مراسم سال 2023 گوگل برای رونمایی نسل جدید دستگاه‌های پیکسل برگزار شد که در آن شاهد معرفی گوگل پیکسل ۸ پرو به عنوان گران‌ترین پرچمدار این شرکت بودیم.

مدل پرو در میان گوشی‌های پیکسل به برترین و گران‌ترین مدل گفته می‌شود که از آخرین تکنولوژی‌های این شرکت برخوردار است. حالا گوگل با معرفی گوگل پیکسل ۸ پرو سعی دارد با دستگاه‌هایی مثل آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی اس ۲۳ اولترا رقابت کند اما این رقابت، چندان هم آسان نیست. 

طراحی این دستگاه نسبت به نسل قبلی خود تغییرات کوچکی داشته که می‌توانند در بهبود تجربه کاربری تاثیر زیادی داشته باشند. حالا حاشیه‌های دستگاه نسبت به گذشته کمی گرد‌تر شده و این موضوع مانع خستگی دست در مدت‌های طولانی می‌شود. با این وجود، ابعاد دستگاه تفاوت خاصی با نسل قبلی خود ندارد.

در بخش جلوی این دستگاه از پنل 6.7 اینچی اولد استفاده شده که رزولوشن 1344×2992 پیکسلی دارد. گوگل در این پنل از نرخ بروز‌رسانی تطبیق‌پذیر استفاده کرده که با توجه به کار در حال انجام، بین 1 تا 120 هرتز جابجا می‌شود. البته این موضوع جدید نیست و تنها ارتقا قابل مشاهده در صفحه نمایش پیکسل ۸ پرو، افزایش سقف روشنایی آن است. 

در مراسم رونمایی اعلام شد که حالا روشنایی این پنل می‌تواند تا سقف 2400 نیت بالا برود که حدود 400 نیت از آیفون 15 پرو مکس بیشتر است. برای محافظت از صفحه نمایش، گوگل آن را با گوریلا گلس ویکتوس 2 پوشانده که آخرین نسل از شیشه‌های محافظ محسوب می‌شود. ویژگی خاصی برای این پنل بیان نشد و از همین رو، انتظار می‌رود که شاهد تغییرات خاصی در آن نباشیم.

پردازش‌ها در نسل جدید دستگاه‌های گوگل پیکسل بر‌عهده تراشه تنسور G3 قرار گرفته که به صورت اختصاصی برای دستگاه‌های گوگل تولید می‌شود. این تراشه بر‌پایه معماری 4 نانومتری ساخته شده و از 8 هسته پردازشی برخوردار است که فرکانس آن‌ها به 2.85 گیگاهرتز هم می‌رسد. البته در مورد ویژگی‌ها و توانایی‌های این پردازنده صحبتی نشد و تنها موضوعی که در مراسم اعلام شد، تمرکز این پردازنده بر بخش تصویر‌برداری بود. 

طراحی دوربین گوگل پیکسل ۸ پرو

موتور پردازش تصاویر در نسل جدید این تراشه بهبود یافته و حالا می‌تواند تصاویر بهتری را ثبت کند. البته این موضوع از اهمیت نسبتا بالایی برخوردار است زیرا سخت‌افزار دوربین نسبت به نسل قبلی خود تغییر خاصی نداشته‌اند. البته این موضوع توسط گوگل اعلام نشد اما با توجه به شایعات منتشر شده، می‌دانیم که در این دستگاه از سنسور 50 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی، سنسور 48 مگاپیکسلی برای دوربین اولترا‌واید و سنسور 48 مگاپیکسلی برای دوربین تله‌فوتو استفاده شده است.

تنها تغییری که در سخت‌افزار دوربین صورت گرفته، افزایش رزولوشن دوربین اولترا‌واید است. در تصاویر معرفی گوگل پیکسل ۸ پرو مشخص شد که ماژول دوربین این دستگاه تغییر خاصی نسبت به گذشته نداشته و همچنان از سه دوربین بهره‌ می‌برد. در شایعات قبلی اعلام شده بود که توانایی‌های فیلم‌برداری این دوربین دست نخورده باقی خواهد ماند و این موضوع قابل مشاهده است زیرا گوگل در مورد اضافه شدن رزولوشن 8K به دوربین این دستگاه حرفی نزد.

متاسفانه در این مراسم اعلام شد که یکی از ضعیف‌ترین بخش‌های دوربین همچنان دست نخورده باقی مانده است. دوربین سلفی پیکسل 8 پرو مثل نسل قبلی خود از یک سنسور 10.5 مگاپیکسلی استفاده کرده که می‌تواند با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند. البته گوگل در این مورد حرفی نزد اما همین موضوع نشان می‌دهد که این دوربین تفاوتی با دوربین سلفی پیکسل ۷ پرو ندارد.

قابلیتی به دوربین‌ گوشی‌های سری پیکسل اضافه شده که می‌توان چند عکس از یک سوژه گرفت و بر اساس شرایط می‌تواند تصاویر را آنالیز کرده و در هر تصویر بهترین را بخش‌ها یا چهره‌ها را انتخاب کرده و با عکس‌های دیگر ترکیب کند و در نهایت بهترین تصویر را به کاربر تحویل می‌دهد. می‌توان صداهای اضافی را در ویدیوها حذف کرد و آیتم‌هایی را که در تصویر اضافه هستند را پاک کرد.

گوگل پیکسل ۸ پرو

از آنجایی که سخت‌افزار این دستگاه تفاوت چندانی با مدل قبلی خود ندارد، گوگل روی این موضوع تاکید که تصاویر ثبت شده از تصاویر سری ۷ بهتر هستند و این موضوع به لطف تراشه جدید و توانایی‌های هوش مصنوعی آن اتفاق افتاده است. این موضوع را نمی‌توان قبل از بررسی تایید کرد اما نتایج نمایش داده شده توسط گوگل تا‌حدودی آن را تایید می‌کنند. 

باتری پیکسل ۸ پرو تفاوتی با پیکسل ۷ پرو ندارد. در این دستگاه از یک سلول 5000 میلی‌آمپری استفاده شده که می‌تواند با توان 30 وات شارژ شود. البته گوگل به توان شارژ آن اشاره‌ای نکرد اما اعلام شد که دستگاه می‌تواند انرژی مورد نیاز برای حداقل یک روز استفاده سنگین را تامین کند.

نظر شما در مورد معرفی گوگل پیکسل ۸ پرو چیست؟ آیا این دستگاه می‌تواند با آیفون ۱۵ پرو مکس یا اس ۲۳ اولترا رقابت کند؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط:‌