گوگل از ابزار تصحیح دستور زبان در بخش جستجو رونمایی کرد که در دسکتاپ و موبایل قابل استفاده است، البته فعلا فقط با زبان انگلیسی کار می‌کند.

به گزارش وب‌سایت خبری 9to5Google، گوگل قابلیت جدیدی را به بخش جستجوی خود در موبایل و دسکتاپ اضافه کرده که محتوای ورودی را علاوه‌بر تصحیح املایی، از نظر دستور زبان یا گرامر تصحیح می‌کند.

گوگل با تحلیل دستور زبان عبارت جستجو شده، مشخص می‌کند که عبارت صحیح است یا اگر مشکل گرامری دارد، چگونه آن را تصحیح کند. البته فعلا این ویژگی فقط در زبان انگلیسی در دسترس کاربران قرار گرفته است.

قابلیت جدید گوگل کروم

برای استفاده از این قابلیت، کاربران باید در انتهای جستجوی خود یکی از عبارت‌های «grammar check»، «check grammar» یا «grammar checker» را وارد کنند. البته وارد کردن این عبارت اجباری نیست، اما در صورت وارد کردن آن قطعا ویژگی گوگل فعال می‌شود.

پس از وارد کردن عبارت در انتهای جستجو اگر مشکلی وجود نداشته باشد، بخش «بررسی دستور زبان» به عنوان اولین نتیجه ظاهر می‌شود و علامت سبز رنگی را به نمایش می‌گذارد.

در غیر این‌صورت گوگل جمله تصحیح شده را نمایش می‌دهد و مانند جستجو با غلط املایی، کلمه/کلمات اشتباه را برجسته می‌کند. سپس با نگه داشتن موس روی عبارت تصحیح شده، دکمه کپی به نمایش در می‌آید تا کاربر بتواند بدون تایپ مجدد، عبارت درست را جستجو کند. همچنین این ابزار علاوه‌بر تصحیح گرامری، به‌صورت خودکار از نظر املایی، عبارت کاربر را تصحیح می‌کند.

چک کردن دستور زبان در گوگل کروم

در حقیقت گوگل از هوش مصنوعی برای تحلیل دستور زبان استفاده می‌کند که ممکن است همه مواقع نتایج درستی را به‌نمایش نگذارد. البته پیش از این هم این قابلیت به جی‌میل و Google Docs اضافه شده بود، اما به‌کارگیری آن در سرچ گوگل هم قدم بزرگی برای استفاده بیشتر از هوش مصنوعی است.

همچنین اگر کاربری متوجه اشتباه در عملکرد این سیستم شد، می‌تواند با استفاده از گزینه‌های «بازخورد» و انتخاب یکی از گزینه‌ها این مسئله را گزارش دهد. گزینه‌های این بخش شامل «مفید بود»، «نامربوط بود»، «اشتباه بود» و «توهین آمیز بود» یا وارد کردن عبارت درست به بهبود عملکرد سیستم کمک کنند.

کاربران امکان استفاده از این قابلیت درصورت رعایت نکردن شرایط و ضوابط گوگل، نخواهند داشت.

اخبار مرتبط: