در دادگاهی در آمریکا مشخص شد که گوگل ۲۳.۶ میلیارد دلار به اپل، سامسونگ و موزیلا پرداخت کرده تا در مرورگرهای مختلف به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض قرار بگیرد.

دولت آمریکا از گوگل به‌دلیل هزینه سرسام‌آور و تسلط بیش از حد در بازار شکایت کرده است. در این دادگاه، شرکت گوگل مجبور شد از هزینه پرداختی برای کسب عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در تمامی دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها رونمایی کند. براین اساس گوگل در سال ۲۰۲۱ مبلغ ۲۳.۶ میلیارد دلار پرداخت کرد، البته با توجه به عملکرد قبلی گوگل، بعید است این سرمایه‌گذاری آنها هم بدون سود باشد.

براساس گزارش وب‌سایت خبری The Verge، مدیر بخش جستجوی گوگل، پرابهاکار راغوان ( Prabhakar Raghavan) در جریان بازجویی وزارت دادگستری ایالات متحده هزینه پرداختی این شرکت را در سال ۲۰۲۱ افشا کرد. درحقیقت، پس از گفتگوی بین ۲ طرف و قاضی آمیت مهتا (Amit Mehta) درباره اینکه آیا رقم به‌صورت عمومی انتشار یابد و با اصرار قاضی در زمینه مطلع کردن مردم منتشر شد.

اپلیکیشن جستجوی گوگل در iOS 17.1

پیش‌از‌این شرکت گوگل گزارش درآمدهای تابستانه خود را منتشر کرده بود و براین اساس، بیش از ۴۴ میلیارد دلار درآمد از تبلیغات به‌دست آورده بود. این درحالی است که درآمدهای مجموع سال قبل به ۱۶۵ میلیارد دلار رسیده بود. بنابراین با رشد درآمد به‌نظر می‌رسد تصمیم گوگل برای پرداخت میلیاردها دلار برای عنوان مرورگر پیش‌فرض تصمیم درستی بوده است.

اگرچه مبالغ عنوان شده به‌صورت کلی بودند، مبلغ پرداخت گوگل به اپل برای تبدیل به موتور جستجوی مرورگر پیش‌فرض سافاری هم مشخص شده است. به‌گزارش وب‌سایت خبری The New York Times، از مجموع ۲۳.۶ میلیارد دلار پرداختی در سال ۲۰۲۱، ۱۸ میلیارد متعلق به شرکت اپل بوده است. گوگل بیشتر مبلغ باقی مانده را به سامسونگ و موزیلا پرداخت کرد تا در مرورگرهای Samsung Internet و FireFox هم موتور پیش‌فرض باشد.

در ادامه دادگاه، پرابهاکار راغوان برای توجیه هزینه سنگین این شرکت توضیح داد که آمازون و یلپ (Yelp) باید به‌عنوان رقبای این شرکت درنظر گرفته شوند و هزینه آنها هم باید متناسب با رقبا سنجیده شود. همچنین گوگل اعلام کرد شرکت‌های TikTok و ChatGPT با مخاطب قرار دادن این شرکت با عنوان «Grandpa Google» (پدربزرگ گوگل) باعث ریزش مشتریان این شرکت شده‌اند. بنابراین او مدعی شد گوگل برای اینکه بتواند در رقابت باقی بماند باید با تمام قوا سرمایه‌گذاری کند.

قاضی مهتا پس از آن‌که بیانات گوگل به‌پایان برسد، تصمیم نهایی را اعلام می‌کند و در صورتی که برعلیه گوگل رای دهد، گوگل باید به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم شود.

اخبار مرتبط: