امروزه موتور جستجوی گوگل به‌عنوان پلی میان کاربران و محتوای وب عمل می‌کند. با این‌وجود، نوسانات پیوسته الگوریتم‌های جستجو، منجر به افت چشمگیر ترافیک و بازدید وب‌سایت‌های کوچک شده است. گوگل در کنفرانس Google I/O راه‌حل‌هایی را برای وب‌سایت‌هایی که در حال تلاش برای ماندن در نتایج جستجو هستند ارائه می‌دهد.

طی چند ماه گذشته، شاهد روندی نگران‌کننده در وب‌سایت‌ها بوده‌ایم. به‌دنبال تغییرات متعدد اعمال‌شده توسط گوگل که در ابتدای سال‌جاری صورت گرفت، وب‌سایت‌های زیادی با افت بازدید و حتی نابودی مواجه شده‌اند. هدف این به‌روزرسانی، به گفته گوگل، حذف محتوای کم‌کیفیت و کم‌ارزش بود که صرفا برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو تولید می‌شدند. با این‌حال، نکته چالش برانگیز آن است وب‌سایتی که محتوای مفید و باکیفیتی تولید می‌کند نیز تحت تاثیر این روند قرار گرفته و با کاهش بازدید و مخاطب روبه‌رو شده‌ است.

طی ماه‌های اخیر، نگرانی‌هایی جدی در خصوص تأثیر به‌روزرسانی‌های الگوریتم جستجوی گوگل بر بقا و دیده شدن وب‌سایت‌های مستقل و تخصصی مطرح شده است. دو نمونه‌ برجسته‌ این چالش، وب‌سایت‌های HouseFresh و RetroDodo است. هر دو وب‌سایت مذکور، با تمرکز بر ارائه‌ محتوای باکیفیت در حوزه‌های تخصصی خود به ترتیب، دستگاه‌های تصفیه هوا و بازی‌های رترو، در گذشته موفق به کسب رتبه‌های قابل توجه در نتایج جستجوی گوگل شده بودند.

با این‌حال، در سال‌جاری، هر دو وب‌سایت با کاهش چشمگیر ترافیک بازدیدکنندگان مواجه شده‌اند که ناشی از افت قابل ملاحظه‌ رتبه‌ آن‌ها در نتایج جستجو است. به‌نظر می‌رسد دو عامل کلیدی در این روند دخیل باشند. نخست، تأکید فزاینده‌ گوگل بر نمایش نتایج مرتبط با وب‌سایت Reddit در ماه‌های اخیر است. Reddit که به‌عنوان صفحه‌ اول اینترنت نیز شناخته می‌شود، یک وب‌سایت اجتماعی مبتنی بر محتوای کاربر است که در آن کاربران می‌توانند به اشتراک‌گذاری، رأی‌دهی و بحث در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات بپردازند. دوم، حجم انبوه محتوای تولید شده توسط ناشران بزرگ و صاحب‌نام که رقابت برای دیده شدن در نتایج جستجو را تشدید می‌کند. این عوامل دست‌به‌دست هم داده و سبب کاهش دیده‌ شدن محتوای باکیفیت وب‌سایت‌های مستقل و تخصصی شده‌اند.

HouseFresh اخیراً توضیح داده است که برخی از این ناشران با ارائه محتوای کم‌کیفیت به گوگل، صرفاً به دنبال کسب رتبه‌ بالا برای کلیدواژه‌های خاص هستند. نمونه‌ بارز این رویکرد، وب‌سایت Forbes است که با انتشار هزاران مقاله در مورد حیوانات خانگی، سعی در هدایت کاربران به صفحات مربوط به بیمه حیوانات خانگی و کسب درآمد از طریق برنامه‌ همکاری در فروش یا بازاریابی پورسانتی دارد.

این رویکرد ناشران بزرگ، به اشباع نتایج جستجو با محتوای کم‌ارزش منجر شده و یافتن محتوای تخصصی و باکیفیت از وب‌سایت‌های مستقل را برای کاربران دشوار می‌سازد. در نتیجه، وب‌سایت‌های کوچک‌تر که روی تولید محتوای عمیق و باارزش تمرکز دارند، با وجود رعایت به‌روزرسانی‌های گوگل، همچنان با افت بازدید و کاهش رتبه در نتایج جستجو مواجه خواهند شد.

به‌روزرسانی‌های اخیر گوگل در راستای ارتقا کیفیت نتایج جستجو و حمایت از وب‌سایت‌های مستقل و تخصصی، با ابهاماتی روبه‌رو شده است. این موضوع، تردیدهایی را در مورد اثربخشی واقعی این به‌روزرسانی‌ها به‌وجود آورده است. بسیاری از کارشناسان حوزه سئو (Search Engine Optimization) بر لزوم یافتن راهکارهایی برای ایجاد تعادل میان نمایش نتایج مرتبط با وب‌سایت‌های معتبر و متنوع‌سازی نتایج جستجو برای نمایش محتوای تخصصی و باکیفیت از وب‌سایت‌های مستقل تأکید دارند.

