بااعلام گوگل، مشکل نبود دسترسی کاربران به اطلاعات گوگل درایو وجود دارد و این شرکت در تلاش برای رفع آن تاکنون به راه‌حلی دست نیافته است.

سرویس‌های ابری با ارائه حافظه مورد نیاز کاربران، با دریافت مبلغ کمی برای اجاره حافظه آن را در اختیار افرادی می‌گذارند که به میزان قابل توجهی حافظه در کوتاه مدت نیاز دارند. استفاده از این سرویس‌ها نسبت به خرید حافظه خارجی مانند هارد قابل حمل چند مزیت دارد. اول اینکه کاربر با پرداخت اشتراک ماهانه هزینه بسیار کمتری نسبت به خرید هارد پرداخت می‌کند. مسئله دوم، امنیت سایبری آن است؛ درحقیقت با مراقبت سرور‌های عظیم توسط شرکت‌های مطمئن کاربران از امنیت فایل‌های خود مطمئن هستند و خطر ویروسی شدن یا از دست رفتن فایل به‌دلیل خرابی هارد یا سرقت اطلاعات و سرور وجود ندارد. اما اخیرا گزارشی منتشر شده که امنیت اطلاعات کاربران را در این سرویس‌ها زیر سوال می‌برد.

چند روز قبل گزارش هایی مبنی‌بر از دست رفتن اطلاعات کاربران در سرویس ابری گوگل درایو منتشر شده بود. کاربران با ورود به برنامه متوجه شدند که فایل‌های آنها در برنامه وجود ندارد. پس از گذشت چند روز و بررسی گزارش‌ها امروز گوگل وجود این مشکل را تایید کرد، البته شنیدن پاسخ گوگل چندان برای کاربران جالب نبود، زیرا این شرکت اعلام کرد که فعلا راه‌حلی برای دسترسی به اطلاعات وجود ندارد و گوگل نتوانسته این مشکل را رفع کند و در تلاش برای یافتن راه‌حل است. در بیانیه گوگل آمده است که این مشکل فقط برای کاربران نسخه دسکتاپ اتفاق می‌افتد و کاربران iOS و اندروید با مشکلی مواجه نیستند. البته همه کاربران نسخه دسکتاپ هم با این مسئله مواجه نشده‌اند و فقط برای برخی از آنها اتفاق افتاده است.

اطلاعات گم شده گوگل درایو

برای جلوگیری از این مسئله و حذف فایل‌ها دستورالعمل‌هایی منتشر شده است:

  • در نسخه دسکتاپ گوگل درایو از گزینه «حذف اتصال حساب کاربری» استفاده نکنید
  • فولد اطلاعات دستگاه را حذف یا جابجا نکنید، این فولدر در آدرس زیر قرار دارد:
    • ویندوز: USERPROFILE\AppData\Local\Google\DriveFS
    • مک: ~/Library/Application Support/Google/DriveFS
  • توصیه: اگر هارد درایو اضافه دارید پیشنهاد می‌کنیم تا زمان رفع مشکل یک کپی از اطلاعات خود تهیه کنید.

تا این لحظه، گوگل راه‌حل قطعی در اختیار کاربران قرار نداده است و ممکن است حتی با رعایت نکات بالا این مشکل به‌وجود بیاید. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر اطلاعات مهمی در گوگل درایو دارید حتما یک نسخه پشتیبان از آنها تهیه کنید تا آنها را از دست ندهید. البته نباید فراموش کرد که گوگل یکی از بزرگ‌ترین شرکت های جهان در حوزه تکنولوژی و اطلاعات به‌شمار می‌رود، بنابراین احتمالا طی روزها یا هفته‌های آینده این مشکل برطرف خواهد شد.

اخبار مرتبط: