گوگل لنز در سال 2017 به‌ عنوان یک ویژگی انحصاری برای گوشی‌های پیکسل راه‌اندازی شد و چند ماه بعد، در سال 2018، از طریق Google Photos به همه دستگاه‌های اندروید و iOS هم راه یافت. دراین‌بین، این سرویس مدام در حال رشد بوده است و ظاهراً اکنون آن‌قدر بزرگ‌شده است که گوگل تصمیم به افزودن گوگل لنز به صفحه اصلی گوگل را گرفته است.

به نقل از راجان پاتل، معاون مهندسی گوگل برای جستجو، جستجوی تصویر و لنز، این اصلاً اتفاق رایجی نیست که صفحه اصلی Google تغییر کند. بنابراین وقتی گوگل این کار را می‌کند یعنی اتفاق خاص و ویژه‌ای رخ‌داده است. گوگل از امروز باافتخار آیکون گوگل لنز را در کنار آیکون میکروفون داخل کادر جستجو در Google.com قرار می‌دهد.


حالا اگر روی آیکون گوگل لنز کلیک کنید صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که می‌توانید هر تصویری را داخل آن درگ‌انددراپ کنید یا تصویری را آپلود نمایید. حتی می‌توانید لینک یک تصویر را هم داخل آن قرار دهید. اگر از یک گوشی اندرویدی هم استفاده می‌کنید، گوگل لنز می‌تواند به دوربین گوشی وصل شده و یک عکس بگیرید.

بر اساس هر تصویری که به گوگل لنز معرفی می‌کنید، گوگل اطلاعات مرتبط با آن را به شما نشان می‌دهد. به‌عنوان‌مثال عکس‌های مشابه آن یا وب‌سایت‌های مرتبط با آن را به شما نشان می‌دهد یا آدرس جاهای مربوط به آن را به شما معرفی می‌کند.

لنز گوگل برای سرچ عکس ها

مثلاً زمانی که عکس یک گل را به گوگل لنز معرفی کنید، گوگل تصویر گل‌های مشابه آن، وب‌سایت‌هایی که در مورد آن اطلاعاتی دارند یا آدرس گل‌فروشی‌های نزدیک را به شما ارائه می‌کند. گوگل لنز همچنین قابلیت خوانش متن از روی عکس را هم دارد. شما می‌توانید به‌سادگی متن نوشته‌شده روی تصویر را از آن جدا کنید و در جای دیگر پِیست نمایید.

قرار گرفتن آیکون گوگل لنز در صفحه اصلی جستجوی گوگل اکنون به تعداد بیشتری از افراد کمک می‌کند تا بدانند که می‌توانند در گوگل، سرچ تصویری هم انجام دهند. قابلیتی که همیشه وجود داشت اما درواقع خیلی‌ها از آن اطلاعی نداشتند یا به خاطر دسترسی نه چندان راحت، از آن زیاد استفاده نمی‌کردند.

خبر مرتبط: جیمیل با طراحی جدید در راه است!