Google I/O مهم‌ترین رویداد سالانه‌ این شرکت است که طی آن، از تأثیرگذارترین دستاوردها و برنامه‌های آتی رونمایی می‌شود. همانطور که Abner، از کارشناسان سئوی وب‌سایت 9to5Google، پیشتر اشاره کرد، به احتمال زیاد در این رویداد، اخبار مهمی در رابطه با تجربه مولد جستجو یا Search Generative Experience گوگل منتشر خواهد شد. این فناوری جدید می‌تواند تأثیر شگرفی بر آینده‌ جستجوی اینترنتی داشته باشد. این یک ویژگی جدید از موتور جستجوی گوگل است که با استفاده از هوش مصنوعی، خلاصه‌ها، پاسخ‌ها و بینش‌های جدیدی را به نتایج جستجو اضافه می‌کند.

Abner، کارشناس سئو در وب‌سایت 9to5Google، در خصوص کنفرانس Google I/O اظهار داشت: تجربه مولد جستجو که گوگل حدود یک سال پیش معرفی کرد، مورد توجه قرار گرفته است. این فناوری به جای نمایش لیست نتایج جستجو، مستقیماً به پرسش کاربر پاسخ می‌دهد. با وجود کارآمدی این رویکرد برای کاربران، تأثیرات عمیقی بر ناشران محتوا خواهد داشت.

Abner در ادامه این مطلب، نسبت به آمادگی کافی فناوری SGE یا همان تجربه مولد جستجو برای عرضه به عموم کاربران، ابراز تردید می‌کند. او این پرسش را مطرح می‌کند که آیا گوگل این فناوری را به اندازه‌ کافی کامل می‌داند که از فاز آزمایشی آن را خارج کند و در اختیار عموم قرار دهد. او نگرانی‌هایی را در خصوص تأثیر منفی تجربه‌ مولد جستجو بر ناشران محتوا و کاهش دسترسی کاربران به طیف وسیعی از منابع اطلاعاتی مطرح می‌کند.

همانطور که این کارشناس برجسته‌ سئو در وب‌سایت 9to5Google، اشاره کرده است، فناوری نوظهور تجربه مولد جستجو گوگل در صورت عرضه‌ عمومی به تمامی کاربران، پتانسیل تشدید چالش‌های موجود در حوزه‌ انتشارات آنلاین را دارد.

این فناوری با پنهان کردن نتایج جستجوی سنتی در پایین صفحه و عدم نمایش مناسب لینک‌های منابع معتبر، یافتن اطلاعات موثق و قابل اعتماد را برای کاربران دشوار می‌کند. علاوه بر این، ادعاهایی مبنی بر کپی‌برداری مستقیم محتوای ناشران، از جمله خود Abner، توسط SGE، نگرانی‌های جدی را در خصوص رعایت حقوق مالکیت فکری و اصالت محتوا مطرح کرده است.

عرضه‌ گسترده‌ SGE بدون رفع این معضلات، می‌تواند به تشدید مشکلات موجود ناشران کوچک و مستقل منجر شود و دسترسی کاربران به طیف وسیعی از منابع و محتواهای تخصصی را محدود سازد. با این‌حال، امیدی وجود دارد که گوگل، SGE را به‌عنوان حالت جستجوی پیش‌فرض در نظر نگیرد. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن هستند که گوگل ممکن است این فناوری را به یک سرویس پولی تبدیل کند.

در مجموع، رونمایی از جزئیات و رویکرد نهایی گوگل نسبت به SGE در کنفرانس Google I/O، برای آینده‌ انتشارات آنلاین و دسترسی کاربران به محتوای باکیفیت و قابل اعتماد، حائز اهمیت است. با وجود تردیدهایی که در خصوص تأثیر SGE بر آینده‌ انتشارات آنلاین و دسترسی به طیف وسیعی از محتوا وجود دارد، به نظر می‌رسد بعید باشد که گوگل در کنفرانس I/O به‌طور مستقیم به این معضل بپردازد.

این رویداد عمدتاً بر رونمایی از جدیدترین دستاوردهای جذاب و پیشرفته‌ تکنولوژی گوگل تمرکز دارد. با توجه به فشار فزاینده‌ رقبایی مانند OpenAI که طبق گزارشات، قرار است موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود را درست یک روز پیش از I/O معرفی کند، به احتمال زیاد گوگل بر ارائه‌ فناوری‌های تأثیرگذار و خیره‌کننده‌ خود در این رویداد متمرکز خواهد شد. مباحث مربوط به رتبه‌بندی سئو (SEO) که چندان جنبه‌ سرگرم‌کننده‌ای ندارند، احتمالاً در حاشیه‌ این کنفرانس قرار خواهند گرفت.

اخبار مرتبط: