گوگل قصد دارد با استفاده از ابزار هوش مصنوعی به‌عرصه انتشارات وارد شود و تا حالا با پرداخت مبالغی سرویس‌های خبری مختلف، گام‌هایی در این راستا برداشته است. طرح این شرکت با نام ابتکار خبری گوگل (GNI) شناخته می‌شود.

بر اساس اخبار و شایعات منتشر شده، گوگل طی چند وقت اخیر و در سکوت خبری در حال مذاکره با برخی از ناشران در جهت استفاده از ابزار جدید هوش مصنوعی برای انتشار مطالب مختلف بوده است. طبق گزارش‌ها، این معاملات که ده‌ها هزار دلار در سال برای گوگل آب می‌خورد، ظاهرا بخشی از برنامه شش ساله این شرکت با نام Google News Initiative (GNI) است که این شرکت در طی آن قرار است بودجه‌ای برای پروژه‌های سواد رسانه‌ای، ابزار راستی‌آزمایی و سایر منابع مورد نیاز اتاق‌های خبری تأمین ‌کند. اما حرکت به‌سمت استفاده از هوش مصنوعی برای ورود به‌عرصه انتشارات گامی جدید و احتمالاً بحث‌برانگیز برای این شرکت خواهد بود.

طبق گزارش منتشر شده در Adweek، برنامه گوگل فعلا تعداد انگشت‌شماری از ناشران کوچک را هدف قرار داده است. در این گزارش آمده است: «ابزار اولیه هوش مصنوعی به‌ناشرانی که منابع کمتری دارند کمک می‌کند و با فهرست کردن گزارش‌های منتشر شده توسط سایر سازمان‌ها، مانند آژانس‌های دولتی و رسانه‌های خبری دیگر و سپس خلاصه کردن و انتشار آنها به‌عنوان یک مقاله جدید، محتوای جمع‌آوری شده و کارآمدتری برای آن‌ها به‌وجود می‌آورد.»

هنوز به‌صورت دقیق مشخص نیست که ناشران منتخب برای این برنامه آزمایشی چقدر حقوق می‌گیرند، اگرچه Adweek ادعا کرده که این مبلغ پنج رقمی است. در عوض این سازمان‌های رسانه‌ای هم موافقت کرده‌اند که حداقل سه مقاله در روز، یک خبرنامه هفتگی و یک کمپین بازاریابی ماهانه را با استفاده از این ابزار منتشر کنند.

 ابزار هوش مصنوعی

شایان ذکر است که بنابه‌گفته‌ها ناشران تحت این برنامه ملزم به‌افشای مسئله استفاده خود از هوش مصنوعی نیستند و همچنین به‌وب‌سایت‌هایی که منابع خبری از آن‌ها گرد‌آوری می‌شود نیز اطلاع داده نمی‌شود که محتوای آنها برای ایجاد مقاله‌های نوشته شده با هوش مصنوعی در سایت‌های دیگر استفاده می‌شود. گزارش شده است که مطلب تولید شده توسط هوش مصنوعی از یک سیستم هایلایت رنگی برای نشان‌دادن میزان موثق بودن هر بخش از متن استفاده می‌کند تا به‌ویرایشگران کمک کند قبل از انتشار، محتوا را بررسی کنند.

گوگل طی بیانیه‌ای در پاسخ به Adweek اعلام کرد: «ما در مراحل اولیه بررسی ایده‌ها برای ارائه ابزار مجهز به‌هوش مصنوعی در جهت کمک به‌روزنامه‌نگاران در کارشان هستیم. البته که ابزار هوش مصنوعی نه می‌توانند و نه قصد دارند که به‌عنوان جایگزینی برای نقش اساسی روزنامه‌نگاران در گزارش‌دهی، نگارش و بررسی حقایق مقالات عمل کنند.»

اگرچه که گوگل اولین شرکت فناوری نیست که برای استفاده از ابزارهای اختصاصی به‌اتاق‌های خبر پول می‌دهد، اما فعلا مشخص نیست که این شرکت قصد دارد چه بهره‌ای را از این سرویس ببرد. این توافق صورت گرفته، شباهت‌هایی به‌توافقی دارد که فیس‌بوک سال 2016 با ناشران برای ایجاد محتوای ویدیویی زنده منعقد کرده بود. این غول عرصه رسانه‌های اجتماعی در آن زمان با پرداخت میلیون‌ها دلار به‌ناشران برای استفاده از پلتفرم ویدیویی نوپای خود، تیتر خبرها شد. در نتیجه این اقدام بود که ده‌ها رسانه خبری تصمیم به‌تولید محتوای ویدیویی گرفتند.

گوگل

این توافق بعده‌ها و پس از اینکه فیس‌بوک متوجه شد که در محاسبه تعداد بازدیدهای دریافتی چنین محتویاتی دچار خطا شده است، از بین رفت. این شبکه اجتماعی پس از مدت کوتاهی به‌توافقات منعقد شده با این رسانه‌ها پایان داد و از آن زمان الگوریتم خود را طوری تغییر داد که محتوای خبری کمتری را به‌کاربران توصیه کند. لازم به‌ذکر است که بر اساس تخمین‌های متخصصان، این تصمیم فیسبوک برای تولید محتوای ویدیویی به‌قیمت بیکار شدن صدها روزنامه‌نگار تمام شد.

اگرچه به‌نظر می‌رسد که برنامه GNI بسیار کوچک‌تر از طرحی باشد که فیس‌بوک تقریبا یک دهه پیش و با ویدیوی زنده برای رسیدن به‌آن تلاش کرد، اما احتمالا GNI هم به‌نوبه خود جنجال‌های جدیدی را در رابطه با استفاده از ابزار هوش مصنوعی مولد توسط ناشران به‌راه خواهد انداخت. تا همین الان هم نشریاتی مانند CNET و Sports Illustrated به‌این دلیل که تلاش داشتند مقالات نوشته شده توسط هوش مصنوعی را به‌جای مقالات نوشته شده توسط کارکنان انسانی جا بزنند، به‌طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

اخبار مرتبط: