طبق‌گزارش‌اخیر، شرکت گوگل در مقطعی از زمان قصد داشت دسترسی کاربران مرورگر سافاری را به قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی خود محدود کند یا به عبارتی دیگر هوش مصنوعی گوگل را از سافاری حذف کند.

سلطه‌ گوگل بر صنعت جستجو، موضوع یک تحقیق ضد انحصار درحال‌انجام توسط وزارت دادگستری آمریکا است. در این پرونده، روابط گوگل با اپل یکی از ارکان کلیدی است. گزارش تازه‌ای که توسط وب‌سایت معتبر The Information منتشر شده است، بر تلاش‌های جدی گوگل برای کاهش وابستگی به مرورگر سافاری اپل، پیش از مشخص شدن نتیجه‌ی نهایی پرونده‌ ضد انحصار، تاکید می‌کند.

یکی از ابعاد مهم پرونده‌ وزارت دادگستری علیه گوگل، به توافق این شرکت با اپل برای تبدیل شدن به موتور جستجوی پیش‌فرض آیفون مربوط می‌شود. براساس این توافق، گوگل سالانه مبلغی بالغ بر 20 میلیارد دلار به اپل پرداخت می‌کند تا همچنان جستجوی پیش‌فرض باقی بماند. وزارت دادگستری این توافق را مانعی جدی بر سر راه رقابت در صنعت موتورهای جستجو می‌داند. اگرچه اپل مستقیما در این پرونده به عنوان متهم حضور ندارد، اما شهادت‌هایی از مدیران ارشد این شرکت، از جمله ادی کیو، در جریان دادرسی مطرح شده است.

به‌منظور پیشگیری از هرگونه مخاطره‌ ناشی از تغییر احتمالی موتور جستجوی پیش‌فرض آیفون، گوگل در چند سال اخیر با جدیت، کاربران این دستگاه‌ها را به استفاده از اپلیکیشن‌های اختصاصیش یعنی گوگل یا کروم برای انجام جستجو تشویق کرده است. این تلاش‌ها اگرچه با موفقیت نسبی همراه بوده و سهم جستجو از طریق این اپلیکیشن‌ها را طی پنج سال گذشته از 25 درصد به محدوده‌ی پایین 30 درصد ارتقاء داده است، اما روند صعودی مذکور در نیمه‌ دوم سال گذشته متوقف شده است.

هوش مصنوعی گوگل

هدف نهایی گوگل، دستیابی به سهم 50 درصدی از جستجوهای انجام‌شده توسط کاربران آیفون از طریق اپلیکیشن‌های اختصاصیش تا سال 2030 است. بااین‌حال، باتوجه به توقف روند افزایش سهم جستجو در نیمه‌ دوم سال گذشته، دستیابی به‌این‌هدف با موانع قابل‌توجهی روبرو خواهد بود.

پرداخت سالانه‌ میلیارد دلاری گوگل به اپل، براساس توافق‌نامه‌ تقسیم درآمد شکل گرفته است. بدین‌معناکه بخشی از درآمد تبلیغاتی ناشی از جستجوهای انجام‌شده با سافاری به اپل اختصاص می‌یابد. با هدایت کاربران به سمت اپلیکیشن‌های اختصاصی «کروم» و «گوگل»، این شرکت می‌تواند حجم پرداختی به اپل را کاهش داده و درعین‌حال، وابستگی مالی‌اش به این رقیب بالقوه را در مواجهه با مقررات احتمالی، تعدیل کند. باوجوداین، متقاعد کردن کاربران به استفاده از این اپلیکیشن‌ها به جای سافاری، چالشی جدی برای گوگل تلقی می‌شود.

گزارش منتشر شده حاکی‌ازآن‌است که گوگل برای مدیریت روند کاهش وابستگی به سافاری، اقدام به استخدام رابی استین، مدیر اجرایی سابق اینستاگرام و یاهو کرده است. یکی از راهکارهای مدنظر مدیران گوگل، محدود کردن قابلیت «بررسی اجمالی هوش مصنوعی» (AI Overviews) به اپلیکیشن‌های اختصاصی خود بوده است. با اجرای این طرح، کاربران سافاری دیگر امکان مشاهده‌ این قابلیت در نتایج جستجوی خود را نداشتند، درحالی‌که کاربران اپلیکیشن‌های گوگل همچنان به آن دسترسی داشتند. با این حال، گزارش مذکور می‌افزاید که گوگل در نهایت از اجرای این طرح یعنی حذف هوش مصنوعی گوگل از سافاری منصرف شده است.

هنوز مشخص نیست که آیا این روند در آینده تغییر خواهد کرد یا خیر. بااین‌حال، مهم‌ترین عامل دراین‌زمینه، پرونده‌ ضد انحصار وزارت دادگستری آمریکا علیه گوگل است. انتظارمی‌رود حکم نهایی این پرونده در ماه‌های آینده صادر شود و به‌طورقطع، نتایج آن بر روابط پیچیده گوگل و اپل و همچنین چشم‌انداز آینده‌ صنعت جستجو تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.