بر طبق گزارشی که به تازگی منتشر شده، ظاهراً شرکت‌های مایکروسافت، گوگل و... در حال فروش تکنولوژی AI انویدیا و سخت‌افزارهای به روز آن به مشتریان چینی هستند. به نظر می‌رسد باری دیگر راهی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا پیدا شده باشد.

به نظر می‌رسد تحریم‌های آمریکا در زمینه توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی در چین بی‌اثر مانده است زیرا این کشور به دنبال راه‌هایی بوده که بتواند تحریم‌ها را دور بزند و به نظر می‌آید موفق شده است. به نظر می‌رسد در حال حاضر، شرکت‌های بزرگی چون گوگل و مایکروسافت در حال فروش تکنولوژی AI انویدیا، همچون سرورهای هوش مصنوعی H100 به مشتریان چینی هستند و از این طریق، می‌خواهند آنان را به دنیای هوش مصنوعی وارد کنند. این گزارش را وبسایت The Information منتشر کرده که منبعش برای این اطلاعات، افرادی از درون این شرکت‌ها هستند که وجود چنین معاملاتی را تایید کرده‌اند.

در گزارش ذکر شده است که اجاره دادن سخت‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به کشور چین، به هیچ شکلی تحریم‌های آمریکا را زیر پا نمی‌گذارد و به همین دلیل، شرکت‌هایی چون گوگل و مایکروسافت اقدام به این کار کرده و در این موضوع دخیل هستند. شرکت مایکروسافت تا به این لحظه، اقدام به فروش تکنولوژی AI انویدیا شامل سرورهای A100 و H100 به مشتریان چینی کرده و به تازگی گوگل نیز همین مسیر را در پیش گرفته است. درست است که شرکت چین به طور مستقیم به سخت‌افزار هوش مصنوعی ساخته انویدیا دسترسی ندارد اما فعال شدن دسترسی به این سرورها از طرف‌های شرکت بزرگ، دلیل پیشرفت چشم‌گیر هوش مصنوعی در این کشور بوده است. لازم به ذکر است که صادر کردن سرورهای A100 و H100 در داخل خود کشور چین نیز ممنوع اعلام شده است.

گوگل و مایکروسافت تراشه های هوش مصنوعی انویدیا را به شرکت های چینی Communications Today ارائه می دهند

جالب است بدانید که بخشی از بازار هوش مصنوعی، مربوط به فروش تکنولوژی AI انویدیا به شرکت‌ها و مشتریان مختلف جهانی است که همانطور که حدس می‌زنید، چین اصلی‌ترین دلال در این راستا است. پس علی‌رغم ممنوعیت صادرات این قطعات و تکنولوژی‌ها، شرکت‌های عظیمی چون Tencent و Alibaba همچنان به این قدرت پردازشی دسترسی دارند اما به نظر می‌رسد در راستای چنین دسترسی، باید هزینه‌ای نیز به عنوان عوارضی پرداخت کنند.

دولت بایدن تا به این لحظه سخنی در مورد قانونی بودن یا نبودن این معاملات به میان نیاورده اما شرکت گوگل اطمینان دارد که چنین چیزی به طور قطع قانونی و در راستای قوانین ایالات متحده است. به نظر می‌رسد چین با زیرکی تمام، همواره راهی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا پیدا می‌کند و از طریقی، به خواسته‌هایش می‌رسد. چندی پیش نیز گزارشی از فروش سرورهای H100 انویدیا در بازار سیاه چین منتشر شد که نشان می‌داد ممنوعیت این تکنولوژی در این کشور، آنچنان جدی نیست.