این روزها که کام مردم از کلاهبرداری بزرگ صورت‌گرفته در حوزه تلفن همراه تلخ شده است، مالباختگان به دنبال اطلاعاتی برای نحوه شکایت از کوروش کمپانی هستند.

با توجه به خروج مالک کوروش کمپانی از کشور و تشویش افرادی که در این ماجرا متضرر شده‌اند، پیگیری‌ها برای احقاق حق شاکیان این پرونده آغاز شده است. سردار حسین رحیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا تعداد افرادی را که در دو روز اول اقدام به ثبت شکایت از این شرکت کرده‌اند حدود 1000 نفر اعلام کرده است.

در این راستا افرادی که اقدام به خرید گوشی آیفون از این شرکت کرده‌اند و دستگاه‌شان به آنها تحویل داده نشده است می‌توانند با در دست داشتن مدارک معتبر در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به پلیس امنیت اقتصادی فراجا مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنند که آدرس این نهاد در بلوار مرزداران ساختمان حکمت است.

پلمپ شدن کوروش کمپانی

کوروش کمپانی: از نام جعلی تا سرکیسه‌ کردن مشتریان

مدیر کل ثبت شرکت‌های سازمان اسناد و املاک کشور اعلام کرده است که نام کوروش کمپانی یک نام جعلی است که توسط امیرحسین شریفیان مالک و مؤسس این شرکت جعل شده است. ابوالفضل نصیری در اظهارات خود به نام اصلی که شرکت در بدو تاسیس با آن ثبت شده اشاره کرد و بیان داشت که کوروش پردازان آی‌سا اسم اصلی این شرکت است. او در ادامه به این نکته اشاره کرده است که چرا نهادهای مسئول مانند پلیس اماکن و صنف مربوطه با این تابلو و نام جعلی برخورد نکرده است؟

مدیرکل ثبت شرکت‌های سازمان ثبت اسناد در جواب این سوال که آیا برای ثبت شرکت نیاز به کارت پایان خدمت است پاسخ داد : «با استناد به ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی و قانون تجارت، مقررات و نظام‌نامه‌ها، هیچ تکلیفی برای اخذ کارت پایان خدمت اشخاص حقوقی برای تأسیس شرکتها و موسسات وجود ندارد»

امیر حسین شریفیان

همچنین او در خصوص سوال دیگری مبنی بر اینکه چطور یک سرباز فراری می‌تواند اقدام به ثبت شرکت کند، گفت: «ما برای ثبت شرکت، فقط از فرد متقاضی درخواست گواهی سوءپیشینه می‌کنیم و این فرد (امیرحسین شریفیان) گواهی سوء‌پیشینه خود را ارائه کرده است و ما مجبور به ارائه خدمات هستیم چراکه نقض مدارک نداشته است»

همچنین نصیری در خصوص تاریخ ثبت و مؤسسان شرکت با توجه به اسناد و مدارک موجود در سامانه ثبت شرکت‌ها گفته است که شرکت مذکور در تاریخ 8/11/99 با مسئولیت محدود به شماره ثبت 572210 و شناسه ملی 14009763269 به مدیرعاملی امیرحسین شریفیان و خاطره قره‌داغی به ثبت رسیده است. او تعداد افرادی را که تا فروردین امسال به این شرکت ورود و خروج داشته‌اند بین 7 تا 8 نفر اعلام کرده و بیان داشته که طبق آخرین تغییرات امیرحسین شریفیان به عنوان عضو اصلی هیئت مدیره و فردی با نام فامیلی گودرزی به عنوان مدیرعامل انتخاب شده‌اند.

مدیرکل ثبت شرکت‌های سازمان ثبت اسناد در ادامه صحبت‌هایش اظهار داشت که اداره کل ثبت شرکت‌ها آماده ارائه اطلاعات مربوط به پرونده این شرکت به مراجع قانونی است.

اما در ادامه مطالب مربوط به نحوه شکایت از کوروش کمپانی به بررسی جوانب دیگری از ماجرا می‌پردازیم که می‌تواند در این پرونده اهمیت ویژه ای پیدا کند.

واردات موبایل کوروش کمپانی در هاله‌ای از ابهام

با وجود ادعای امیرحسین شریفیان پیش از مشخص شدن ماجرای کلاهبرداری کوروش کمپانی مبنی بر حذف واسطه‌ها و واردات مستقیم آیفون از چین توسط این شرکت با قیمت 20میلیون تومان، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرده است که این شرکت واردات موبایل نداشته است. مالک کوروش کمپانی به واردات 2000 دستگاه آیفون به‌صورت هفتگی با پرداخت هزینه 3درصدی گارانتی اشاره کرده بود و مدعی شده بود که این آیفون‌ها به صورت قانونی و با طی مراحل رجیستری به مشتریان عرضه می‌شود. اما با توجه به اینکه دو نهاد گمرک و وزارت صمت به اطلاعات واردات کالاها دسترسی دارند این سوال مطرح می‌شود که در صورت صحت این ماجرا شخصیت حقیقی مانند رئیس انجمن واردکنندگان موبایل از کجا به این اطلاعات دسترسی دارد؟

همچنین با توجه به این نکته که رویه انجمن‌های صنفی در حمایت از اعضای رسمی خود به این صورت است که بر فعالیت‌های متقلبانه نظارت داشته باشند، وجه دیگری از ماجرای تخلف کوروش کمپانی در زمینه عدم نظارت صنف مربوطه محل ابهام قرار می‌گیرد.

البته ابعاد ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. بر اساس گزارش تسنیم در سال 97 در پرونده مربوط به گرانفروشی واردکنندگان موبایل، این اشخاص به عنوان کسانی که تا رسیدن محصول به دست مشتری مسئولیت نظارت بر نحوه توزیع و قیمت‌ها را داشته‌اند با احکامی مثل حبس تعزیری مواجه شده‌اند که این خود به پیچیدگی پرونده می‌افزاید زیرا با این روند، عدم نظارت بر واردکنندگانی مثل شرکت کوروش کمپانی زیر سوال خواهد رفت.

مساله دیگر اینکه علاوه بر اطلاع از نحوه شکایت از کوروش کمپانی اطلاعات دیگری مانند اینکه آیا می‌توان از سلبریتی‌ها در این ماجرا شکایت کرد یا نه سوال دیگری است که این روزها در بین مردم و مالباختگان مطرح می‌شود.

خبر مرتبط: کوروش کمپانی جمع شد؛ تکلیف مال‌باختگان آیفون‌های ۲۰ میلیون تومانی به‌کجا می‌رسد؟