با ظهور هوش مصنوعی، شرکت گوگل در تلاش است محدودیت‌های تکنولوژی را از طریق آن زیرپا گذاشته و برای ویژگی‌ها و خدمات مختلفش مرزهای جدیدی تعریف کند. حال مشخص شد که گوگل ترنسلیت نیز به کمک هوش مصنوعی موفق به یادگیری زبان‌های جدیدی شده است.

به تازگی شرکت گوگل با کمک تکنولوژی Large Language Model موفق شده 110 زبان به گوگل ترنسلیت اضافه کند که حدود دو برابر زبان‌های موجود در این مترجم آنلاین بود! بر طبق گفته شرکت، این کار حدود 8 درصد جمعیت کره زمین را تحت تاثیر قرار داده و به آنان کمک خواهد کرد که راحت‌تر از اینترنت استفاده کنند و به داده‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

شرکت گوگل از جدیدترین تکنولوژی خود، یعنی PaLM 2 LLM و هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا به گوگل ترنسلیت یادگیری زبان‌هایی را آموزش دهد که به یکدیگر شباهت دارند. برای مثال، زبان‌های آروادی و مروادی زبان‌هایی هستند که گفته شده به هندی شباهت فراوانی دارند، پس یادگیری آنان برای مترجم گوگل ساده‌تر خواهد بود.

گوگل در پستی درمورد کاربرد LLM در این راستا توضیح داد: «تکنولوژی PaLM 2 همان قطعه گم شده پازل بود که به ما اجازه داد یادگیری زبان‌های جدید و فرآیند ترجمه را برای ترنسلیت بهبود ببخشیم. با این تکنولوژی، یادگیری زبان‌هایی که به یکدیگر نزدیک‌اند، مانند آروادی و مروادی که به هندی نزدیک‌تراند، بسیار ساده و راحت شده است».

در حال حاضر، گوگل ترنسلیت از 133 زبان مختلف پشتیبانی می‌کند و زبان‌هایی که به تازگی اضافه شدند، بزرگ‌ترین ارتقای این مترجم آنلاین هستند. یکی از زبان‌های مورد انتظار کاربران، یعنی کانتونی نیز از طریق همین تکنولوژی و در روز پنجشنبه به صورت رسمی اضافه شد. شرکت گوگل عنوان کرد که برخی از زبان‌های اضافه شده 100 میلیون گوینده دارند در حالی که برخی دیگر نیز تنها توسط جوامعی کوچک و محدود استفاده می‌شوند که خود این موضوع حفظ و نگه‌داری از این زبان‌ها را به امری ضروری بدل می‌کند. شرکت گوگل در این راستا بسیار مصمم بوده و قطعاً زبان‌های مفیدی به این سیستم اضافه خواهد کرد که کاربران مختلف در سرتاسر جهان می‌توانند از آن بهره ببرند.

محتوای زبانی جدیدی که به گوگل ترنسلیت اضافه شده، حدود 614 میلیون گوینده در سرتاسر جهان دارد که شامل 8 درصد جمعیت کل دنیا می‌شود. این آمار به خودی خود خیره‌کننده است اما نکته جالب، تعداد زبان‌های آفریقایی متنوعی است که در این ارتقاء اضافه شده‌اند. حدود یک سوم این زبان‌های جدید مربوط به قاره آفریقا هستند که نشان می‌دهد شرکت گوگل توجه خاصی به این ناحیه داشته است.

این ارتقاء تنها شروع مسیر برای شرکت گوگل بوده و این غول آمریکایی قصد دارد با کمک هوش مصنوعی، در سال‌های آینده پشتیبانی از 1000 زبان زنده دنیا را به گوگل ترنسلیت اضافه کند تا آن را تبدیل به قوی‌ترین و کاربردی‌ترین مترجم آنلاین کند. در مقایسه گوگل ترنسلیت با اپل ترنسلیت، موفقیت سال‌هاست که از آن گوگل است زیرا مترجم اپل تنها از 20 زبان مختلف پشتیبانی می‌کند.