امروز گوگل در راستای تعهدش به نوآوری در حوزه گوشی‌های هوشمند، از به‌کارگیری هوش مصنوعی خلاق در نسل جدید پرچمداران خود یعنی پیکسل ۹ خبر داد.

شرکت گوگل که همواره در به‌کارگیری هوش مصنوعی پیشرو بوده است، بامعرفی پلتفرم‌های انقلابی مانند جِمینی، جایگاهش را در این زمینه تثبیت کرده است. این‌شرکت در راستای تعهدش به‌نوآوری، به‌سرعت به‌قابلیت‌های رقیبان واکنش نشان می‌دهد. تنها یک هفته پس از معرفی قابلیت «جنموجی» اپل که به کاربران امکان ساخت ایموجی‌های شخصی‌سازی‌ شده با هوش مصنوعی را می‌دهد، گوگل با «دستیار خلاق» خود وارد این رقابت می‌شود. انتظار می‌رود این ابزار نوآورانه به‌صورت انحصاری در سری جدید گوشی‌های هوشمند پیکسل ۹ عرضه شود.

در حرکتی مشابه باقابلیت جنموجی (Genmoji) اپل که به‌تازگی معرفی شده، گوگل نیز درحال توسعه‌ ابزاری برای ساخت ایموجی‌های شخصی‌سازی‌شده برای گوشی‌های پیکسل ۹ است. اپل اخیراً برروی ابزارهای شخصی‌سازی با هوش مصنوعی تمرکز کرده و قابلیت جنموجی را به‌عنوان یک انقلاب در ساخت استیکر و کاراکترهای سفارشی معرفی کرده است. این‌قابلیت می‌توانست جایگاه اپل در عرصه‌ نوآوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی را تثبیت کند. اما به‌نظر می‌رسد گوگل قصد عقب ماندن از این رقابت را ندارد. گزارش‌ها حاکی‌ازآن است که این شرکت درحال توسعه‌ «ابزار خلاق» (Creative Tool) است تا به‌کاربران امکان ساخت ایموجی‌های شخصی خود را در سری جدید پیکسل ۹ بدهد. این حرکت، رقابت درحوزه‌ هوش مصنوعی را داغ‌تر می‌کند و می‌تواند به‌خلق تجربه‌ای نوآورانه در زمینه‌ تعاملات دیجیتال و محتوای شخصی‌سازی‌ شده منجر شود.

هوش مصنوعی گوگل

طبق‌ گزارش‌ اخیر Android Authority، گوگل درحال توسعه‌ یک ابزار هوش مصنوعی تولیدکننده‌ محتوا با نام «دستیار خلاق» است. انتظار می‌رود این‌قابلیت در سری جدید پیکسل ۹ که اواخر سال‌جاری معرفی خواهد شد، ارائه شود. به‌نظر می‌رسد دستیار خلاق فعلاً به‌صورت انحصاری برای دستگاه‌های پیکسل در دسترس باشد. بااین‌حال، هنوز مشخص نیست که پردازش‌های مربوط به‌این‌قابلیت به‌صورت مستقیم روی خود دستگاه (on-device) یا مبتنی بر ابر (cloud-based) انجام خواهد پذیرفت.

تحقیقات انجام شده بر روی نسخه‌ بتای سوم اندروید ۱۵، حاکی از وجود کدهای مربوط به‌این‌قابلیت در دو بخش مجزا است. اگرچه درحال‌حاضر امکان تست و استفاده‌ مستقیم از دستیار خلاق وجود ندارد، اما احتمالاً در نسخه‌های بعدی سیستم‌عامل اندروید، گزینه‌ای برای «ریمیکس» کردن استیکر‌ها (ترکیب و تغییر شکل دادن) با استفاده از هوش مصنوعی در اختیار کاربران قرار گیرد. باتوجه به ماهیت پردازشی مورد نیاز برای تولید خودکار استیکر، گمانه‌زنی‌هایی درخصوص استفاده از تراشه‌ی Tensor G4 در این زمینه وجود دارد.

گوگل مدت‌هاست که امکان ساخت و شخصی‌سازی استیکر را از طریق کیبورد Gboard خود ارائه می‌دهد. اما حالا با ادغام هوش مصنوعی، این‌قابلیت می‌تواند به سطح کاملاً جدیدی از شخصی‌سازی دست پیدا کند. براساس گزارش‌ها، ابزار خلاق ساخت استیکر ممکن است از طریق اپلیکیشن مارک‌آپ گوگل کار کند. این اپلیکیشن هم‌اکنون با کمک یادگیری ماشین، امکان ویرایش و افزودن برچسب به‌تصاویر دیجیتال را فراهم می‌کند. ادغام این دو قابلیت می‌تواند منجربه خلق استیکرهای واقعاً منحصربه‌فرد و مبتنی‌بر هوش مصنوعی شود.

باتوجه به‌اینکه هوش مصنوعی به‌عنصری کلیدی در تمایز بین دستگاه‌های مختلف تبدیل شده است، گوگل بامعرفی «ابزار خلاق» ، ممکن است بتواند یک ویژگی منحصربه‌فرد به سری پیکسل ۹ اضافه کند و به آن در رقابت با دیگر گوشی‌های اندرویدی برتری ببخشد. بااین‌حال، باتوجه به‌سرنخ‌هایی که در مورد عرضه‌ احتمالی این قابلیت برای دیگر پیکسل‌های مجهز به تراشه Tensor وجود دارد، به‌نظرمی‌رسد این انحصار دوام چندانی نخواهد داشت.