بااعلام گوگل از این پس کاربران واتس‌اپ می‌توانند فقط از ۱۵ گیگابایت حافظه ابری بک‌آپ برای تهیه پشتیبان و ذخیره اطلاعات خود استفاده کنند یا اشتراک ماهانه حداقل ۲.۵ دلار بپردازند.

واتس‌اپ یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های شبکه اجتماعی است که از گذشته بین ایرانیان طرفداران زیادی دارد. اگرچه این پلتفرم در ایران نسبت به تلگرام طرفداران کمتری دارد، اما در اروپا و آمریکا به‌دلیل اینکه تلگرام ساخت روسیه است، واتس‌اپ محبوبیت بیشتری دارد. هفته گذشته خبری منتشر شد که نشان می‌داد از این پس اطلاعات کاربران به‌جای سرورهای خود واتس‌اپ و شرکت متا قرار است در سرورهای گوگل ذخیره شود. اگرچه این مسئله در ابتدا تغییری برای استفاده از این پلتفرم به‌وجود نیاورد، اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد ذخیره اطلاعات در سرورهای گوگل قرار نیست رایگان باشد و کاربران باید مبلغی را برای آن پرداخت کنند.

امروز صبح شرکت گوگل به‌صورت رسمی اعلام کرد که از یکم دسامبر یعنی پس‌فردا بک‌آپ رایگان اطلاعات در فضای ابری امکان‌پذیر نخواهد بود و کاربران باید برای استفاده از آن مبلغی بپردازند. البته شاید آنقدرها هم اتفاق بدی نباشد، درحقیقت کاربران iOS که از آیفون استفاده می‌کردند هیچ‌گاه امکان استفاده از بک‌آپ رایگان واتس‌اپ را نداشتند و با این کار کاربران اندرویدی هم محروم می‌شوند. البته هر کاربر در حساب گوگل خود امکان ذخیره رایگان تا سقف ۱۵ گیگابایت دارد که پیش از این فقط برای ذخیره فایل‌های تصویر، جیمیل و پلتفرم‌های دیگر استفاده می‌شد، اما اکنون برای تهیه فایل پشتیبان یا بک‌آپ هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ذخیره اطلاعات واتس اپ با پرداخت هزینه

البته فضای رایگان ۱۵ گیگابایتی در همه پلتفرم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مجموع ۱۵ گیگابایت خواهد بود. شاید فکر کنید اطلاعات واتس‌اپ فضای زیادی را اشغال نخواهد کرد، اما حساب‌های قدیمی حجم بسیار زیادی اطلاعات دارند که بخش قابل توجهی از فضای ۱۵ گیگابایتی را اشغال می‌کند. البته روش‌هایی برای استفاده آسان‌تر از بک‌آپ رایگان وجود دارد. مثلا می‌توان از یک حساب جیمیل جدید برای تهیه فایل پشتیبان یا بک‌آپ استفاده کرد تا تمام ۱۵ گیگ به حافظه واتس‌اپ اختصاص یابد. همچنین می‌توان گزینه ذخیره فایل‌های ویدیویی را غیرفعال کرده تا حافظه رایگان دیرتر تمام شود.

یادآوری می‌شود که برای استفاده نکردن از پشتیبان اطلاعات واتس‌اپ امکان غیرفعال کردن آن وجود دارد. برای این‌کار لازم است گزینه ۳ نقطه در گوشه بالای صفحه اصلی اپلیکیشن واتس‌اپ را انتخاب کرده تا منوی دسترسی باز شود. سپس با انتخاب گزینه‌های تنظیمات > گفتگوها > پشتیبان‌گیری از گفتگو > پشتیبان‌گیری در Google Drive و انتخاب گزینه «هرگز» این قابلیت را غیرفعال کرد (Settings > Chats > Chat Backup > Back up to Google Drive > Never). بااین حال یادآوری می‌شود که درصورت انتخاب این گزینه و گم‌شدن گوشی امکان بازیابی فایل‌ها وجود ندارد. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توان چت‌هایی که اهمیت پایینی دارند را پیش از تهیه بک‌آپ حذف کرد تا فضای کمتری اشغال شود.

همچنین می‌توان تمام فایل‌های تصویری و ویدیویی را در یک حافظه خارجی مانند هارد درایو ذخیره کرد تا فقط فایل‌های متنی کم‌حجم در فضای ابری رایگان ذخیره شوند. درصورت نیاز به استفاده از فضای ابری بیشتر می‌توان از طرح پایه AUD با اشتراک ماهانه ۲.۴۹ دلار برای حافظه ۱۰۰ گیگابایتی بهره برد که نیاز اغلب کاربران را برطرف می‌کند. به‌نظر می‌رسد تصمیم گوگل بر مدیریت هوشمندانه فضای دیجیتال تاکید دارد و می‌خواهد کاربران را وادار به بازنگری در فایل‌ها و اولویت‌بندی و حذف فایل‌های بی‌اهمیت کرده تا از هزینه‌های اضافی برای ذخیره پشتیبان جلوگیری کند.

نظر شما چیست؟ آیا تاکنون از قابلیت پشتیبان واتس‌اپ برای ذخیره اطلاعات خود استفاده می‌کردید؟ نظراتتان را با ما درباره تصمیم گوگل و متا در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: