مقامات دولتی ایالات متحده به دارندگان گوشی‌های هوشمند گوگل پیکسل هشدار داده‌اند که برای رفع یک نقص امنیتی بحرانی در سیستم عامل اندروید، حداکثر تا 10 روز فرصت دارند تا دستگاه‌های خود را به‌روزرسانی کنند.

به‌روزرسانی امنیتی اخیر گوگل پیکسل شامل رفع یک آسیب‌پذیری بسیار مهم به نام CVE-2024-32896 بود. این مشکل امنیتی جدی بود و گوگل به کاربران هشدار داد که بازیگران مخرب می‌توانند از آن سوء استفاده کنند. درحالی‌که کاربران هنوز درحال آشنا شدن با این تهدید احتمالی بودند، دولت ایالات متحده تصمیم گرفت مداخله کند و این موضوع را جدی‌تر از پیش پیگیری کند.

آژانس امنیت سایبری و زیرساخت‌های حیاتی آمریکا (CISA) طی اطلاعیه‌ای رسمی، دارندگان گوشی‌های هوشمند گوگل پیکسل را از وجود یک آسیب‌پذیری امنیتی بحرانی آگاه کرده است. این آسیب‌پذیری که از نوع «روز-صفر» بوده، پیش‌تر ناشناخته مانده بود و امکان سوءاستفاده توسط بازیگران مخرب سایبری را برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران فراهم می‌سازد.

برای مقابله با این تهدید، گوگل به‌روزرسانی امنیتی ویژه‌ای منتشر کرده است. CISA ضمن تاکید بر اهمیت فوق‌العاده‌ این رخداد، به تمامی کاربران پیکسل توصیه می‌کند در اسرع وقت، حداکثر طی 10 روز، نسبت به نصب به‌روزرسانی مذکور اقدام کنند. تأخیر در نصب این به‌روزرسانی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری از جمله سرقت اطلاعات شخصی را به‌دنبال داشته باشد.

آپدیت گوگل پیگسل

دولت آمریکا با هشدار در مورد یک آسیب‌پذیری امنیتی جدی در گوشی‌های گوگل پیکسل، به کارمندان فدرال دو گزینه داده است: خاموش کردن و عدم استفاده از گوشی پیکسل یا به‌روزرسانی گوشی پیکسل تا تاریخ 14 تیرماه 1403 این هشدار جدی، اگرچه برای کارمندان دولت صادر شده، اما شرکت‌ها و افرادی که به شبکه‌های سازمانی متصل می‌شوند نیز باید برای حفظ امنیت اطلاعات خود، هرچه سریع‌تر به‌روزرسانی امنیتی گوگل پیکسل را نصب کنند.

آژانس امنیت سایبری آمریکا (CISA) هشدار داد که گوشی‌های پیکسل در معرض یک باگ امنیتی خطرناک قرار دارند. این باگ با شناسه CVE-2024-29748 به هکرها اجازه می‌دهد تا با نصب برنامه‌های مخرب، به اطلاعات شخصی کاربران نفوذ کنند. جالب‌توجه است که این آسیب‌پذیری در فروردین‌ماه 1403 شناسایی و وصله امنیتی آن نیز منتشر شده بود، اما طبق گزارش GrapheneOS، برخی شرکت‌ها از آن زمان درحال سوءاستفاده از این باگ بوده‌اند.

گوگل اعلام‌کرد این باگ امنیتی تنها مختص به پیکسل نیست و سایر دستگاه‌های اندرویدی را نیز تهدید می‌کند. این مشکل با به‌روزرسانی به اندروید ۱۵ برطرف خواهدشد. به گفته‌ گوگل، راه‌حل این باگ در به‌روزرسانی جدید اندروید ۱۴ QPR3 ارائه شده و به‌زودی با به‌روزرسانی به اندروید ۱۵ برای سایر دستگاه‌های اندرویدی نیز قابل‌دسترس خواهد بود.

کاربران پیکسل که هنوز به‌روزرسانی امنیتی اخیر را نصب نکرده‌اند، می‌توانند به‌راحتی با رفتن به تنظیمات > سیستم > به‌روزرسانی نرم‌افزار، این کار را انجام دهند. آژانس امنیت سایبری آمریکا (CISA) به تمامی کاربران اندروید هشدار داده است که به‌روزرسانی‌های امنیتی را جدی بگیرند و در اسرع وقت نسبت به‌نصب آنها اقدام کنند تا از خطرات احتمالی در امان باشند.