گوگل برای رقابت اندروید با iOS هزینه چند میلیارد دلاری به شرکت‌هایی مانند سامسونگ پرداخت می‌کند که از درآمدهای حاصل از تبلیغات موتور جستجو به‌دست آمده است.

چند هفته از دادگاه وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا علیه گوگل می‌گذرد که با پیشروی آن، اطلاعات بیشتری درباره ابرشرکت تکنولوژی منتشر می‌شود. مثلا پیش از این مشخص شد گوگل برای اینکه به‌عنوان موتور جستجو پیش‌فرض در چند مرورگر از جمله سافاری اپل استفاده شود، مبلغ ۲۳.۶ میلیارد دلاری پرداخت کرده بود. همچنین پس از آن اسنادی منتشر شده بود که گوگل را به رعایت نکردن حریم خصوصی کاربران اندرویدی متهم می‌کرد. اکنون گزارش جدیدی از دادگاه منتشر شده که حاکی از هزینه چند میلیارد دلاری گوگل برای محافظت از اندروید و رقابت با iOS شرکت اپل است.

هزینه چند میلیارد دلاری گوگل

در دادگاه مذکور جیمی روزنبرگ، مدیر اجرایی بخش‌های اندروید و گوگل پلی استور بیانیه خود را ارائه داد. در این بیانیه او گفت که بخشی از درآمد حاصل از تبلیغات در موتور جستجوی گوگل به پشتیبانی از اندروید و شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی مانند سامسونگ و ورایزون (Verizon) اختصاص می‌یابد. او مدعی شد که این هزینه‌ها برای تضمین نوآوری در اندروید و پشتیبانی اکوسیستم برابر رقیب اصلی یعنی iOS شرکت اپل ضروری است. همچنین بخشی از آنها برای ایمن‌سازی سیستم‌عامل اندروید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما دیدگاه طرف مقابل یعنی وزارت دادگستری آمریکا این است که گوگل با پرداخت میلیاردها دلار به شرکت‌هایی مانند سامسونگ به جایگاه انحصاری در بخش موتور جستجو گوشی‌ها و کامپیوترها دست یافته است که با پرداخت بخشی از مبلغ درآمد تبلیغات، جایگاه خود را تضمین می‌کند. درنتیجه جایگاهی برای رقابت موتورهای جستجوی دیگر باقی نگذاشته است و برای همین باید از این مسئله جلوگیری شود.

نظر شما چیست؟ آیا گوگل باید با پرداخت مبلغ به شرکت‌های مختلف از جایگاه خود برای رقابت با اپل دفاع کند یا انحصار این شرکت باید شکسته شود تا بقیه شرکت‌ها بتوانند با گوگل رقابت کنند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: