این هفته سیاست گوگل در مورد حریم خصوصی تغییر کرد که باعث ایجاد نگرانی‌هایی شد.

بر اساس گزارش Gizmodo، گوگل سیاست حریم خصوصی خود را تغییر داده که اکثر آنها قابل توجه نیستند، اما در بخش «تحقیقات و توسعه» به چشم می‌آیند. این بخش نحوه استفاده گوگل از اطلاعات کاربران را توضیح می‌دهد که دچار تغییراتی شده است.

بند جدید در بخش تحقیقات و توسعه به این شکل تغییر کرده است:

"گوگل برای بهبود سرویس رسانی و توسعه محصولات، قابلیت‌ها و تکنولوژی‌های جدید که به بهبود تجربه کاربران کمک می‌کند، از اطلاعات بهره می‌برد، مثلا از اطلاعات در دسترس عموم برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی گوگل و توسعه محصولات و قابلیت‌هایی مانند گوگل ترنسلیت، Bard و Cloud AI استفاده می‌کنیم."

قبل از تغییر، به جای «مدل‌های هوش مصنوعی»، عبارت «برای مدل‌های زبانی» وجود داشت. همچنین تا قبل از این بخش ترجمه گوگل یعنی ترنسلیت وجود داشت که حالا Bard و Cloud AI هم به آن اضافه شده‌اند.

این بند بسیار عجیب است، زیرا ظاهرا گوگل با این مدل جمله‌بندی قصد دارد حق استفاده و ثبت اطلاعات از سراسر محتوای اینترنتی را به خود اختصاص دهد. معمولا این مدل حقوق فقط برای محتوا در وب‌سایت خود شرکت بررسی و درخواست می‌شود، اما گوگل قصد دارد دسترسی خود را تعمیم دهد.

سیاست حریم خصوصی جدید گوگل مشکل ساز شد

تا پیش از این مسئله مشاهده اطلاعات شخصی توسط هکر‌ها و شرکت‌ها بود، اما سیاست جدید گوگل مشکل را به مراتب بزرگ‌تر می‌کند. در حقیقت اکنون گوگل و مدل‌های هوش مصنوعی‌ آن، نه تنها اطلاعات شما را می‌بینند، بلکه می‌توانند از آن استفاده کنند.

Bard ،ChatGPT ،Bing Chat و دیگر مدل‌های هوش مصنوعی که از اطلاعات موجود در اینترنت استفاده می‌کنند، ممکن است به محتوای حریم خصوصی شما دسترسی پیدا کنند. در حال حاضر، چندین شکایت از مدل‌های هوش مصنوعی به دلیل سرقت اطلاعات وجود دارد و احتمالا در آینده شاهد تعداد بیشتری از این پرونده‌ها خواهیم بود.

نظر شما چیست؟ آیا با سیاست حریم خصوصی جدید گوگل برای توسعه بهتر مدل‌های هوش مصنوعی موافقید یا ترجیح می‌دهید از حریم خصوصی ایمن‌تری بهره‌مند شوید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: