica Foundation شک و گمان‌ها به قطعیت تبدیل شد.

مدیرعامل Optica Foundation یعنی الیزابت روگن در گذشته اعلام کرد که هیچ چیز غیرمعمولی در مورد رابطه این دو شرکت مطرح نیست. با این حال، قانون‌گذاران ایالات متحده از عملکرد این کمپانی به شدت انتقاد کردند و باور داشتند که اعمال آن باعث می‌شود که سازمان تحقیقاتی آمریکا به نوعی از قانون سرپیچی کند. به نظر می‌رسد در این رابطه اتفاقات زیادی افتاده که در نهایت منجر به قطع ارتباط هواوی و Optica Foundation شده است.

با به پایان رسیدن همکاری بین این دو شرکت، روگن اعلام کرد که کلیه بودجه‌ای که هواوی برای سال 2024 و دو سال قبل به حساب این شرکت واریز کرده بازگشت داده خواهد شد و بدین ترتیب، همکاری که به نظر می‌رسید بسیار سودآور باشد، به پایان خود رسید. به گزارش بلومبرگ، الیزابت روگن نامه‌ای نیز در این راستا به برد هیئت مدیره شرکت Optica Foundation ارسال کرده است که اطلاعات جالبی را بیان می‌کند.

هواوی

روگن در نامه‌اش ذکر کرد: «سرمایه‌گذاری هواوی باعث شده توجهات از هدف اصلی و ماموریت ما که به کار گرفتن نیروهای حرفه‌ای در فیلد کاری خودمان است، منحرف شود. پس از این به بعد، هواوی دیگر نقشی در آینده این برنامه و هدف ما نخواهد داشت». در گذشته، روگن از هواوی حمایت کرده و حتی عنوان کرد که هیئت مدیره از همکاری با یک کمپانی چینی که در لیست تحریم‌های دولت ایالات متحده قرار دارد، آگاهی کامل دارند.

چندی پیش سخن‌گویی از سمت شرکت هواوی اعلام کرد که نام این شرکت به این دلیل در ابتدا مخفی نگه داشته شده بود که رقبا و سایرین تصور نکنند که سرمایه‌گذاری هواوی به کمک Optica Foundation قرار است نوعی عملکرد تبلیغاتی باشد. به‌نظر می‌رسد که مدیران Optica Foundation از سوی دولت ایالات متحده تحت فشار قرار گرفته‌اند تا به هر قیمتی، قطع ارتباط هواوی و Optica Foundation را رقم بزنند.

روگن در گذشته اعلام کرد که برخی سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند نامشان مخفی بماند و همکاری با شرکتی خارج از آمریکا نیز قطعاً عملی غیرقانونی نیست. با این حال، پس از لو رفتن نام هواوی، خبر آن به سرعت به مقامات بالای دولت آمریکا رسید و در نهایت، دولت نیز از فروپاشیدن این همکاری اطمینان حاصل کرد.

اخبار مرتبط: