گوگل با اعمال قوانین سخت‌گیرانه‌تر تحت‌عنوان «سئو انگلی» علیه محتوای نامرتبط، گامی جدی در جهت بهبود کیفیت نتایج جستجو و مقابله با سوءاستفاده از اعتبار سایت‌ها برداشته است.

گوگل در تلاش برای مقابله با سوءاستفاده از رتبه‌بندی نتایج جستجو، قوانین سخت‌گیرانه‌تری را علیه محتوای موسوم به «سئو انگلی» اعمال کرده است. این نوع محتوا شامل مقالات و صفحاتی است که ارتباط کمی با هدف اصلی وب‌سایت دارند اما برای بهره‌برداری از اعتبار و رتبه‌بندی سایت در نتایج جستجو ایجاد می‌شوند.

براساس گزارش وب‌سایت خبری The Verge، زمانی‌که یک وبلاگ خبری که کدهای تخفیف خرید آنلاین را در بخشی غیرقابل مشاهده از وب‌سایتش منتشر می‌کند یا یک سایت آموزشی که محتوای بازاریابی وابسته نامرتبط تولید می‌کند، مثال‌هایی از‌این نوع تخلفات هستند. گوگل در ماه مارس اعلام کرد که با چنین مواردی که تحت عنوان «سواستفاده از اعتبار سایت» شناخته می‌شوند، به‌شدت برخورد خواهد کرد. غول جست‌وجوگر آمریکایی به‌صراحت بیان کرده که اهمیتی ندارد محتوا توسط ناشر تولید شده باشد یا از طریق منابع دورکار؛ درهرصورت، این اقدام نقض سیاست‌های گوگل محسوب می‌شود.

سئو انگلی گوگل

کریس نلسون از تیم کیفیت جست‌وجوی گوگل در پستی وبلاگی نوشت: «از زمان اجرای این سیاست، ما مواردی را بررسی کرده‌ایم که درجات مختلفی از مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم ناشر را شامل می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به همکاری با خدمات برچسب سفید، توافق‌نامه‌های مجوز، یا مشارکت‌های جزئی تجاری اشاره کرد. بررسی‌های ما نشان داده که هیچ‌گونه مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم نمی‌تواند ماهیت شخص ثالث محتوای ایجادشده و هدف ناعادلانه سوءاستفاده از سیگنال‌های رتبه‌بندی را تغییر دهد.»

سواستفاده از اعتبار سایت در اشکال مختلفی دیده می‌شود و بسیاری از ناشران بزرگ مجبور شده‌اند به مخاطبان توضیح دهند چرا در سایت‌های معتبرشان محتوای بی‌کیفیت و اسپم منتشر شده است. یکی از دفاعیات رایج این ناشران آن‌است‌که محتوا توسط منابع متفرقه یا دورکار تولید شده است.

برای مثال، سایت Sports Illustrated سال گذشته به‌دلیل انتشار توصیه‌های هوش مصنوعی درباره محصولات در بخشی جداگانه از وب‌سایتش مورد انتقاد قرار گرفت. در پاسخ به انتقادات، این رسانه اظهار داشت که محتوا توسط یک شرکت بازاریابی تولید شده و کارمندانش دراین‌خصوص دخالتی نداشتند. تحقیقات نشان داد که این نوع محتوا توسط شرکتی به نام AdVon Commerce تولید شده و مشابه این مقالات در سایر وب‌سایت‌های معتبر مانند USA Today نیز وجود داشت.

قوانین به‌روزرسانی‌شده گوگل تصریح می‌کند که حتی اگر سایت مستقیما مسئول تولید محتوا نباشد، در صورت انتشار محتوا با سئو انگلی، تحت تأثیر جریمه‌های این سیاست قرار خواهد گرفت. این تغییرات نشان‌دهنده تعهد گوگل به بهبود کیفیت نتایج جستجو و مبارزه با سوءاستفاده از سیستم رتبه‌بندی است.