طی دادگاه گوگل و اپیک گیمز مشخص شد که گوگل مبلغ ۸ میلیارد دلار به سامسونگ پرداخت کرده تا سامسونگ سرویس‌های گوگل را به‌عنوان پیش‌فرض در گوشی‌های خود قرار دهد.

اطلاعات جدیدی درباره قرارداد سامسونگ و گوگل منتشر شده که نشان می‌دهد سامسونگ مبلغ ۸ میلیارد دلار طی ۴ سال دریافت کرده است. درحقیقت این اطلاعات از دادگاه میان گوگل و شرکت اپیک گیمز (Epic Games) بر سر بازی محبوب فورتنایت (Fortnite) منتشر شده است.

در دادگاه میان اپیک گیمز و گوگل، شرکت سازنده بازی به‌دنبال پرداخت نکردن بخشی از درآمدهای این عنوان به گوگل برای قرار دادن بازی در گوگل پلی است. درحقیقت گوگل پیشنهاد ۱۴۷ میلیون دلاری برای قرار دادن این عنوان در سرویس گوگل پلی استور به اپیک گیمز داد، اما هیچ‌گاه به‌صورت رسمی این پیشنهاد با موافقت طرف مقابل مواجه نشد. بااین حال سال ۲۰۲۰ عنوان فورتنایت روی گوگل پلی عرضه شد و تنها چند ماه بعد، درگاه پرداخت درون بازی عرضه شد تا کاربران مبلغ پرداختی را مستقیما به‌حساب اپیک گیمز واریز کنند و گوگل نتواند کمیسیون دریافت کند. در واکنش به این حرکت، گوگل این عنوان را از پلی استور حذف کرد و اپیک گیمز هم بلافاصله از گوگل شکایت کرد.

همچنین پرونده مشابهی چند ماه قبل بین اپیک گیمز و اپل برگزار شد که در نهایت شرکت اپیک گیمز متضرر شد، بنابراین احتمال موفقیت گوگل در این پرونده بسیار بالاست. اما درکنار این پرونده، اطلاعات مهمی منتشر شده‌اند که یکی از آنها، همان قرار داد میان گوگل و سامسونگ است. براین اساس، گوگل سال ۲۰۲۰ مبلغ ۸ میلیارد دلار به سامسونگ پرداخت کرد تا طی ۴ سال بعد، سرویس‌هایی از قبیل سرچ گوگل، دستیار هوش مصنوعی گوگل و پلی استور گوگل به‌عنوان پلتفرم‌های پیش‌فرض برای بهره‌مندی از سرویس‌های مذکور مورد استفاده قرار بگیرند.

معامله دو‌سر برد گوگل و سامسونگ معاوضه کاربران با ۸ میلیارد دلار

پیش از آن گوگل پیشنهاد داده بود امکان قرارگیری گلکسی استور سامسونگ روی صفحه‌اصلی وجود نداشته باشد، تا تجربه کاربری اندروید بهبود یابد و بهتر بتواند با اپل رقابت کند. البته در نهایت این طرح عملی نشد. درنتیجه قرارداد گوگل با سامسونگ، تراکنش‌های کاربران شرکت کره‌ای بیش از نصف درآمد گوگل از گوگل پلی را تشکیل داد. یعنی با ثبت قرارداد سامسونگ توانست درآمد خود را به بیش از ۲ برابر افزایش دهد.

برای شرکای غیر سامسونگ، گوگل سال ۲۰۲۰ پیشنهاد ۲.۹ میلیارد دلاری که سال ۲۰۲۳ با ۴.۵ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کرد داده بود که در ازای آن، سرچ گوگل، گوگل پلی و چند برنامه ضروری روی دستگاه‌ها عرضه شود. این قرارداد به‌عنوان RSA 3.0 شناخته می‌شود و هزینه‌های آن از طریق تبلیغات جستجوی گوگل تامین می‌شود. مثلا در قرارداد شرکت وان پلاس بند‌های زیر مشاهده می‌شود:

  • 20 درصد از درآمد خالص تبلیغات اولیه
  • 10 درصد از درآمد خالص تبلیغات بهینه شده
  • 5 درصد از درآمد خالص تراکنش بهینه شده گوگل پلی
  • 15 درصد از درآمد خالص تبلیغات برتر
  • 20 درصد از درآمد خالص تراکنش‌های گوگل پلی

همچنین، لیست دیگری از شرکت‌ها تحت عنوان «RSA 3.0 سطح Premier» وجود دارد که سازندگان باید قبل از عرضه دستگاه، برنامه‌های گوگل را نصب کنند و نمی‌توانند رقبای برنامه‌های گوگل را روی دستگاه‌ها قرار دهند. گوگل هم درآمد کامل را به آنها پرداخت می‌کند. البته شرکت‌های خارج از این سطح می‌توانند برنامه‌های مشابه را روی دستگاه‌های خود قرار دهند. علاوه‌بر آن گوگل حداقل ۶ به‌روزرسانی امنیتی در هر سال تقویمی عرضه می‌کند.

اخبار مرتبط: