برگزاری مراسم گوگل در 11 مهرماه، معرفی گوگل پیکسل ۸ و ۸ پرو را به همراه داشت که نسل جدید پرچمداران این شرکت به شمار می‌روند. 

نسل جدید دستگاه‌های پیکسل ارتقا‌های متعددی در بخش‌های مختلف خود دارند که می‌تواند آن‌ها را به رقبای بهتری برای دستگاه‌های سامسونگ و اپل تبدیل کند. برای شروع باید به تراشه دستگاه‌های جدید اشاره کرد زیرا گوگل توانسته به کمک توانایی‌های این تراشه، ویژگی‌های متعددی را به دستگاه اضافه کند. در نسل جدید دستگاه‌ها از تراشه گوگل تنسور G3 استفاده شده که هشت هسته پردازشی دارد.

این تراشه توسط خود گوگل و به صورت اختصاصی برای دستگاه‌های پیکسل تولید شده است. تنسور G3 بر‌پایه معماری 4 نانومتری ساخته شده و برای استفاده از معماری 3 نانومتری در آن باید حداقل تا سال دیگر صبر کنیم. برای کمک به افزایش سرعت دستگاه، حالا از حافظه UFS 4.0 و رم LPDDR5x در آن استفاده شده که بهترین در نوع خود محسوب می‌شوند. مدل پایه در این دستگاه از 8 گیگابایت رم در کنار 128 گیگابایت حافظه داخلی برخوردار است اما شما می‌توانید آن را تا 256 گیگابایت ارتقا دهید.

باید گفت که دستگاه‌های پیکسل همیشه دقت زیادی روی بخش عکاسی داشته‌اند و این موضوع شامل حال سری پیکسل ۸ هم می‌شود. به همین دلیل، گوگل مثل گذشته تراشه تنسور را به سخت‌افزار خاصی برای پردازش تصاویر مجهز کرده که منجر به بهتر شدن نتایج ثبت شده توسط آن می‌شوند. این تراشه ویژگی‌های هوش مصنوعی را به پیکسل ۸ اضافه کرده که می‌توانند در حین ثبت تصویر یا حتی بعد از ثبت آن بسیار مفید باشند.

طراحی دوربین گوگل پیکسل ۸

امسال در ماژول دوربین مدل پایه از دو دوربین استفاده شده که شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و دوربین اولترا‌واید 12 مگاپیکسلی می‌شود. البته اندازه و مشخصات سنسور‌ها با گذشته تفاوتی ندارد اما این موضوع به معنای یکسان بودن تصاویر این دستگاه و نسل قبلی آن نیست. در حقیقت، گوگل سخت‌افزار را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که با وجود یکسان بودن سنسور، بتوانند نتایج بهتری را به شما ارائه کنند.

در پانچ هول بالای صفحه نمایش پیکسل ۸ یک دوربین 10.5 مگاپیکسلی قرار گرفته که تفاوت خاصی با نسل قبلی خود ندارد. این دوربین می‌تواند ویدیو‌های 4K را ثبت کند اما توانایی‌های آن کمی از پرچمداران دیگر کمتر است. مثل مدل‌های قبلی، پیکسل ۸ از گواهی IP68 برخوردار است و می‌تواند تا عمق 1.5 متر به مدت 30 دقیقه در برابر آب مقاومت کند.

بدنه دستگاه تغییراتی نسبت به نسل قبلی خود داشته ولی همان زبان گوشی‌های پیکسل را حفظ کرده است. در نسل جدید، حاشیه‌های دستگاه کمی گرد‌تر شده و ماژول دوربین کمی بزرگ‌تر شده است. علاوه‌بر این، در مدل پایه اندازه فیزیکی دستگاه کمی کوچک‌تر شده و وزن آن هم کاهش یافته است. کوچک‌تر شدن بدنه دستگاه به باریک‌تر شدن حاشیه‌های صفحه نمایش و کاهش اندازه آن هم مربوط است.

حالا در پیکسل 8 از یک پنل 6.2 اینچی استفاده شده که 0.1 اینچ نسبت به گذشته کوچک‌تر شده اما نسبت صفحه نمایش به بدنه آن به 87.1 افزایش یافته است. حالا در مدل پایه هم شاهد استفاده از یک پنل 120 هرتزی هستیم که می‌تواند ارزش خرید آن را افزایش دهد. این پنل از جنس اولد بوده و برای محافظت آن از آخرین نسل گوریلا گلس، یعنی ویکتوس 2 استفاده شده است.

یکی از موضوعاتی که در بخش صفحه نمایش ارتقا یافته، روشنایی آن است که حالا تا سقف 2000 نیت بالا می‌رود. گوگل با عرضه سری ۸ به صورت رسمی از اندروید 14 رونمایی کرد و حالا دستگاه‌های جدید این شرکت قرار است از همین نسخه بهره ببرند. همچنین در مراسم معرفی گوگل پیکسل ۸ اعلام شد که می‌توانیم تا 7 سال شاهد عرضه بروزرسانی‌های اندروید و امنیتی برای این دستگاه‌ها باشیم.

گوگل پیکسل ۸

با وجود کاهش اندازه فیزیکی دستگاه، اندازه باتری آن به 4575 میلی‌آمپر افزایش یافته که 200 میلی‌آمپر از نسل قبلی بیشتر است. این افزایش اندازه می‌تواند باعث افزایش شارژدهی دستگاه شود اما این موضوع باید در تست‌ها مشخص شود. توان شارژ دستگاه نسبت به گذشته کاهش یافته و شما حالا باید دستگاه‌تان را با توان 24 وات شارژ کنید.

این عدد در برابر رقبا کمی کم به نظر می‌رسد اما گوگل آن را طوری تنظیم کرده که بتواند در 30 دقیقه، شارژ باتری را از 0 به 50 درصد برساند. در این دستگاه همچنین از حسگر اثر‌انگشت اپتیکال زیر صفحه نمایش به همراه سیستم اسپیکر استریو استفاده شده که نسبت به نسل قبلی این دستگاه تفاوتی ندارند.

جالب است بدانید که پیکسل‌های جدید گوگل تا ۷ سال آپدیت نرم‌افزاری دریافت می‌کنند. همچنین قیمت پایه این دستگاه ۶۹۹ دلار شروع می‌شود و برای سایر پیکربندی‌ها قیمت به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود.

نظر شما در مورد معرفی گوگل پیکسل ۸ چیست؟ آیا این دستگاه می‌تواند جایگزین خوبی برای نسل قبلی خود باشد و آمار فروش بالایی را ثبت کند؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

خبر مرتبط: